شانه یخ‌زده بیماری است که بازه حرکتی شانه را محدود می کند و با درد و سفت‌ شدن مفصل شانه همراه است. این سندروم شامل از دست‌ دادن تدریجی حرکت مفصل شانه است که بیشترین دامنه حرکتی در بین مفاصل بدن را دارد.

پاسخ به متداول‌ترین سوالات درباره سندروم شانه یخ‌زده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،خشکی و درد از نشانه‌های شانه یخ زده هستند که دامنه حرکتی این مفصل را محدود می‌کنند. نشانه‌های آن کم‌کم خود را نشان می دهد و به‌مرور زمان تشدید می‌شود و پس از آن طی یک بازه 3 ساله خودبه‌خود بهبود می‌ یابد. درصورتی‌که احساس درد و سفتی در شانه و قسمت بالای بازو دارید و دامنه حرکتی مفصل شانه تان‌ محدود شده،بهتر است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید . در ادامه به رایج‌ترین سوالات درباره این مشکل به‌ نقل از «دکترتو» پاسخ داده‌ایم.



* درمان شانه یخ زده با ماساژ ممکن است؟


ماساژ و انجام حرکات کششی، تنش و سفتی ماهیچه‌های شانه را برطرف می کند و با افزایش جریان خون، میزان التهاب در این قسمت کاهش می‌ یابد.


* کدام ورزش برای شانه یخ زده بهتر عمل می کند؟


پس از مشورت با متخصص و در صورت تایید، تمرین با میله و انجام حرکت فلکشن، ورزش مناسبی برای شانه یخ زده است. صاف بایستید و میله‌ای را با دو دست بگیرید و کف دست‌ها را رو به پایین قرار دهید. میله را بالای سر ببرید و ۵ ثانیه نگه دارید و دوباره به حالت قبل برگردید. ۱۰ بار این تمرین را انجام دهید.


* بهترین روش درمان کدام است؟


انجام حرکات ورزشی، تزریق داروهای بی‌حس‌کننده یا کورتیکواستروئید داخل کپسول مفصلی شانه یا تعویض مفصل شانه با جراحی از روش‌های درمان این سندروم است که بسته به شرایط بیمار و تشخیص متخصص ارتوپد انتخاب می‌شود.


* کدام فعالیت عوارض شانه یخ زده را شدیدتر می‌کند؟


هرچند که تحرک شانه نقش حیاتی در بهبود و بازیابی دارد، اما باید از انجام حرکات کششی، لرزشی و نوسانی مفصل خودداری کنید؛ چراکه این فعالیت‌ها نه تنها باعث تشدید درد می شود و عوارض شانه یخ زده را بیشتر می‌کند،بلکه تنش عضلات را هم افزایش می‌دهد.


* آیا شنا کردن برای شانه یخ زده مفید است؟


به‌طورکلی، شنا ورزش خوبی برای شانه یخ زده (فروزن شولدر) محسوب می‌شود؛ چراکه بدون وارد کردن بار زیاد به مفصل، باعث تمرین عضلات می‌شود. به‌علاوه این‌که شنا نوعی ورزش ایروبیک است که فشاری به زانوها، قوزک و باسن نمی‌آورد.


* درد شانه یخ زده چگونه است؟


درد این سندروم به تدریج شروع می شود و به مرور زمان افزایش می‌یابد. گاهی حین حرکت مفصل درد بیشتر می شود و در برخی افراد تغییری نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha