یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 359823

نگاهی به عوامل سفیدشدن مو و راه‌های جلوگیری از آن انداخته‌ایم هرکسی تعریفی از موی سفید دارد.

چرا موهایم سفید می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یک نفر آن را طبیعی می‌داند، برای یک نفر موضوع روی اعصابی‌ است و دوست دارد جلویش را بگیرد و بعضی هم مثل رهی معیری آن را این‌طور تعبیرمی‌کنند :«موی سپید را فلکم رایگان نداد/ این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام» موی سفید برای شما چه حکمی دارد؟ می‌دانید چه عواملی باعث می‌شود زودتر موسفید شود؟ اصلا می‌توان جلوی آن را گرفت؟ به همه این سوال‌ها در این مطلب پاسخ‌می‌دهیم.



رنگ مو خبر می‌دهد از سر ضمیر!

موهای سفید در هر دهه‌ای از راه‌برسند اطلاعاتی بیشتر از سن بیولوژیکی ما را در اختیارمان می‌گذارند و می‌توانند نشانه‌ای از وضعیت سلامتی ما باشند. یک پژوهش نشان‌می‌دهد میزان موهای سفید با بالا بودن خطر بیماری قلبی در مردان مرتبط است. همچنین پیاز تارهای مو حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است که به موهای ما رنگ می دهد. با بالا رفتن سن، این رنگدانه به میزان کمتری در بدن تولید و رنگ موها تبدیل به سفید می شود.

متخصصان پوست می گویند 50 درصد از افراد در 50 سالگی، دست کم نیمی از موهایشان سفید شده‌است. معمولا در افراد سفیدپوست موها از میانه دهه سوم زندگی شروع به سفیدشدن می‌کنند، در آسیایی‌ها از اواخر دهه سوم و در آفریقایی- آمریکایی‌ها از میانه دهه چهارم. بنابراین سفیدشدن مو قبل از این سنین پیش از موعد محسوب ‌می‌شود و نشان‌دهنده نداشتن تعادل‌غذایی است.


عوامل سفیدی مو را بشناسید!

کمبود ویتامین B12 از علل شناخته‌شده فقدان رنگدانه مو است. همچنین تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد کمبود ویتامین D3، سرم کلسیم و سرم فریتین هم از عوامل سفیدی پیش از موعد مو هستند. سفیدی زودرس موها می‌تواند نشانه اختلال در عملکرد غده هیپوفیز یا تیروئید هم باشد. احتمال سفیدی زودرس موها در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری، دو و نیم برابر بیشتر است.

همچنین تحقیقات نشان‌می‌دهد اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌تان دچار سفیدی زودرس موها بوده اند، احتمالا شما هم این‌گونه هستید و در واقع ژن سفیدی مو را از آن‌ها به ارث‌برده‌اید. البته نظریات ضدونقیضی در باره تأثیر عوامل استرس‌زای زندگی بر سفید شدن زودهنگام موها وجود دارد. براساس مطالعات انجام‌شده در دانشگاه نیویورک، سلول‌هایی که مسئول رنگ موها هستند می‌توانند بر اثر استرس کاهش یابند و ممکن است در سفیدی موها نقش داشته باشند.

چطور جلوی آن را بگیریم؟

رژیم غذایی یک فرد می‌تواند در جلوگیری از سفیدشدن موها نقش مؤثری داشته باشد. با مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی، روغن زیتون و چای سبز می‌توان استرس اکسیداتیو را کاهش‌داد. اگر سفیدی موهایتان ناشی از کمبود ویتامین است، گنجاندن ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند روی روند سفیدی موها تاثیربگذارد. همچنین با ترک سیگار و توجه به وضعیت سلامت می‌توان جلوی سفیدشدن موها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha