یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 360145

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: «مصرف انواع مغزها و پروتئین گیاهی موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود».

راز و رمز تقویت سیستم ایمنی از زبان یک متخصص

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دکتر تینا جعفری با اشاره به این‌که ورزش منظم یکی از ستون‌های زندگی سالم است، اظهار کرد: «در واقع فعالیت فیزیکی یا ورزش نه ‌تنها برای ساختن ماهیچه و کاهش استرس مفید است، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامت و حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد».


روزی 8 لیوان آب بنوشیم

جعفری با بیان این که نوشیدن حداقل هفت یا هشت لیوان آب در روز توصیه می‌شود، افزود: «نوشیدن آب کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و نوشیدنی‌هایی مانند دمنوش‌ها و چای جایگزین آب نمی‌شود».

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر این که باید مصرف قندهای ساده را به حداقل برسانیم، تصریح کرد: «زمانی که برای خرید مواد غذایی به بازار می‌روید، انواع و اقسام کیک، کلوچه،شکلات، بستنی و آب میوه‌های صنعتی را مشاهده می‌کنید، ولی باید بدانید که این مواد غذایی قند خیلی بالایی دارد و این قندهای ساده می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.»


پروتئین و سیستم ایمنی بدن

جعفری با بیان این‌که استفاده از پروتئین مناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند،افزود: «مصرف گوشت قرمز باید متناسب با سن افراد باشد به طوری‌که مصرف گوشت قرمز برای سن زیر ۱۹ سال توصیه می‌شود به ویژه در بانوان؛ زیرا ممکن است دچار کم‌خونی باشند و از سن ۱۹ سال به بعد مصرف گوشت قرمز باید کاهش یابد و به جای گوشت‌های قرمز از پروتئین مرغ، ماهی، بوقلمون و تخم‌مرغ استفاده شود».

این متخصص با بیان این‌که از پروتئین‌های گیاهی می‌توان به خانواده حبوبات اشاره کرد، گفت: «مصرف انواع مغزها و پروتئین گیاهی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود». جعفری گفت: «به غیر از مصرف پروتئین‌ها، بدن انسان به املاح، ویتامین و آنتی‌اکسیدان احتیاج دارد که می‌توانیم با مصرف سبزی ها و میوه‌ ها آن را تامین و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.»


استرس دشمن سلامت جسم

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که مصرف روغن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است، بیان کرد: «مصرف چربی حیوانی مانند سرشیر باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود، ولی روغن‌های گیاهی به ویژه آن دسته از روغن‌هایی که دارای ویتامین امگا۳ هستند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد».

جعفری در پایان درباره مضرات استرس برای سیستم ایمنی بدن گفت: «در صورتی که تغذیه مناسب داشته باشیم و رژیم غذایی را به درستی رعایت کنیم، اما از نظر استرس دچار مشکل باشیم، به طور قطع در سیستم ایمنی بدن خلل ایجاد خواهد شد، بنابراین حفظ آرامش خیال و روش‌های کنترل استرس در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha