گوشت قرمز یکی از کالاهایی است که هرگونه خبری در خصوص واردات، تولید و تغییر ارز وارداتی می‌تواند بازار آن را پر نوسان کرده و امنیت غذایی و قدرت خانوارها را نشانه بگیرد.

حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز شایعه است، باور نکنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، به‌طوری‌که کارشناسان معتقدند انتشار هرگونه خبری در این حوزه باید با دقت زیادی صورت گیرد تا چالش امنیت غذایی در کشورمان صورت نگیرد و بخش زیادی از مردم را درگیر نکند.


بااین‌حال اما روز گذشته به یک‌باره فضای مجازی و رسانه‌ها، خبر حذف ارز نیمایی از واردات گوشت قرمز را مطرح کردند که نگرانی زیادی را در بین مردم ایجاد کرد، به‌طوری‌که به یک‌باره آنها تصور کردند که مصرف سرانه گوشت قرمز به‌سان سالیان اخیر دوباره کاهش خواهد یافت و این کالای اساسی از سفره آنها خواهد رفت.


به‌طوری‌که عمده این پمپاژ خبری به نامه نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به دفتر فناوری این سازمان بر می‌گردد که در آن اعلام کرده پیرو نامه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر محل ارز واردات انواع گوشت قرمز از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم)، اقدامات لازم انجام شود.


تالار اول نیما شامل کالاهای اساسی، دارو، مواد غذایی و غیره هستند که بر اساس نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان ارز به آنها تعلق می‌گیرد. در تالار دوم کالاهای غیر اساسی و مورد نیاز تولیدکنندگان صنایع و غیره هستند که تأمین ارز آنها بر اساس فروش حاصل از صادرات است.

ارز گوشت واحدهای صنعتی تغییر کرده است


در این خصوص اما بلافاصله علیرضا پیمان ‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در توئیتی نوشت: «اخبار منتشره در خصوص حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز تکذیب می‌شود؛ تغییر ارز مربوط به گوشت منجمد است که کاربری صنعتی و رستورانی داشته و نقش مستقیمی در تنظیم بازار ندارد. ارز تخصیصی به گوشت گرم گوسفندی و گوساله وارداتی تا تنظیم بازار این کالا، همچنان در گروه کالایی ۲۸۵۰۰ است.» از طرف دیگر وی می‌گوید: «دولت منابع بسیار خوبی از ارز 28500 تومانی را برای واردات گسترده گوشت، جهت تنظیم بازار اختصاص داده است و به‌طور هفتگی برنامه واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله برای تنظیم بازار در حال انجام است.»


پیمان پاک در ادامه تصریح می‌کند: «ظرفیت مبادی واردات گسترش پیدا کرده است، همچنین محموله‌هایی که به کشور می‌رسند، بانک مرکزی تخصیص‌هایش را به‌موقع و منظم انجام می‌دهد، هم منظم شده و هم افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین هیچ نگرانی برای واردات گوشت گوساله و گوسفندی وجود ندارد و پشتیبانی امور دام با همکاری میادین میوه و تره‌بار، قطعه‌بندها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این گوشت‌ها را در سطح گسترده توزیع می‌کند که در هفته‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.» بااین‌حال باید گفت گوشت به میزان کافی در میادین و خرده فروشی‌ها وجود دارد، لکن آمارها گویای آن است که در ماه جاری میزان عرضه دام در کشتارگاه‌ها کاهشی بوده که ناشی از کاهش قدرت خرید و مصرف مردم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha