فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: وبا عمدتاً در مناطقی که شرایط بهداشتی و آب و فاضلاب مناسب ندارند، شایع‌تر است.

اپیدمی وبا چگونه اتفاق می‌افتد/ روش های پیشگیری از بیماری وبا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،نوید شفیق اظهار داشت: وبا یک عفونت حاد اسهالی است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود این یک بیماری کشنده است که در صورت عدم درمان می‌تواند باعث کم آبی شدید و حتی مرگ شود. وبا در مناطقی با بهداشت نامناسب، دسترسی ناکافی به آب تمیز و شرایط زندگی شلوغ بیشتر شایع است.

وی افزود: چند راه برای پیشگیری از وبا وجود دارد که می‌توان به استفاده از آب تمیز، بهداشت خوب و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه دسترسی به آب تمیز برای جلوگیری از ابتلاء به وبا ضروری است، گفت: جوشاندن آب، استفاده از فیلترهای آب، یا افزودن قرص‌های کلر یا ید به آب می‌تواند به کشتن باکتری‌های عامل وبا کمک کند. همچنین شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا، پس از استفاده از توالت، و پس از مراقبت از فرد مبتلا به وبا می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند.

وی ادامه داد: امکانات بهداشتی مناسب مانند توالت می‌تواند با کاهش آلودگی آب و غذا از شیوع وبا جلوگیری کند و در این زمان باید استفاده از استخرها محدود شود.

شفیق به راهکارهای درمان وبا اشاره کرد و افزود: درمان آبرسانی خوراکی (ORS) یک راه ساده و مؤثر برای درمان کم آبی ناشی از وبا است.ORS شامل نوشیدن محلولی از نمک، شکر و آب برای جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته است. همچنین آنتی بیوتیک ها را می‌توان برای درمان وبا استفاده کرد، اما آنها جایگزین ORS نیستند. آنتی بیوتیک ها می‌توانند طول مدت اسهال را کوتاه کرده و شدت علائم را کاهش دهند، اما جایگزین نیاز به درمان آبرسانی مجدد نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واکسیناسیون نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از همه‌گیری‌های وبا دارد، گفت: واکسن وبا از بدن در برابر ابتلاء به این بیماری محافظت می‌کند این واکسن حاوی باکتری ویبریو کلرای ضعیف شده یا کشته شده است و واکسیناسیون باعث ایجاد پاسخ ایمنی و تولید آنتی‌بادی علیه باکتری می‌شود به همین دلیل تزریق واکسن وبا به افرادی که در معرض خطر ابتلاء هستند توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری وبا بیشتر در چه مناطقی مشاهده می‌شود، افزود: وبا عمدتاً در مناطقی که شرایط بهداشتی و آب و فاضلاب مناسب ندارند، شایع‌تر است. کشورهای در حال توسعه با شرایط بهداشتی ضعیف‌تر، بیشتر در معرض ابتلاء قرار دارند. در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وبا همه‌گیری‌هایی داشته است همچنین هند، بنگلادش، پاکستان، اتیوپی، کنیا و تانزانیا از کشورهای پرخطر برای ابتلاء به این بیماری هستند.

وی تاکید کرد: در ایران نیز مناطقی مثل سیستان و بلوچستان به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی آب و فاضلاب، آمار بالاتری از وبا دارند بنابراین بهبود شرایط بهداشتی و دسترسی به آب سالم و تصفیه فاضلاب، کلید مبارزه با وبا در این مناطق است.

شفیق در پاسخ به این سوال که آیا تعداد بیماران در ایران افزایش یافته است یا خیر گفت: فعلاً در ایران تعداد بیماران مبتلا به وبا بسیار کم هستند ولی با توجه به اینکه کشورهای اطراف ایران اندمیک وبا هستند، کوچک‌ترین اشتباه مساوی با اپیدمی آن در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha