یک کارشناس محیط زیست گفت: مسئله اصلی که در مدیریت پدیده گردوغبار وجود دارد و ما از آن غافل هستیم، پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها است که خشکیدن آنها کانون‌های اصلی گردوغبار داخلی را ایجاد کرده است.

مهم‌ترین اقدام در مقابله با "گردوغبار" پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، با تشدید گرمای هوا، بار دیگر گردوغبار در استان‌های مختلف کشور پراکنده شده و تاکنون 10 استان را درگیر کرده است. شدت این پدیده در برخی استان‌های بیشتر بوده است؛ به‌عنوان مثال سه‌شنبه هفته گذشته ادارات و مراکز دولتی استان قم و امروز نیز ادارات استان یزد تعطیل شد.

در این رابطه، محسن موسوی خوانساری؛‌ کارشناس محیط زیست به تسنیم گفت: مسئله اصلی که در مدیریت پدیده گردوغبار وجود دارد و ما از آن غافل هستیم، این است که ما حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها را قطع کرده و به بخش کشاورزی داده‌ایم. ما این کانون‌ها را ایجاد کردیم و حالا به‌جای اینکه این عامل را متوقف کنیم، رو به کارهای زیربنایی مانند مالچ‌پاشی آورده‌ایم، در حالی که این راه‌حل‌ها کافی نیست.

وی ادامه داد: راه‌حل اصلی مقابله با گردوغبار که لازم است مدیران ارشد کشور به آن توجه کنند، پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها است که خشکیدن آنها کانون‌های اصلی گردوغبار داخلی را ایجاد کرده است. باید دلیل تشدید گردوغبار در فلات مرکزی را سدهایی بدانیم که در این استان‌ها ساخته شده است و رهاسازی حق‌آبه زیست‌محیطی با وجود ساخت این سدها مختل شده است.

این کارشناس تأکید کرد: پرداخت حق‌آبه باید در سیاست‌های کلی کشور و به‌ویژه برنامه هفتم توسعه دیده شود.

موسوی خوانساری با اشاره به تشدید گردوغبار در قم گفت: استاندار قم در جلسه‌ای که اخیراً با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار به‌جهت کنترل گردوغبار قم داشت، بر شناسایی کانون‌های گردوغبار، افزایش بودجه برای کنترل گردوغبار و افزایش درختکاری در ناحیه شرقی قم تأکید کرد، در حالی که مسئله‌ای که اهمیت دارد پرداختن به دریاچه نمک قم است.

وی افزود: چهار رودخانه جاجرود، شور، قره‌چای و قم‌رود به دریاچه نمک قم می‌ریزند که به‌روی همگی آنها سدهایی ساخته شده است و حق‌آبه تالاب پرداخت نشده است؛ در نتیجه این دریاچه روزهای سختی را می‌گذراند. بعد از ساخت سد به‌روی رودخانه‌های جاجرود، قره‌چای و قم‌رود، تنها رودخانه شور بود که سدی روی آن نبود و دریاچه نمک را تغذیه می‌کرد اما سال گذشته سد نهب در منطقه تاکستان روی آن ساخته شد و همچنین با شروع عملیات سد بالاخانلو در بویین‌زهرا نیمی از سیلاب‌های ورودی به دریاچه از سوی رودخانه شور نیز قطع شده است.

کارشناس محیط زیست با تذکر اینکه با آبگیری سد بالاخانلو در سال آینده مرگ کامل این دریاچه فرا می‌رسد، هشدار داد: به‌دنبال این اتفاق، گردوغبار شدید قم در سال‌های آینده تشدید خواهد شد و معیشت و سلامت مردم قم را مختل خواهد کرد.

موسوی خوانساری خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود که ساخت سد بالاخانلو فعلاً متوقف شود تا کورسویی برای احیای دریاچه نمک قم باقی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha