داروهای درمان جوش صورت معمولا با کاهش تولید چربی و فرونشاندن التهاب یا با درمان آنتی بیوتیکی ضد باکتری اثر می‌کنند. روش درمانی که پزشک به شما توصیه می‌کند، به سن و نوع و شدت آکنه‌ی شما بستگی دارد. برای مثال ممکن است لازم باشد دو بار در روز به مدت چند هفته داروهای تجویز شده را استفاده کنید. درمان جوش صورت معمولا به صورت ترکیبی با استفاده از داروهای موضعی و داروهای خوراکی انجام می‌شود. اما گاهی درمان جوش با روش‌های مختلف، سبب بهبود علائم آن نخواهد شد. در این موارد بهترین راه درمان جوش صورت چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله، جواب سوالتان را بیابید!

چند روشِ از بین بردن جوش های صورت

راه‌های درمان و کنترل جوش صورت

استفاده از محصولات ضد جوش در روتین روزانه

افرادی که مبتلا به جوش صورت هستند، بهتر است تا از محصولات مناسب پوست خود استفاده کنند. محصولات مناسب پوست جوش‌دار، معمولا حاوی اسیدهای ملایم پوستی بوده که به از بین بردن باکتری عامل جوش کمک می‌کنند. همچنین این محصولات فاقد چربی و بر پایه آب بوده و از مسدود شدن منافذ پوستی و بروز جوش جلوگیری خواهند کرد.

شست و شوی روزانه

صورت خود را دو بار در روز با آب گرم و شوینده مناسب پوست جوش‌دار به آرامی بشویید. شست و شوی زیاد و اسکراب کردن سبب بدتر شدن جوش خواهد شد. از محصولاتی نظیر اسکراب‌ها و ماسک صورت با احتیاط استفاده کنید؛ چرا که این محصولات، پوست صورت را تحریک کرده و سبب بدتر شدن جوش صورت خواهند شد.

استفاده از پارچه و حوله برای تمیز کردن صورت

استفاده از پارچه یا حوله تمیزکننده، جایگزین‌های ملایمی برای پاک کننده‌ها و شوینده‌ها هستند. پارچه‌هایی با بافت نرم و شل برای افراد با پوست خشک و حساس مناسب هستند. پارچه‌هایی با بافت محکم‌تر برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست کاربردی هستند. اگر آرایش می‌کنید، حتما در پایان روز آن را پاک کنید.

اجتناب از محصولات تحریک کننده

ضد آفتاب‌ها، محصولات مراقبت از پوست حاوی چربی و محصولات مو می‌توانند جوش‌ها را بدتر کنند. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب «مبتنی بر آب» یا «غیر جوش‌زا» باشند. این محصولات کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند و باعث جوش شوند.

عدم دستکاری جوش‌ها

با دست زدن یا کندن جوش خطر عفونت یا به جا ماندن جای جوش افزایش خواهد یافت. مراقب چیزهایی که پوست شما را لمس می‌کنند، باشید. موهای خود را همیشه تمیز و از صورت خود دور نگاه دارید. همچنین پوست مستعد جوش خود را از تماس با گوشی موبایل، کلاه، یقه تنگ، بند، کوله پشتی و سایر مواردی که ممکن است عرق یا چربی را به پوست شما منتقل کند، محافظت کنید.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

آفتاب باعث بدتر شدن لکه‌های تیره (هیپرپیگمنتاسیون پس از التهابی) خواهد شد که می‌تواند پس از از بین رفتن جوش باقی بماند. برخی از داروهای درمان جوش شما را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهند. بهتر است که با پزشک خود پیرامون این موضوع صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا داروهای تجویز شده برای شما جزو این موارد هستند یا خیر. اگر چنین است، تا حد امکان از نور خورشید دوری کنید. به طور مرتب از یک مرطوب کننده فاقد چربی که حاوی ضدآفتاب است استفاده نمایید.

دوش گرفتن بعد از فعالیت‌های شدید

چربی و عرق روی پوست شما می‌تواند منجر به جوش شود. در نتیجه بهتر است بعد از فعالیت‌های شدید دوش بگیرید.

مقاومت جوش به درمان

چند روشِ از بین بردن جوش های صورت

اگر جوش شما پس از دو یا سه ماه رعایت نکات گفته شده یا استفاده از آنتی بیوتیک بهبود نیافت، احتمالا شما مبتلا به جوش مقاوم به درمان شده‌اید. اغلب این جوش‌ها به درمان پاسخ نمی دهند مگر با همراه کردن درمان خاص دمودکس با درمان روتین جوش.

دمودکس‌ها چه موجوداتی هستند؟

دمودکس، میکروارگانیسمی بسیار ریز بوده که به صورت عادی با چشم قابل رویت نیست و فقط با تست میکروسکوپی قابل مشاهده است. دمودکس‌ها از چربی، سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها، قارچ‌ها و هر آنچه روی پوست باشد، تغذیه می‌کنند. با زیاد شدن تراکم دمودکس‌ها در پوست، عارضه‌های پوستی مانند جوش‌های مقاوم به درمان، رزاسه، درماتیت سبوره، قرمزی، التهاب، خارش شدید پوست و سایر حالات ناخوشایند پوستی در ناحیه صورت و مو ایجاد می‌شود.

ارتباط دمودکس‌ها با جوش مقاوم به درمان چیست؟

دمودکس‌ها با حمل باکتری‌های عامل جوش در سطح بدن خود و حرکت روی سطح پوست، سبب گسترش عارضه جوش در پوست سر و صورت خواهند شد. سکونتگاه این انگل‌های پوستی غدد چربی ناحیه سر و صورت بوده که با حرکت خود از جایی به جایی دیگر سبب پراکنده کردن این جوش‌ها خواهند شد.

دمودکس‌ها همچنین با بلعیدن باکتری‌های عامل جوش، پروپیونی باکتریوم آکنس، موجب در امان ماندن آن‌ها از آسیب آنتی بیوتیک‌های درمانی خواهند شد. در طول درمان جوش توسط فرد، باکتری‌های عامل جوش با باقی ماندن در بدن دمودکس از آنتی بیوتیک‌ها فرار کرده و با مرگ دمودکس‌ها و تجزیه جسدشان، باکتری‌ها مجدد به سطح پوست رها شده و سبب بروز جوش در پوست فرد خواهند شد.

روش مناسب درمان جوش صورت چیست؟

یک درمان مناسب برای درمان برای انواع جوش صورت، همراه کردن درمان معمول جوش با درمان انگل‎های دمودکس است. به عبارتی درمان باکتری عامل جوش و درمان انگل دمودکس باید به صورت موازی انجام شود تا جوش به طور کامل درمان شود.

داروی درمان انگل دمودکس چیست؟

برند تخصصی دمودکسیلین، تنها برندی است که با تولید محصولات تخصصی، به درمان و از بین بردن دمودکس‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر تمامی عارضه‌های سر و صورت مرتبط با دمودکس با مصرف محصولات دمودکسیلین قابل درمان هستند.

اولین محصول درمانی دمودکسیلین، محلول پوست دمودکسیلین بوده که با مصرف مرتب و منظم در طول یک دوره سه ماهه تراکم دمودکس‌ها را کم و جوش‌ها را درمان می‌کند. همچنین در طول مدت درمان دمودکس، بهتر است از محصولات درمانی مکمل، مانند شامپو سر و ژل شست و شوی صورت دمودکسیلین استفاده شود.

همچنین سرم ضد جوش دمودکسیلین به عنوان درمان جوش صورت در کوتاه‌ترین زمان معرفی می‌شود. این محصولات به دلیل دارا بودن ترکیبات ملایم و غیر شیمیایی برای انواع پوست جوش‌دار به ویژه پوست‌های حساس بسیار مناسب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha