یک متخصص عفونی با تاکید بر پرهیز از خود درمانی در زمان بروز عوارض شدید آنفلوآنزا، گفت: آنتی بیوتیک روی هیچ ویروسی به گونه ای که ویروس را از بین ببرد، اثر نمی کند و آنتی بیوتیک تنها در برخی شرایط به دلیل عوارض یا علل دیگر به صورت محدود تجویز می‌شود.

آنتی بیوتیک روی هیچ ویروسی اثر نمی‌گذارد/ بهترین راه پیشگیری، تزریق واکسن است

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر فرید یوسفی در گفت و گوی رسانه ای، با اشاره به علائم ابتلا به آنفلوآنزا، اظهار کرد: تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، بی حالی، ضعف شدید و گاهی علائم گوارشی برخی از علائم ابتلا به آنفلوآنزا هستند که علائم گوارشی در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.

وی افزود: این علائم در زمان ابتلا به ویروس های دیگر نیز مشاهده می شود اما با توجه به فصل و اپیدمی بیماری، شدت و برخی علام اختصاصی دیگر آن تشخیص داده می شود.

وجه افتراق آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا

این متخصص عفونی گفت: افتراق بسیاری از بیماری های ویروسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی راحت نیست. نکته مهم این است که در پاندمی خاصی قرار داریم یا خیر که این موضوع بسیار می تواند در تشخیص بیماری کمک کند اما گاها این اپیدمی ها به صورت همزمان اتفاق می افتند. باید توجه شود کرونا نرفته و هنوز موارد ابتلا به آن وجود دارد. موارد ابتلا به آنفلوآنزا نیز از شهریورماه آغاز شده است و مسلما در ماه های آینده بیشتر خواهد شد.

یوسفی بیان کرد: گاهی بیماران همزمان به دو یا چند عفونت مبتلا می شوند که این مساله می تواند شدت عوارض بیماری را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: علائمی مانند نداشتن تب های خیلی بالا و زکام مانند عطسه و آبریزش بینی، بیشتر نشان دهنده سرماخوردگی هستند تا آنفلوآنزا. البته می توانند نشان دهنده ابتلا به کرونا هم باشند بنابراین نمی توان وجه افتراق صد درصدی در این زمینه گذاشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بروز علائم حادتر مانند تب بالاتر، بدن درد و ناخوشی بیشتر و شدیدتر، تا حد زیادی می تواند نشان دهنده ابتلا به آنفلوآنزا باشد اما همه این موارد می تواند نشان دهنده ابتلا به کرونا نیز باشند.

یوسفی بیان کرد: در زمان بروز علائم خفیف، درمان خاصی نیاز نیست و بیشتر درمان ها مشترک هستند؛ در موارد خفیف این بیماری ها بیشتر استراحت کافی، مصرف مایعات و در صوت لزوم مصرف مسکن ها توصیه می شوند، بنابراین در این شرایط نیازی نیست حتما نوع بیماری مشخص شود.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع از بیماری های ویروسی بیان کرد: افراد دارای علائم شدید بیماری یا زمینه شدیدتر شدن بیماری باید به پزشک مراجعه و درمان خاص را دریافت کنند.

بهترین راه پیشگیری، تزریق واکسن است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: در حال حاضر در کنار راه های پیشگیری عمومی ابتلا از بیماری های تنفسی، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تزریق واکسن است. واکسن آنفلوآنزا سال ها در حال استفاده است و در بیشتر موارد عارضه خاصی ندارد یا عوارض جزئی و موضعی در محل تزریق واکسن یا تب خفیف دارد.

وی عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد بالای ۶ ماه در صورت نداشتن منع مصرف خاص، توصیه می شود اما برخی افراد از اولویت خیلی بالاتری برخوردارند. کسانی که ممکن است با عوارض شدیدتر آنفلوآنزا مواجه شوند، کسانی که از بیماران مراقبت می کنند و کادر درمان در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند.

یوسفی افزود: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری مزمن و زمینه ای مانند بیماری های مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، خونی، عصبی و متابولیک مانند دیابت، افرادی مانند کادر درمان که مواجهه زیادی با بیماران مواجه دارند، می توانند دچار عوارض و علائم شدید بیماری شوند که این افراد در اولویت دریافت واکسن هستند.

شهریور، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

این متخصص عفونی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از آغاز اپیدمی هر سال و معمولا در شهریورماه است اما تزریق این واکسن در طول مدت زمان بروز این اپیدمی امکان پذیر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: آنفلوآنزا مانند بسیاری از بیماری های ویروسی دیگر تنها به ریه محدود نمی شود؛ به صورت معمول این بیماری بخش فوقانی سیستم تنفسی مانند سینوس ها، بینی و گلو را درگیر می کند اما به تدریج می تواند قسمت های تحتانی و عمقی تر سیستم تنفسی را درگیر کند و می تواند منجر به بروز سرفه های طولانی مدت شود.

آنفلوآنزا می تواند کشنده باشد

وی افزود: اگر این بیماری به قسمت تحتانی برسد یا ریه ها را درگیر کند منجر به بروز ذات الریه ناشی از این ویروس شود که می توان حتی موجب مرگ و میر بیمار شود بنابراین باید آنفلوآنزا را جدی گرفت. این بیماری عوارض خارج ریوی هم دارد و می تواند سیستم مغز و اعصاب، کلیه ها و دیگر قسمت های بدن را درگیر کند.

این متخصص عفونی تصریح کرد: باید توجه شود ویروس آنفلوآنزا آنگونه که ما فکر می کنیم ویروس خوش خیم نیست و می تواند عوارض جدی و کشنده به ویژه برای افراد دارای ریسک بالا داشته باشد.

راه های پیشگیری از ابتلا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا گفت: بیماری آنفلوآنزا از طریق ویروسی به نام آنفلوآنزا بروز پیدا می کند؛ این ویروس از طریق قطرات تنفسی حاوی این ویروس به دیگران منتقل می شود. این ذرات از فاصله یک متر و حتی بیشتر هم به دیگران منتقل می شود.

یوسفی گفت: گاهی به صورت غیر مستقیم و از طریق دست زدن به سطوح آلوده به این ذرات آلوده و سپس دست زدن به چشم ها، بینی و دهان منتقل می شود.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، فرد بیمار باید حداقل تماس با افراد دیگر را داشته باشد و حتما در زمان سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشاند. همچنین شست و شوی مرتب دست ها یا ضدعفونی دست ها با ضدعفونی کننده های حاوی الکل توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص درمان آنفلوآنزا گفت: در بیشتر موارد درمان آنفلوآنزا برای افرادی که در ریسک بالای بیماری قرار ندارند و بیماری خفیفی دارند، به صورت معمولی از طریق استراحت کافی، استفاده از مایعات و داروهای علامتی مانند مسکن ها و ضد سرفه است.

آنتی بیوتیک هیچ تاثیری در درمان آنفلوآنزا ندارد

وی عنوان کرد: آنتی بیوتیک هیچ تاثیری در درمان آنفلوآنزا ندارد و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نه تنها به درمان کمک نمی کند بلکه می تواند خطراتی برای بیمار داشته باشد مگر اینکه این بیماری عارضه دار شود که در صورت تشخیص پزشک آنتی بیوتیک تجویز می شود.

یوسفی ادامه داد: داروهای ضد ویروس خاصی برای درمان آنفلوآنزا وجود دارد که تنها در موارد خاص و بر اساس تشخیص پزشک تجویز می شوند. بیمارانی که فکر می کنند بیماری در حال خارج شدن از حالت عادی است یا افراد پر خطر مانند زنان باردار حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به متفاوت بودن درمان ها، افزود: آنتی بیوتیک روی هیچ ویروسی به گونه ای که ویروس را از بین ببرد، اثر نمی کند. آنتی بیوتیک تنها در برخی شرایط به دلیل عوارض یا علل دیگر به صورت محدود تجویز می شود بنابراین مردم باید از خود درمانی به جز تمهیدات اولیه مانند استراحت، مصرف مایعات و مواد غذایی مقوی، بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha