شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 360326

وقتی مفصل‌های بدن شما در شرایط غیرطبیعی قرار گرفته و آرتریت یا التهاب را تجربه کنند، این اتفاق می‌تواند برایتان دردناک و غیرقابل تحمل باشد. امکان دارد این مشکل در یک، چند یا حتی کل مفاصل‌  بدن رخ دهد و شما را با بیماری سختی درگیر کند. مشکل التهاب مفاصل، می‌تواند هم در اطراف مفصل و هم در بافت‌های همبند دیگر رخ دهد. وقتی با سفتی و درد در بخشی از بدن خود که محل به‌هم‌رسیدن استخوان‌ها است، مواجه شدیدٍ باید به وجود این عارضه شک کرده و برای مطمئن‌شدن از وجود آن نزد دکتر التهاب مفاصل بروید.

بهترین راه درمان التهاب مفاصل

زمانی‌که دچار این ناهنجاری در بخش‌هایی از بدن خود شدید، امکان اینکه تورم را در همان بخش به‌صورت داخلی و هم در سطح پوست حس کنید، بسیار زیاد است. به‌طور معمول، چنین اتفاقی بیشتر در اطراف زانو ایجاد می‌شود؛ چراکه بافت این قسمت، فشار بخش عمده‌ای از وزن را روی خود تحمل می‌کند. وقتی مایع بافت مفصلی در زانو بیش از حد لازم ترشح شده یا دچار آرتروز شود، به اصطلاح به آن آب زانو گفته می‌شود. البته این عارضه ممکن است در هر بخش که چنین بافتی دارد، پدیدار شود.

علامت هایی که می گویند در مفصل، آرتریت وجود دارد!

فرقی نمی‌کند که علت اصلی ایجاد التهاب مفصل در بافت بدنی شما چیست، در هر صورت علائمی یکسان خواهید داشت. شما ملزم هستید که پس از مشاهده اولین علائم، با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کرده و طبق نظر او درمان را آغاز کنید. ممکن است التهاب مفاصل شما، به‌صورت ناگهانی و شدید پدیدار شود یا اینکه همه چیز خفیف باشد و بتوانید آن را تحت کنترل خود نگه­دارید. یکی از اصلی‌ترین علائمی که به شما خبر وجود مشکل را به‌صورت واضح می‌دهد، تورم است.

ممکن است تورم در قسمت بافت آسیب‌دیده به‌صورت خفیف شروع شده و کم‌کم حاد شود. اگر ورم را در قسمت موردنظر مشاهده کردید، باید کارهای لازم برای کاهش آن را انجام دهید. وقتی جلو مشکل را زودتر نگیرید، شدیدتر شده و امکان کنترل و کاهش آن کمتر می‌شود. در اغلب مواقع به همراه ورم‌های شدید یا حتی خفیف، گرما و قرمزی هم در محل مشاهده می‌شود. وقتی دچار التهاب مفاصل شوید و آن قسمت آب بیاورد، قطعا دردهایی را هم تجربه خواهید کرد.

امکان دارد درد در قسمت آسیب‌دیده، به‌صورت ضربان‌هایی کوچک باشد که به­طور معمول این نوع درد بسیار اذیت‌کننده است. چنانچه چنین دردی را تجربه نکردید، به احتمال زیاد با دردی بسیار شدیدتر مواجه می‌شوید که حتی می‌تواند شما را از حرکت باز دارد. البته این علامت‌ها، تنها علائم موجود در هر فرد نبوده و اشخاص می‌توانند مشکلات دیگری را هم به‌همراه عارضه اصلی تجربه کنند. می‌توان از تب، احساس ضعف، کبودی در پی درد، لرزش بدن و حتی خونریزی در برخی مفصل‌ها به‌عنوان دیگر علائم التهاب مفصل نام برد. البته در صورت مواجهه با تمامی این موارد، لازم است به دکتر آرتریت التهاب مفاصل مراجعه فرمایید.

بهترین راه درمان التهاب مفاصل

چه عواملی می توانند سبب بروز این عارضه شوند؟

 هر فرد می‌تواند برخی عوامل موثر بر آرتریت مفصل را در خود داشته باشد؛ اما ممکن است این عامل‌ها بروز نکرده یا به‌صورت ناگهانی فرد را دچار مشکل کنند. این عوامل، بسیار متنوع بوده و ممکن است ورم و درد زیادی را با خود به ‌همراه داشته باشند. در ادامه برخی از علل بروز آرتریت در این بافت از بدن را ذکر می‌کنیم:

  • وجود عفونت در مفصل
  • آسیب و فشار به این بافت
  • کشیده‌شدن بافت‌های نرم اطراف آن
  • آرتروزهای خفیف
  • افزایش بیش از حد مایع درون مفصلی
  • ژنتیک و عوامل موروثی
  • چاقی و داشتن اضافه وزن
  • بالارفتن سن
  • روماتیسم
  • ضعیف‌بودن سیستم ایمنی بدن و جود اختلال در آن
  • شکسته‌شدن استخوان در اطراف بافت
  • وجود تومورهای سینوویال
  • متابولیسم‌های غیرطبیعی

طبق نظر دکتر التهاب مفاصل در تهران، امکان دارد یک فرد دارای التهاب مفصل، چندین مورد از این علل را در خود داشته باشد، اما از وجود آن‌ها بی‌خبر باشد؛ بنابراین، لازم است در ‌صورت داشتن هر یک از این عوامل، سلامت خود را چک کرده و هنگام بروز مشکل و آرتریت، هر چه سریع­تر آن را رفع کنید.

چگونگی درمان آرتریت مفصل

اولین مسئله‌ای که باید پیش از اقدام به درمان برای این نوع التهاب در نظر گرفته شود، مربوط به علت اصلی به‌وجودآمدن آن است. چناچه دلیل اصلی بسیار جزئی و خفیف باشد، لازم نیست درمان‌های پیچیده‌ای را سپری کنید و کافی است فقط به استراحت بپردازید؛ این کار سبب کاهش تورم شده و در طولانی‌مدت بهبود خواهید یافت. در ‌صورت وجود عفونت در التهاب مفاصل، باید طبق نظر دکتر التهاب مفاصل در اصفهان، آنتی‌بیوتیک مصرف کنید؛ البته مصرف دارو نباید خودسرانه باشد و حتما باید پزشک معالج‌تان هم این قضیه را تایید کند.

برای آنکه بتوانید درد ناشی از آرتریت را تا حدی کاهش داده و آن را کنترل کنید، می‌توانید بنابر دستور پزشک معالج داروهای مسکن تجویزشده را تهیه کرده و آن‌ها را بخورید. چنانچه وزن بالایی دارید و در دسته افراد چاق قرار می‌گیرید، باید وزن‌تان را کاهش دهید تا فشار از روی التهاب مفاصل برداشته شود. بسیاری از پزشکان، روش‌های طب سوزنی، مراقبت‌های کایروپراکتیک و ماساژ را برای افراد مبتلا به این عارضه تجویز می‌کنند. البته این نوع درمان‌ها اغلب برای التهاب از نوع خفیف کارساز است.

اگر مشکل‌تان در این نوع آرتریت به حد متوسط رسیده و همچنان پزشک روش‌های ماساژ و طب سوزنی را برایتان موثر می‌داند، ایبه­احتمال زیاد این شیوه‌های درمانی به‌صورت کمکی بوده و می‌تواند تاثیرپذیری درمان‌های استاندارد اصلی را بیشتر کند. وقتی بتوانید سیستم ایمنی بدن خود را با تغذیه مناسب افزایش دهید، امکان بهبودی و درمان تا حد نسبی برایتان فراهم می‎شود. داشتن رژیم غذایی خوب، در این زمینه تاثیر بسیاری دارد.

وقتی پزشک تشخیص دهد که التهاب مفاصل شما به حد شدیدی رسیده و ممکن است آسیب‌های دیگری را با خود به‌همراه داشته باشد یا دیگر مفصل‌ها را هم درگیر کند، عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد. آخرین مرحله‌ای که برای درمان این مشکل کارساز است، عمل جراحی خواهد بود.

بهترین راه درمان التهاب مفاصل

نوبت گرفتن از بهترین متخصصان ارتوپد در ایران

چنانچه به این بیماری مبتلا شده‌اید و درد، ورم و التهاب مفاصل را تجربه می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر اقدام به درمان کرده و بافت مفصلی خود را بهبود ببخشید. برای پیداکردن بهترین پزشکان در این زمینه و گرفتن نوبت از آن‌ها، کافی است وارد سایت دکترتو شوید. در این سایت اینترنتی می‌توانید از میان لیست طولانی پزشکان متخصص، دکتر موردنظر خود را پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha