پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 360002

علی سلاجقه در نشست خبری که امروز و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کاهش تراز دریای خزر گفت: دریای خزر هم از نظر ارتفاعی و هم تراز آب در حال کاهش است و نتایج آخرین مطالعات انجام شده که نتیجه آن در مجله نیچر نیز چاپ شده نشان داد که وضعیت دریای خزر از نظر کاهش تراز و سطح، روند و نوسانات متعددی دارد.

کاهش تراز آب دریای خزر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی، تراز دریای خزر در مواردی کاهش داشته و در مواردی نیز افزایش و پیش‌روی داشته است. درحال حاضر در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است.سلاجقه بار دیگر به نتایج مطالعات منتشر شده در مجله علمی نیچر اشاره کرد و گفت:‌ به عنوان مثال در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشرشده است. رودخانه ولگا تامین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش پنج کشور حاشیه خزر در وضعیت این دریاچه گفت:‌ همانطور که هر پنج کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند، در کاهش آب آن نیز نقش دارند. می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست. کشورها در روال عادی در آبخیزداری، بهره برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهدیم.

سلاجقه به کنوانسیون تهران در خصوص دریاچه خزر نیز اشاره کرد و گفت:‌ در قالب این کنوانسیون نشست‌هایی در حال برگزاری است. کارگروه‌هایی علمی کنوانسیون نیز شکل گرفته است تا بتوان نسبت به مدیریت دریای خزر هم از نظر آب و هم آلاینده‌ها اقدام کرد.سلاجقه در ادامه درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت: این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و ما مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و انشالله در مسیر کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha