مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه شناسایی بیماران دارای پوکی استخوان در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و افتتاح درمانگاه پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (استئوپاد) در یک بیمارستان با هدف کنترل پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن خبر داد.

افزایش پوکی استخوان با پیری جمعیت / اهمیت درمانگاه‌های «استئوپاد» برای سنین ۵۰ سال به بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کوروش اعتماد گفت: طبق آمارهای جهانی بیش از ۵۰ درصد از زنان یائسه و ۳۰ درصد از مردان بالای ۶۰ سال حداقل یک بار شکستگی ناشی از تروما یا پوکی استخوان را تجربه می‌کنند.

وی با بیان این که پیش بینی می‌شود با توجه به پیر شدن جمعیت، پوکی استخوان افزایش یابد، افزود: بعد از رخداد اولین شکستگی، خطر شکستگی‌های بعدی به اندازه ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد. بنابراین از آنجا که تقریبا نیمی از شکستگی‌های استئوپروتیک در کسانی رخ می دهد که قبلا دچار یک شکستگی بوده اند، تنها با ارزیابی درصد کوچکی از جمعیت، می توان از بروز تعداد زیادی از شکستگی‌های ثانویه جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان داشت: در پاسخ به این نیاز، راه‌اندازی درمانگاه‌های پیشگیری از شکستگی‌های ثانویه (استئوپاد) برای جمعیت ۵۰ سال و بالاتر که به دلیل شکستگی بدون تروما به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ضروری است.

اعتماد اضافه کرد: هدف از ایجاد درمانگاه استئوپاد، شناسایی بیماران استئوپروتیک، ثبت مشخصات آن‌ها در سامانه الکترونیک، تشخیص قطعی، ارائه خدمات درمانی و مراقبت‌های مورد نیاز آنها به صورت فعال است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی یادآور شد: بدین منظور دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز، پایلوت این برنامه را در چهار دانشگاه به انجام رسانده است و در نظر دارد تا پایان سال ۱۴۰۲ برنامه را در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور دیگر گسترش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha