پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 359116

 اولین تحقیق نقشه‌برداری ژنی روی حلقه‌های موی سر انسان نشان می‌دهد که نه تنها جهت پیچش موی پایه ژنتیکی دارد بلکه تحت تاثیر چندین ژن قرار می‌گیرد، در این تحقیق، چهار نوع ژنتیکی مرتبط که شاید جهت پیچش مو را تحت تأثیر قرار می‌دهند، شناسایی شده‌اند.

جهت پیچش مو ژنتیکی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، پیچش موی، تکه‌ای از مو است که به‌صورت دایره‌ای در اطراف نقطه‌ای که جهت‌گیری فولیکول‌های مو مشخص کرده رشد می‌کند. به‌عنوان یک ویژگی انسانی که به‌راحتی قابل مشاهده است، الگوی چرخش موی سر اغلب با تعداد حلقه (تک یا دو حلقه) و جهت پیچش (به‌عنوان مثال، در جهت عقربه‌های ساعت، خلاف جهت عقربه‌های ساعت، یا افشان) تعریف می‌شود.

از آنجا که الگوهای پیچش غیر معمول در بیماران مبتلا به رشد عصبی غیر طبیعی مشاهده شده است، درک اساس ژنتیکی الگوهای پیچشی ممکن است به کشف فرآیندهای بیولوژیکی مهم کمک کند.

اولین تحقیق همبستگی سراسر ژنومی روی حلقه‌های موی سر انسان در میان ۲۱۴۹ فرد چینی از گروه بررسی ملی ویژگی‌های جسمانی انجام شد و پس از آن یک تحقیق تکراری در ۱۹۵۰ فرد چینی از گروه مطالعه طولی شهر تایژو انجام شد.

محقق اصلی سیجیا وانگ، دکترای موسسه تغذیه و سلامت شانگهای، آکادمی علوم چین توضیح داد: ما در مورد اینکه چرا شبیه خودمان هستیم، خیلی کم می‌دانیم. گروه ما به‌دنبال ژن‌های زیربنای ویژگی‌های جالب ظاهر فیزیکی از جمله الگوهای اثر انگشت، ضخامت ابرو، شکل لاله گوش و فری مو مختلف بوده است.

وانگ گفت: پیچش مو یکی از ویژگی‌هایی است که ما در مورد آن کنجکاو بودیم. عقیده غالب این بود که جهت پیچش مو توسط یک ژن کنترل می‌شود که وراثت مندلی را نشان می‌دهد. با این حال، نتایج ما نشان می‌دهد که جهت پیچش مو تحت تأثیر اثرات تجمعی ژن‌های متعدد است که نشان‌دهنده یک وراثت چند ژنی خواهد بود.

این تحقیق چهار گونه ژنتیکی مرتبط را شناسایی می‌کند. این گونه‌های ژنتیکی شاید با تنظیم قطبیت سلولی فولیکول‌های مو بر جهت پیچش مو تأثیر می‌گذارند و بسته شدن لوله عصبی جمجمه و رشد نیز نقش بالقوه‌ای دارد.

پروفسور وانگ افزود: در حالی که کار قبلی فرضیه ارتباط بین الگوهای پیچش مو و رشد عصبی غیرطبیعی را پیشنهاد می‌کرد، هیچ ارتباط ژنتیکی قابل توجهی بین جهت پیچش مو و فنوتیپ‌های (ویژگی‌های بارز یک جاندار) رفتاری، شناختی یا عصبی مشاهده نشد. اگرچه ما هنوز در مورد اینکه چرا شبیه خودمان هستیم اطلاعات کمی داریم اما مطمئن هستیم که کنجکاوی در نهایت ما را به پاسخ‌ها سوق خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha