اگر در مسیر کاهش وزن باشید اولین سوالی که شاید داشته باشید این است که چند کیلو کاهش وزن در هفته و ماه مجاز است و چند کیلو کاهش وزن خطرناک است؟ با وجود تبلیغات گسترده در مورد کاهش وزن سریع با عناوین 10 کیلو کاهش وزن در دو هفته یا کاهش وزن سریع در یک هفته شاید وسوسه شوید یکی از این رژیم های لاغری را انتخاب کنید. قبل از انتخاب این روش ها بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا بدانید روند کاهش وزن اصولی چگونه است و چند کیلو کاهش وزن در ماه مجاز است.

چند کیلو کاهش وزن در هفته و ماه مجاز است؟

روند کاهش وزن چگونه است؟

کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی شما از مصرف غذا از کالری که روزانه می سوزانید کمتر باشد و بر عکس اگر کالری دریافتی شما بیشتر از کالری سوزانده شده باشد افزایش وزن اتفاق می افتد.

بنابراین اگر می خواهید کاهش وزن را تجربه کنید باید با روند کاهش وزن همراه باشید یعنی اگر می خواهید وزن کم کنید، باید با مصرف کالری کمتر نسبت به کالری که از طریق افزایش فعالیت می سوزانید، تعادل کالری منفی ایجاد کنید.

چه عواملی در کاهش وزن موثر هستند؟

از عوامل موثر در کاهش وزن می توان به:

نقش جنسیت: از آنجا که زنان درصد چربی به عضله بیشتری نسبت به مردان دارند بنابراین سرعت کاهش وزن مردان نسبت به مردان در شرایط یکسان بیشتر است.

نقش سن در لاغری: هر چه سن بالاتر می رود ترکیب بدن تغییر می کند و درصد چربی به عضله در بدن افزایش می یابد. بنابراین سرعت کاهش وزن یک فرد جوان سریعتر از یک فرد مسن خواهد بود.

نقطه آغاز تصمیم به کاهش وزن: به این معنی است که هر چه شما اضافه وزن کمتری داشته باشید سرعت کاهش وزن شما سریع تر از زمانی است که اضافه وزن بیشتر دارید.

کاهش کالری دریافتی: هر چقدر کالری دریافتی کمتری نسبت به کالری سوزانده شده داشته باشید سرعت کاهش وزن شما بیشتر خواهد بود.

تاثیر خواب در کاهش وزن: کم خوابی مزمن می تواند به طور قابل توجهی موجب افزایش وزن و کاهش سرعت کاهش وزن شما شود.

سایر عوامل موثر در کاهش وزن: سابقه بیماری، دارو ها و سابقه خانوادگی و ژن از سایر عوامل کاهش وزن هستند.

چند کیلو کاهش وزن خطرناک است؟

چند کیلو کاهش وزن در هفته و ماه مجاز است؟

از آنجائیکه کاهش وزن اصولی و مطمئن یک فرآیند تدریجی است کاهش 12 کیلو گرم وزن ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد.

بنابراین برای کاهش وزن اصولی و پایدار تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم نیاز است. اگر چه کاهش وزن سریع وسوسه انگیز به نظر می رسد اما کاهش وزن سریع می تواند عوارض بسیار داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

عوارض کاهش وزن سریع

بیشتر افرادی که در تلاش برای لاغری و کاهش وزن هستند ممکن است تحت تاثیر تبلیغات، رژیم های کاهش وزن سریع را که وعده های 10 کیلو در دو هفته و 15 کیلو در ماه را انتخاب کنند اما کاهش وزن سریع عوارض متعددی را در پی خواهد داشت:

کاهش حجم عضلات: کاهش وزن سریع با دریافت مقدار کالری کم ممکن است علاوه بر چربی سوزی موجب کاهش حجم عضلات شود.

کند شدن متابولیسم بدن: کند شدن متابولیسم به این معنی است که کالری کمتری در روز می سوزانید.

کاهش و کمبود مواد مغذی بدن: اگر به طور منظم کالری و مواد مورد نیاز را دریافت نکنید، ممکن است در معرض خطر کمبود مواد مغذی باشید.

عوارض دیگر کاهش وزن سریع: ریزش مو، خستگی، ضعف سیستم ایمنی، استخوان های ضعیف و شکننده، سر گیجه، اسهال، یبوست و ... .

چند نکته برای کاهش وزن اصولی

چند کیلو کاهش وزن در هفته و ماه مجاز است؟

در اینجا چند نکته برای کاهش وزن اصولی با سرعت کاهش مطمئن و ایمن وزن را بر می شماریم:

پروتئین بیشتری بخورید: یک رژیم پر پروتئین به شما کمک می کند مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید.

مصرف شکر و نشاسته را کاهش دهید: کاهش مصرف شکر و نشاسته باعث کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش سرعت کاهش وزن خواهد شد.

غذا را خوب بجویید: خوب جوییدن غذا باعث میشود شما احساس سیری بیشتری کنید.

چای سبز بخورید: خوردن چای سبز می تواند متابولیسم شما را تا 5 درصد افزایش دهد.

خواب کافی داشته باشید: خواب ناکافی موجب افزایش هورمون گرسنگی می شود.

فعالیت با شدت بالا را امتحان کنید: ورزش و فعالیت با شدت بالا کمک می کند شما تا مدت طولانی کالری بسوزانید.

مواد غذایی با فیبر بالا بخورید: مصرف فیبر بالا می تواند باعث سوزاندن چربی بخصوص چربی شکمی شود.

چند کیلو اضافه وزن دارم؟

قبل از اینکه بدانید چند کیلو کاهش وزن در هفته برای شما مناسب است باید بدانید که چند کیلو اضافه وزن دارید. برای تشخیص اضافه وزن از فرمول شاخص توده بدنی BMI استفاده می شود در این فرمول قد و وزن و سن دخیل است با بدست آوردن شاخص توده بدنی و مقایسه آن با مقادیر جدول زیر متوجه خواهید شد که اضافه وزن دارید و یا کمبود وزن.

کمتر از ۱۸.۵

کمبود وزن

بین ۱۸.۵ – ۲۴.۹

وزن مناسب

بین ۲۵.۰ – ۲۹.۹

اضافه وزن

۳۰.۰ و بیشتر

چاق

چند کیلو کاهش وزن در هفته مناسب است؟

چند کیلو کاهش وزن در هفته و ماه مجاز است؟

حال که با مکانیزم کاهش وزن بدن و همچنین روند کاهش وزن اصولی آشنا شدید نوبت به این می رسد که بدانیم در ماه چند کیلو کاهش وزن داشته باشیم که دچار عوارض نشویم.

بنابر گفته کارشناسان و متخصصان تغذیه کاهش وزن بین 0.5 تا یک کیلو در هفته نرخ مطمئن کاهش وزن می باشد همچنین با همین تناسب 2 تا 4 کیلو کاهش وزن در ماه مجاز و مناسب است.

کاهش وزن بیش از این مقدار در هفته و ماه به عنوان کاهش وزن سریع در نظر گرفته می شود و می تواند عوارض متعددی مانند کاهش حجم عضلات، کاهش متابولیسم، سنگ کیسه صفرا و کمبود مواد مغذی در پی داشته باشد.

برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد کاهش وزن و دریافت مشاوره در مورد کاهش وزن به مجله سلامتی من مراجعه کنید و همچنین می توانید برای دریافت رژیم سلامتی من به آدرس https://salamatiman.ir/diet_plans مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha