رییس مرکز بهداشت خوزستان ضمن اشاره به اینکه گرمازدگی یا حمله‌های ناشی از آن، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به خنک کردن خود نباشد؛ به تشریح فرآیند تغذیه مناسب برای پیشگیری از این عارضه پرداخت.

توصیه‌هایی در خصوص مقابله و درمان گرمازدگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر پژمان بختیاری نیا بیان کرد: در حالی که بدن به طور معمول خود را با تعریق خنک می‌کند در برخی مواقع درهنگام گرمای شدید این فرآیند، اثربخش نیست؛ درنتیجه دمای بدن فرد سریعتر از آن چیزی که بتواند خود را خنک کند افزایش یافته و خطر آسیب رساندن به اندام حیاتی بدن را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه صرف نظر از اینکه افراد چقدر فعال هستند، مایعات بیشتری باید بنوشند ادامه داد: برای جلوگیری از عارضه های ناشی از گرمازدگی، افراد برای نوشیدن نباید صبر کنند تا تشنه شوند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان یادآورشد: همچنین باید توجه داشت که نوشیدنی های بسیار شیرین باعث از دادن مایعات بدن می‌شود؛ بنابر این در مواقع گرمازدگی مصرف چنین نوشیدنی هایی توصیه نمی شود؛ ضمن اینکه مصرف مایعات بسیار سرد نیز، مشکلات گوارشی را برای بدن به همراه دارد.

بختیاری نیا با اشاره به اینکه تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شوند گفت: نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیمو ترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی جایگزین خوبی برای نمک و مواد معدنی است که با تعریق از دست می رود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مزمن، بهتر است از نمک استفاده نکنند؛ توصیه می شود کمی آبلیمو و خاکشیر یا تخم شربتی در داخل آب ریخته و مصرف کنند.

وی گفت: افراد از نوشیدن غذاها و مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری کنند چرا که این نوع خوراکی‌ها باعث دهیدراته و کم آب شدن بدن می‌شود.

بختیاری نیا اضافه کرد: مصرف میوه‌ها و به ویژه سبزی‌ در تامین آب بدن اثرمهمی دارد بنابراین در روزهای گرم سال، استفاده از این اقلام غذایی توصیه می شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه پروتئین‌های حیوانی باعث کم آبی در بدن می‌شود اضافه کرد: استفاده از پروتئین های حیوانی در ایام گرم سال باید محدود باشد و همچنین وزن بالا بر تنظیم دمای بدن و در نتیجه حفظ گرمای بیشتر اثر گذار است بنابراین کنترل وزن همواره مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha