معاون پرستاری وزارت بهداشت، جزئیات دستورالعمل جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تشریح کرد.

دستورالعمل تعرفه پرستاری اصلاح شد/ ترمیم پرداختی پرستاران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عباس عبادی، در گفتگوی تلویزیونی گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۳۸۶ مصوب شد و به رغم اینکه به شکل معمول بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا آئین نامه اجرایی آن نگاشته و ابلاغ شود، متأسفانه حدود ۱۵ سال به درازا کشید تا اینکه بعد از همه گیری کرونا و نگاه ویژه‌ای که رهبری داشتند، عزم بر این شد که این قانون اجرایی شود.

وی ادامه داد: می‌توانیم بگوییم الان قانون تازه تولد یافته است بنابراین شبیه جنین و نوزاد متولد شده‌ای می‌ماند که نیاز به مراقبت دارد، کمک کنیم که به رشد و بلوغ کافی برسد.

عبادی افزود: از سال گذشته قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به لحاظ اجرا آغاز کرده ایم، هرچند پرداخت‌هایی که در سال گذشته انجام شده به شکل علی الحساب بوده است، ولی محاسبات در حال تکمیل است که معوقاتی که همکاران اگر بابت خدمات پرستاری دارند، اصلاح شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اتفاق مبارکی که در سال دوم اجرای تعرفه گذاری افتاده است، اول اینکه تعرفه خدمات پرستاری مثل سایر تعرفه‌های حوزه پزشکی وارد سرانه سلامت شده است، برخلاف سال گذشته که فقط یک اعتبار ثابت از طرف مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده بود، امسال وارد سرانه سلامت شده است، این یک نقطه قوت است. تغییر دومی که داشته ایم، در سال گذشته ۱۷ بسته خدمت پرستاری تعریف شده بود که در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ مورد افزایش پیدا کرده است.

عبادی افزود: در سند باز توزیع که چهارشنبه گذشته به مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، در برخی از جزئیات که در سال ۱۴۰۱ همکاران ما بازخورد داده بودند، مثل همکاران شب کار، ضرایب آنها ارتقا پیدا کرده و برخی از بخش‌ها مثل اتاق عمل، همودیالیز، اورژانس و برخی از بخش‌های دیگر شرایط نسبت به سال ۱۴۰۲ ترمیم پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح شامل همه گروه‌های پرستاری اعم از شرکتی، دولتی و خصوصی می‌شود، گفت: همه کارکنان پرستاری که خدمات بالینی ارائه می‌کنند، مشمول این تعرفه خواهند بود؛ فارغ از اینکه اشتغال در حوزه خصوصی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح یا خیریه یا بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند، می‌توانند از مزایای این تعرفه برخوردار باشند. اما آن چیزی که تولیت وزارت بهداشت است، مربوط به بیمارستان‌های تحت پوشش خودش است. سایر مراکز مثل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، خصوصی می‌توانند از این الگو استفاده کنند، چون این مبلغ تعرفه را در حال حاضر این مراکزی که عرض کردم از بیمار و از بیمه‌ها دریافت می‌کنند بنابراین همه همکاران ما در همه حوزه‌ها حق دارند از مزایای این قانون منتفع شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: یکی از نقایصی که سال گذشته به ما وارد بود که ایراد درستی هم هست، مربوط به این بود که تقریباً ۹ ماه طول کشید تا اولین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه به دست ما برسد، زیرساخت‌ها کفایت لازم را نداشتند مثل HIS، خوشبختانه با فراخوانی که از همه شرکت‌های طرف قرارداد با بیمارستان‌ها داشتیم دستورالعمل منطبق شده است و می‌توانیم بگوییم با ضریب بالای ۹۵ درصد اکثر خدماتی که در حوزه مراقبت پرستاری است امکان ثبت آن وجود دارد و حتماً همکاران و مدیران پرستاری دقت کنند که ثبت به درستی انجام شود تا همه هم دانشگاه، بیمارستان و همکاران پرستار از این مزایا، به درستی و منصفانه برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha