سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 360970

کلسیم نمی‌تواند استخوان‌های از بین رفته را ترمیم کند بلکه مصرف خودسرانه آن مشکلات جدیدی را برای هر فرد ایجاد می‌کند.

پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، فرزانه یگانه طلب کارشناس امور بهداشتی در یادداشتی نوشت: باور غلط براین است که مصرف مقدار زیاد کلسیم مشکل پوکی استخوان را حل می کند. اما این باور درست نیست.

با مصرف کلسیم نمی توان استخوان های از بین رفته را دوباره ترمیم کرد.مصرف خودسرانه و زیاد کلسیم نیز خطر جمع شدگی در شریان ها را ایجاد می کند که نه تنها مشکل پوکی استخوان را حل نخواهد کرد بلکه مشکل دیگری نیز می افزاید.

پوکی استخوان چیست و چه کسانی در معرض بیشتر قرار خواهند گرفت؟

پوکی استخوان به وضعیتی گفته می شود که استخوان توده های خود را از دست داده و در معرض خطر شکستگی قرار میگیرند.مرحله قبل از پوکی استخوان،از دست دادن تراکم آن است و در بیش از ۵۰درصد زنان بالای ۵۰ سال که به سن یائسگی رسیده اند و تعداد قابل توجهی از مردان قابل مشاهده است. البته از دست دادن تراکم یک زنگ خطر و یا هشدار برای فرد می باشد که هرچه زودتر از بروز پوکی استخوان پیشگیری کند.

باید توجه داشت که انسان در مغز استخوان خود یک کارخانه کامل دارد که گلوبول های قرمز و سفید و پلاکت ها را نیز می سازد.بنابراین استخوان نه فقط از کلسیم بلکه از مجموعه ای از مواد معدنی نیز تشکیل شده است که به اختصار به آن اشاره می کنیم:

*فسفر:

فسفر در استخوان ها ذخیره می شود و اگر این ماده را در بدن خود کم داشته باشید قطعا استخوان های شما به مرور زمان دچار مشکل می شوند.

*پروتئین:

۳۵٪ از استخوان های شما از پروتیین و کلاژن تشکیل شده است .پروتئین یافت شده در انواع گوشت و مرغ و ماهی نیز وجود دارد.

*ویتامین کا۲:

ویتامین k2 یک ویتامین محلول در چربی است که از غذاهای چرب تامین می گردد. اشخاصی که داروهایی نظیر استاتین ها،رقیق کننده خون، داروهای ضد اسیدی،فشارخون بالا، مصرف می کنند قطعا ویتامین k2 کمتری جذب خواهند کرد و این ویتامین یکی از مهمترین عوامل ساخت و استحکام استخوان است.

ویتامین کا۲ در گوشت های چرب،پنیرهای چرب،زرده تخم مرغ،جگر یافت می شود.

*ویتامین د۳ :

بعد از ویتامین کا۲ شما به میزان قابل توجهی به ویتامینD3 نیاز دارید .این ویتامین باعث جذب کلسیم در روده کوچک می شود و سپس ویتامین k2 آن را ازخون جمع آوری کرده و به استخوان ها می رساند.اصلی ترین علل التهاب ها کمبود ویتامین د۳ می باشد.

لطفا تجویز ویتامین د۳ تحت نظر پزشکتان صورت گیرد.

*ویتامین آ A:

ویتامین A در زرده تخم مرغ،جگر،روغن کبد ماهی، پنیر و کره های گیاهی یافت خواهد شد.

توجه داشته باشید که ویتامین های A,D3,K2 همگی ویتامین های محلول در چربی هستند بنابراین برای جذب آنها به یک کیسه صفرای سالم و کبد سالم نیازمندیم..

*کلسترول:

باید بگوییم کلسترول مناسب سبب ایجاد تراز در هورمون های استروژن می شود .بنابراین با نزدیک شدن به دوره یائسگی باید کلسترول بیشتری مصرف کنید .

کلسترول از غذاهای حیوانی مانند " تخم مرغ،کره،گوشت و ... تهیه می شود .این نظریه که کلسترول باعث بیماریهای قلبی میشود نیز کاملا منسوخ شده است.

در کنار همه این موارد مصرف زینک،پتاسیم،مس،و مواد معدنی دیگر نیز الزامی ست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha