دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 358279

آشنایی با دندان قروچه و ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به این مشکل از راه‌حل درمانی آن نیز مطلع شوید. بسیاری از افراد از دندان قروچه در خواب رنج می‌برند و در هنگام خواب دندان‌های خود را به‌صورت غیرارادی روی هم می‌کشند. این امر در صورتی که به‌صورت مکرر اتفاق بیفتد دندان‌ها و فک فرد را دچار مشکل می‌کند. سایش دندان ها به‌صورت ارادی و غیرارادی با علت‌های مختلف اتفاق می‌افتد. سؤال مهمی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا می‌توان دندان قروچه را با ارتودنسی درمان کرد تا مشکلات جانبی برای لثه و دندان فرد به وجود نیاید؟در این مقاله قرار است درباره‌ی درمان دندان قروچه با ارتودنسی صحبت کنیم. خواندن این مقاله کمتر از 10 دقیقه از شما زمان می‌برد اما اطلاعات مهمی را به شما می‌دهد

درمان دندان قروچه با ارتودنسی

دندان قروچه چیست؟

احتمالاً سؤال بسیاری از شما این است که دندان قروچه چیست. دندان قروچه زمانی رخ می‌دهد که فرد به‌طور ناخواسته دندان‌هایش را محکم روی هم فشار می‌دهد و ممکن است آسیب‌ها و مشکلاتی را در دندان‌ها و فک‌ها ایجاد کند. دندان قروچه کردن معمولاً به‌عنوان یک عادت ناخواسته و تکراری در برخی افراد اتفاق می‌افتد. این عادت ممکن است به‌صورت روزانه یا در شرایط استرس‌زا و عصبانیت بیشتر بروز کند. بسیاری از بیماران این کار را در هنگام خواب شبانه انجام می‌دهند که به آن «براکسیسم شبانه» گفته می‌شود.

علت بروز دندان قروچه

دندان قروچه دلیل روشن و واضحی ندارد و ممکن است هنگام اضطراب، نگرانی و استرس در شرایط بحرانی اتفاق بیفتد. برخی افراد در چنین زمان‌هایی دندان‌های خود را محکم روی هم فشار می‌دهند تا از شدت عصبانیت خود بکاهند. در موارد دیگر ممکن است اختلالات دارویی و عوارض جانبی بعضی از بیماری‌ها ازجمله هانتینگتون و پارکینسون باعث براکسیسم شده باشد. علاوه‌براین، داروهای افسردگی در موارد نادر باعث بروز این مشکل می‌شوند.

پزشکان معتقدند در صورتی که دندانها به‌صورت کامل و صحیح روی یکدیگر قرار نگیرند یا دندان اضافی در دهان وجود داشته باشد، دندان قروچه اتفاق می‌افتد. در این صورت می‌توان از درمان دندان قروچه با ارتودنسی استفاده کرد که بخشی از اصلاح طرح لبخند نیز به‌شمار می‌آید و در کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. درنتیجه دندان قروچه و ارتودنسی یک درمان چند وجهی هستند و یکدیگر را کامل می‌کنند.

علائم دندان قروچه چیست؟

اگر به‌دنبال بررسی بیماری دندان قروچه هستید، باید از علائم آن نیز مطلع باشید. در ادامه، مهم‌ترین علائم دندان قروچه را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • در عضلات فک بیمار انقباض‌های پشت‌هم و ریتم‌دار دیده شود.
  • بیمار در زمان باز و بسته کردن دهان دچار درد، ناراحتی، تنگی در عضلات فک و غیره شود.
  • فرد احساس درد می‌کند.
  • برخی از افراد دچار سردرد می‌شوند.
  • در هنگام غذا خوردن بیمار دچار درد افزایشی می‌شود.
  • در کنار گوش‌ها، زخم و جراحت به وجود می‌آید.

همچنین قفل شدن فک‌ها، حساس شدن آن و زخم و جراحت در کنار گوش‌ها از علامت‌های دیگر این بیماری به شمار می‌آیند.

دندان قروچه و ارتودنسی

عوارض دندان قروچه چیست؟

اگر علائم براکسیسم در فرد مشاهده شود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، احتمال بروز عوارض آن نیز بالا می‌رود. این عارضه‌ها عبارت‌اند از:

  • برآمدگی استخوان فک
  • ورم گونه‌های فرد و ایجاد عادت گاز گرفتن آن
  • پوسیدگی مینای دندان
  • بروز اختلالات خواب مثل؛ خروپف و ...
  • ایجاد تأثیر منفی در شنوایی
  • شکسته شدن و لق شدن دندانها
  • بهم خوردگی و جابه‌جایی دندان ها
  • درد در ناحیه فک و سر درد
  • سایش دندان‌ها و از بین رفتن آن‌ها

درمان دندان قروچه به کمک ارتودنسی

حال که می‌دانید دندان قروچه به چه علت در زمان‌های مختلف ممکن است برای بیمار پدید بیاید، باید برای درمان آن اقدام کنید. در قدم اول باید استرس خود را کم کنید و از محیط‌های تنش‌زا دور باشید. بعد از آن باید به یک مجموعه معتبر دندانپزشکی مراجعه و درمان خود را آغاز کنید. دندانپزشک بعد از معاینه ممکن است راه‌های بسیاری را به شما پیشنهاد دهد؛ مثلاً محافظ مخصوص دندان شما را قالب‌گیری کند و در محل مناسب قرار دهد. این محافظ‌ها که در داروخانه به‌عنوان نایت گارد نیز شناخته می‌شوند، قابلیت درمان این مشکل را دارند و این رفتار را به‌طور کلی از ذهنتان پاک می‌کنند.

در موارد دیگر، دکتر متخصص ممکن است از شل‌کننده‌های عضلانی برای درمان استفاده کند. در این صورت از خطر ساییدگی دندان نیز نجات پیدا خواهید کرد. بهترین راه‌حل، درمان دندان قروچه با ارتودنسی است. انجام یک ارتودنسی دندان اصولی می‌تواند معضل‌های این بیماری را برای شما به حداقل برساند. ارتودنسی انواع مختلفی دارد. ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی ثابت از جمله روش‌هایی هستند که به درمان براکسیسم می‌پردازند و مشکلات فک شما را برطرف می‌کنند. اگر از این روش برای درمان مشکل خود استفاده کنید، با یک تیر چند نشان زده‌اید؛ نه‌تنها براکسیسم دندانی را درمان کرده‌اید بلکه به ردیف شدن دندانها، رفع مشکلات فک، زیباسازی دهان و دندان خود نیز کمک خواهید کرد.

هزینه درمان دندان قروچه با ارتودنسی

هر اقدام درمانی با هزینه‌های مختلفی مواجه است. برای درمان براکسیسم نیز دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش هزینه‌های شما شود. به‌طور مثال، نایت گارد در داروخانه‌ها به‌صورت آماده وجود دارد اما اگر دندانپزشک با توجه به دهان شما این قالب‌ها را بسازد، هزینه جانبی دربردارد. از طرف دیگر تعداد جلساتی که در طول دوره درمان برای ارتودنسی سپری می‌کنید می‌تواند هزینه‌های خاصی داشته باشد. معمولاً قبل از ارتودنسی دندان پزشک به جرم گیری دندان می‌پردازد که هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد. به‌طور کلی علاوه‌بر موارد فوق، دستمزد پزشک، استفاده از وسایل و ابزارهای جانبی، موقعیت جغرافیایی مطب و ... همگی باعث نوسان قیمت کارتان خواهد شد.

ارتودنسی دندان برای اصلاح طرح لبخند

درمان دندان قروچه با ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی راه‌های درمان دندان قروچه با ارتودنسی برای حل این مشکل پرداخته شود. دندان قروچه کردن یکی از عادات ناخواسته است که در برخی از افراد رخ می‌دهد. در این حالت، فرد به‌طور ناخواسته دندان‌های خود را به یکدیگر فشار می‌دهد و آن‌ها را در طول روز یا در زمان‌های استرس روی می‌کشد. برای درمان دندان قروچه می‌توانید در کلینیک دندانپزشکی زیبایی دکتر مهدی ابوالقاسمی ارتودنسی انجام دهید. در این مجموعه، خدمات دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ازجمله اصلاح طرح لبخند، ایمپلنت دندان، ترمیم و درمان دندان، پروتز، جرمگیری، لیفت لثه و ... با بهترین کیفیت انجام می‌شود. برای گرفتن مشاوره و تعیین وقت با شماره تلفن 02144455474 تماس بگیرید یا به آدرس سایت www.drmabolghasemi.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha