چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 360763

متخصصان علوم پزشکی اکنون می‌دانند که بین میکروبیوم روده و فرآیند خواب در سطح سلولی‌ ارتباط وجود دارد و طی مطالعات انجام گرفته در سال‌های اخیر در این زمینه به نتایج بیشتری دست پیدا کرده‌اند.

همکاری مغز و روده در بهبود سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «دکتر آلیسون براگر»، عصب‌زیست‌شناس در این باره می‌گویند: اکنون شواهد بسیار محکمی وجود دارد که میکروبیوم روده بر همه انواع فرایندهای مغزی تاثیرگذار است. خواب هم فرایندی مغزی است. توزیع باکتری‌های سالم روده بر سلامتی نورون‌ها، بر سرعتی که نورون‌ها سیگنال‌ها را منتقل می‌کنند و همچنین بر توانایی نورون‌ها برای رشد مجدد و بازسازی به‌ ویژه پس از قرار گرفتن در معرض استرس خفیف، تاثیر می‌گذارد.

همچنین «سروتونین» که خلق‌وخو، احساسات و خواب را تنظیم می‌کند هم نقش مهمی در خواب دارد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، دکتر براگر توضیح می‌دهد: بیشترین میزان سروتونین که بیداری و کیفیت خواب شبانه را تنظیم می‌کند در روده و سپس در مغز می‌بینیم. در واقع سروتونین در روده بسیار بیشتر از مغز است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که روده و خواب ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و بر هم تاثیرگذارند.

در همین رابطه مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله اروپایی تغذیه منتشر شد، نشان داد الگوهای نامنظم خواب با باکتری‌های مضر در روده مرتبط هستند.

همچنین دکتر «وندی هال»، نویسنده ارشد مطالعه از کینگز کالج لندن، می‌گوید: اختلالات عمده در خواب مانند کارشیفتی بر سلامتی تاثیر بسیاری دارد اما این اولین مطالعه تخصصی است که ارتباط باکتری روده و برنامه خواب را بررسی می‌کند.

به رغم آنکه برای تاثیر بهبود خواب بر عملکرد روده و میکروبیوم آن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است، متخصصان دریافته‌اند حتی یک تفاوت ۹۰ دقیقه‌ای در زمان خواب، ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد.

توصیه مفید برای بهبود خواب و سلامت روده

متخصصان سلامت توصیه می‌کنند: هم سلامتی روده و هم برنامه خوابتان را بهبود ببخشید.

برای ارتقای سلامتی روده بر مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مانند نوشیدنی‌های شیرین و گوشت قرمز فرآوری‌شده تمرکز کنید.

دکتر «شیلپا راولا»، استادیار پزشکی در دانشگاه کلمبیا نیز در مقاله‌ خود خاطر نشان کرده است: غذاهای گیاهی برای سلامت روده بسیار مهم‌ هستند زیرا فیبر، میکروب‌های روده را تامین می‌کنند. فیبر، مهم‌ترین ماده مغذی برای میکروب‌های روده است.

به گزارش ایندیپندنت، در مورد بهداشت خواب هم کارشناسان توصیه می‌کنند به زمان خواب و بیداری نظم ببخشید. در عین حال خوابیدن در محیطی خنک، تاریک و ساکت و اجتناب از فعالیت‌هایی مانند کار در رختخواب هم بسیار اهمیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha