رییس سازمان نظام پرستاری بر لزوم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تاکید کرد و گفت: قانون در این زمینه وجود دارد و ما هم مطالبات بی‌منطق و خارج از قانون نخواهیم داشت.

لزوم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدمیرزابیگی در نشستی خبری ضمن تسلیت حادثه تروریستی شاهچراغ، گفت: جز خوی وحشی‌گری چیز دیگری را نمی‌توان از این اقدام برداشت کرد و امیدواریم هرچه سریع‌تر اینگونه تفکرات داعش مسلک کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: از جامعه پرستاری درخواست داریم که مردم و مخاطبین را دعوت به مشارکت گسترده کنند. در مورد انتخابات خود سازمان نظام پرستاری هم انتظار می‌رود پرستاران مشارکت داشته باشند چنانچه ۲ برابر دوره قبل هم برای انتخابات ثبت نام کردند بویژه در کلانشهرها حتما مشارکت‌ها بیشتر خواهد بود.

او تاکید کرد: تا روز آخری که دوره پنجم سازمان نظام پرستاری مشغول باشد حتما کار خواهیم کرد و سپس وظایف را به دوره بعد محول می‌کنیم و تا ثانیه آخر مسئولیت، بر سر عهد خود هستیم. در این دوره حدود ۱۰ عنوان دستاورد ملموس و کَمی داشتیم که شامل تصویب ۸ قانون در مجلس شورای اسلامی بوده است که شامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ارتقای بهره‌وری، استخدام در طول برنامه ۴ و ۵ توسعه، توسعه پرستاری جامعه‌نگر و... است. ما از اجرای کامل قانون بهره‌وری رضایت نداریم و به چگونگی اجرای تعرفه گذاری هم انتقاد جدی داریم اما می‌دانیم که بالاخره قانون وجود دارد و مطالبات بی‌منطق و خارج از قانون نخواهیم داشت.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری از حق مردم و پرستاران در رابطه با قانون تعرفه کوتاه نمی‌آید و موارد را پیگیری می‌کند؛ چون این قانون به نفع مردم و نظام سلامت است.

میرزابیگی گفت: K پرستاری در قانون تعرفه گذاری تعریف و تصویب شده است؛ پس کاملا قانونی است و هرآنچه در این قانون اتفاق افتد باید پایه K پرستاری داسته باشد. از سوی دیگر ارزش نسبی خدمات پرستاری یعنی سیاست به کارگیری K که باید کامل اجرایی شود. نکته سوم ثبت خدمات است که باید درست و اصولی در سامانه‌های HIS بیمارستانی صورت گیرد که دستورالعمل‌های این کار هم ابلاغ شده است. سوال آن است که چرا وزارت بهداشت سیستم HIS را ارتقا نمی‌دهد؟ چهارمین مورد هم قانون بازتوزیع یا همان کارانه است که کارانه‌ای که پرستار از محل تعرفه خدمات خود برمبنای K و ثبت خدمات انجام داده است را دریافت کند. این مبنای عدالت در پرداخت است که مردم و دولت هم از آن سود می‌برند.

او توضیح داد: اجرای این قانون هزینه‌ها را عادلانه و سیستم را علاقه‌مند به ارائه خدمت می‌کند پس نباید اطلاعات اشتباه داد. منبع مالی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مانند سایر خدمات گروه پزشکی از سرانه سلامت تامین می‌شود. در این سیستم مراقبت‌های پرستاری باید در سرانه سلامت جای داشته باشد مثلا در بیمارستان‌ها تعداد زیادی بیمار مزمن داریم که جز مراقبت چیزی دریافت نمی‌کنند؛ چرا باید با هزینه فوق تخصصصی پول بدهد؟ می‌توانند ترخیص شوند و در خانه بر اساس تعرفه پرستاری خدمات پرستاری از مراکز مراقبت در منزل دریافت کند تا هزینه اضافی نه به خودشان و نه به دولت تحمیل نشود. با هزینه بسیار کمتر می‌توان از بیمار مزمن مراقبت کرد.

وی افزود: چرا در خدمات سرپایی باید کار را فرد دیگری انجام دهد، اما پول را فرد دیگری دریافت کند؟ مثلا برای یک خدمت فشارخون‌گیری یک متخصص این کار را می‌کند؛ درحالی که این کار وظیفه پرستار است و با K پرستاری هم حساب می‌شد که هزینه نظام سلامت و بیمه را هم کاهش می‌دهد. نکته دوم این است که در بیماری‌های مزمن خیلی حرف وجود دارد که می‌توان با هزینه خیلی کمتر ارائه خدمت کرد؛ چرا قانون را کنار گذاشتند و با نسبت‌های قبلی محاسبه می‌کنند؟ قانون تعرفه‌گذاری بسیار شفاف است که باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. آنچه که اکنون وزارت بهداشت پایلوت اجرا کرده است، هنوز صحیح نیست.

میرزابیگی درخصوص پرستاران فعال در دوره پاندمی کرونا، تصریح کرد: آن زمان ۲۰ هزارنفر نیروی بالینی به کمک آمدند که ۱۲ هزارنفر پرستار طرحی بودند و ۵۰۰۰ نفر هم نیروی پرستاری ۸۹ روزه بودند و با شروع و تمدید طرح با یک فراخوان از جان گذشتگی کردند و کرونا را شکست دادند. صبح اولین روز عید سال ۹۹ از سه استان قم، کاشان، گیلان با بنده تماس گرفتند و کمک خواستند و ما چاره اندیشی کردیم که از نیروها کمک خواستیم و جوانان دهه ۷۰ مثل دوره دفاع مقدس پای کار آمدند و داوطلبانه کار کردند. وزیر بهداشت وقت قول استخدام داد اما همه از کار بیکار شدند. اما نمی‌دانم به چه علت به کارگیری نشدند. این افراد قرار بود بدون آزمون به کار گرفته شوند، چه آزمونی بالاتر از کرونا برای آنها وجود داشت؟ ما پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی افزود: تفکیک اضافه کار از کارانه، توسعه پرستاری جامعه نگر، عضویت در دبیرخانه شورای عالی بیمه و اجرای فوق‌العاده ویژه نیز در این دوره از سازمان محقق شد. بحث شفاف سازی سرانه سلامت و استخدام نیروها تا لحظه آخر مسئولیت در دستور کارمان قرار دارد.

او به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: ایجاد محدودیت برای قانون بهره‌وری خدمات پرستاری مورد مخالفت ما است. اگر مشکلی مانند کمبود نیروی پرستاری در سیستم وجود دارد که نمی‌توانند درست ارائه خدمت کنند، هزینه آن را سایرین نباید بدهند. پیشنهاد وزارت بهداشت در لایحه قانون برنامه هفتم می‌گوید که کار پرستارانی که می‌خواهند از قانون بهره‌وری استفاده کنند در بخش دوم ممنوع است و این مشکل ایجاد می‌کند. وقتی نیرو کم است و قانون هم کامل اجرا نمی‌شود، چرا نیرو را محدود می‌کنید؟ چون حجم کمبود نیرو هم بالا است. اگر بتوانیم نیروی انسانی را به حد قابل قبول برسانیم مشکلی در تامین زیرساخت و تجهیزات نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha