شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 359152

میگرن اختلال ضعیف‌کننده دستگاه عصبی است که از سردرد معمولی فراتر می‌رود. به گزارش کانورسیشن، افراد مبتلا به میگرن، درد شدید ضربان‌داری را در یک طرف سر حس می‌کنند.

چرا خانم‌ها بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این درد اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. حمله‌های میگرنی گاهی ساعت‌ها یا حتی روزها طول می‌کشد و مبتلایان به آن مجبور می‌شوند ساعت‌ها در اتاق‌های ساکت و تاریک بمانند.


آمار میگرن در جهان

حدود ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از سردردهای میگرنی رنج می‌برند. بیشتر افراد مبتلا به میگرن زن‌ هستند و این میزان ابتلا در آن‌ها سه برابر مردان است. این بیماری عامل اصلی ناتوانی و رنجوری زنان ۱۸ تا ۴۹سال در سراسر جهان است. علاوه بر این، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میگرن در زنان شدیدتر و طولانی‌تر است تا در مردان. زنان بیشتر از مردان جویای مراقبت‌های پزشکی و داروهای تجویزی برای میگرن‌اند. از طرفی زنانی که میگرن دارند بیشتر با مشکلات سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی، درگیرند.


چرا زنان بیشتر مبتلا می‌شوند؟

این‌که چرا زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله به هورمون‌ها، ژنتیک، نحوه فعال یا غیرفعال شدن ژن‌های خاص (اپی‌ژنتیک)، و محیط زندگی. همه این عوامل در شکل دادن به ساختار و عملکرد مغز و ابتلا به میگرن تاثیرگذارند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون در تنظیم عملکردهای بیولوژیکی نقش دارند. این هورمون‌ها همچنین بر مناطق خاصی از مغز اثرگذارند که ممکن است در ابتلا به میگرن نقش داشته باشد. علاوه بر این، هورمون‌های زنانه به‌سرعت رگ‌های خونی را تغییر می‌دهند و همین مسئله افراد را مستعد حمله میگرنی می‌کند.


میگرن در دوران بارداری و یائسگی

میگرن در زنان باردار به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری بسیار ضعیف‌کننده است؛ به‌خصوص در زمانی که حالت تهوع صبحگاهی باعث می‌شود خوردن، خوابیدن و آب‌رسانی به بدن با مشکل مواجه شود. البته باید گفت که نخوردن، نخوابیدن و ننوشیدن آب کافی هم سردردهای میگرنی را شدت می‌بخشد. خبر خوب این است که شدت و دفعات ابتلا به میگرن در دوره بارداری کمتر می‌شود؛ در برخی زنان هم به‌کلی از بین می‌رود. اما افرادی که در دوره بارداری میگرن داشتند، احتمالا پس از زایمان دوباره با شدت بیشتری به آن مبتلا می‌شوند.

دلیل این موضوع کاهش هورمون‌ها، کمبود خواب، استرس، کم‌آبی بدن و همچنین عوامل محیطی مرتبط با مراقبت از نوزاد است. حمله‌های میگرنی در دوران یائسگی افزایش می‌یابد. در این دوران هم نوسان سطح هورمون‌ها، به‌ویژه استروژن، افسردگی و اختلال خواب از عوامل تحریک میگرن‌اند.اما پس از یائسگی، میگرن به‌طور کلی کمتر می‌شود و در برخی موارد هم به‌طور کامل از بین می‌رود. یکی از روش‌های درمان در این دوران، جایگزینی هورمونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha