کیست گانگلیون نوعی توده و بافت نرم است که در نزدیکی مفاصل یا تاندون ها ظاهر  می شود. آنها معمولاً با یک ماده شفاف و ژله مانند تشکیل شده از پروتئین ها، الکترولیت ها و سایر اجزای موجود در مایع مفصلی پر می شوند. 

درمان های خانگی کیست گانگلیون دست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلینیک جراحی دست، کیست‌های گانگلیون توده‌های کوچک و پر از مایع هستند که معمولاً روی مفاصل و تاندون‌های دست، پا یا مچ پیدا می‌شوند. اگرچه آنها می توانند باعث درد یا ناراحتی شوند و ممکن است در برخی موارد نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند، بسیاری از مردم درمان های خانگی را برای کیست انتخاب می کنند.

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون نوعی توده و بافت نرم است که در نزدیکی مفاصل یا تاندون ها ظاهر می شود. آنها معمولاً با یک ماده شفاف و ژله مانند تشکیل شده از پروتئین ها، الکترولیت ها و سایر اجزای موجود در مایع مفصلی پر می شوند.

کیست‌های گانگلیون معمولاً از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر اندازه دارند.

اکثر کیست های گانگلیونی به هیچ وجه سرطانی یا خطرناک نیستند، اما می توانند دردناک باشند و باعث ناراحتی شوند. در برخی موارد، آنها می توانند حرکت مفصل را محدود کنند یا در عملکرد عصبی اختلال ایجاد کنند. در این موارد، مداخله پزشکی ممکن است ضروری باشد.

درمان کیست گانگلیون معمولاً شامل تخلیه کیست از محتویات مایع آن است که این کار را می توان از طریق آسپیراسیون که شامل استفاده از سوزن برای بیرون کشیدن مایع است، انجام داد.

در برخی موارد ممکن است جراحی برای برداشتن کیست لازم باشد. در هر صورت، کیست ممکن است عود کند، بنابراین مهم است که وضعیتتان را با یک پزشک برای نظارت بر کیست و اطمینان از اینکه مشکل دیگری ایجاد نمی کند، پیگیری کنید.

آسپیراسیون

گزینه درمانی رایج کیست گانگلیون

گزینه درمانی رایج کیست گانگلیون، آسپیراسیون نام دارد. در طی این روش، یک سوزن به داخل کیست وارد می شود تا مایع آن را خارج کند. آسپیراسیون به طور کلی ایمن است و درصد موفقیت بالایی دارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است درد، کبودی و عفونت را در محل تزریق تجربه کنند. علاوه بر این، کیست ممکن است پس از آسپیراسیون مجددا عود کند.

در برخی موارد ممکن است جراحی برای برداشتن کیست توصیه شود و شامل بریدن کیست و بافت اطراف آن است. جراحی تهاجمی تر از آسپیراسیون است و خطر عوارض بیشتری را به همراه دارد. زمان بهبودی نیز طولانی‌تر است و احتمال بازگشت کیست پس از جراحی وجود دارد.

درمان‌های خانگی برای کیست‌های گانگلیون مزایای متعددی نسبت به درمان‌های پزشکی دارد:

  • آنها اغلب مقرون به صرفه تر از روش های پزشکی مانند آسپیراسیون هستند.
  • آنها غیر تهاجمی هستند و می توانند به راحتی در خانه شما انجام شوند.
  • برخی از درمان های طبیعی ممکن است موثرتر از درمان های سنتی در جلوگیری از بازگشت کیست باشند.
  • درمان‌های خانگی معمولاً درد کمتری نسبت به روش‌های پزشکی دارند و می‌توانند بدون نیاز به بیهوشی انجام شوند.
  • درمان‌های خانگی را می‌توان به‌موقع انجام داد و امکان بهبودی سریع‌تر را فراهم می‌کند.

جراحی کیست گانگلیون

درمان های طبیعی کیست گانگلیون

چندین درمان طبیعی وجود دارد که در درمان و پیشگیری از کیست گانگلیون مفید هستند. نظیر:

  • سرکه سیب: خیساندن یک تکه پنبه در سرکه سیب و قرار دادن آن روی کیست می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • روغن کرچک: استفاده از روغن کرچک روی کیست می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • نمک اپسوم: خیساندن ناحیه آسیب دیده در نمک اپسوم می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • زنجبیل: مصرف زنجبیل می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • زردچوبه: مصرف زردچوبه می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

این درمان های طبیعی را می توان در ترکیب با سایر درمان ها برای کمک به کاهش علائم کیست گانگلیون استفاده کرد. با این حال، مهم است که قبل از امتحان هر یک از این درمان ها با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است برای همه مناسب نباشد.

گرما درمانی

گرما درمانی در کاهش اندازه کیست های گانگلیونی مفید است. این کار را می توان با استفاده از یک پد حرارتی، کمپرس گرم یا بطری آب گرم در ناحیه مورد نظر انجام داد. مهم است که از گرما درمانی بیش از 15 دقیقه در هر بار استفاده نکنید و هرگز مستقیماً حرارت را روی پوست قرار ندهید.

توجه به این نکته ضروری است که اگر کیست قرمز، متورم یا دردناک است، نباید از گرما درمانی استفاده کنید. علاوه بر این، مهم است که قبل از استفاده از گرما درمانی با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که بهترین گزینه برای درمان کیست است.

ورزش

ورزش مفصل نزدیک کیست، می تواند به کاهش التهاب، بهبود دامنه حرکتی و تقویت ساختارهای مفصلی کمک کند. با این حال، مهم است که قبل از انجام هر گونه تمرینی از یک فیزیوتراپیست راهنمایی بگیرید زیرا برخی از انواع حرکت ممکن است باعث آسیب یا تحریک بیشتر شود.

مهم است که به آرامی ورزش را شروع کنید و به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهید. همچنین مهم است که به بدن خود گوش دهید و در صورت احساس درد یا ناراحتی متوقف شوید. علاوه بر این، مهم است که اطمینان حاصل کنید که هنگام انجام تمرینات از فرم و تکنیک مناسب استفاده می کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

تغییرات رژیم غذایی

برخی از غذاهای مغذی دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش کیست گانگلیون کمک کنند. اینها شامل موارد زیر می شود:

  • سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج، سیب زمینی شیرین و هویج
  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، ساردین، گردو و بذر کتان و ماست غنی از پروبیوتیک و غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و ترشی

خوردن منظم این غذاها می تواند به کاهش اندازه کیست های گانگلیونی کمک کند.

علاوه بر این غذاهای ضد التهابی، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و شیرین بسیار مهم است، زیرا این مواد می توانند التهاب را افزایش داده و علائم کیست گانگلیون را بدتر کنند. خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم می تواند به کاهش اندازه کیست های گانگلیونی و بهبود سلامت کلی کمک کند.

سرکه سیب

مشخص شده است که سرکه سیب در کاهش اندازه بسیاری از انواع توده ها، از جمله کیست گانگلیون، موثر است. برای استفاده از آن برای این منظور، کافی است یک تکه پارچه نخی را در سرکه سیب آغشته کنید و آن را هر بار 15 دقیقه روی کیست قرار دهید. این روش درمانی باید چندین بار در روز انجام شود.

روغن کرچک

روغن کرچک از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی برای درمان انواع بیماری های پوستی استفاده می شود. استفاده از روغن کرچک روی کیست گانگلیونی می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. برای استفاده از آن برای این منظور کافی است یک تکه پارچه را در روغن کرچک آغشته کنید و در طول روز مستقیماً روی کیست بمالید.

روغن ویتامین E

مشخص شده است که استفاده از روغن ویتامین E در ناحیه اطراف کیست باعث کاهش اندازه برخی از کیست ها می شود. این روغن به صورت مایع یا کپسول موجود است که می‌توان آن را له کرد و مستقیماً روی پوست مالید.

روغن درمانی

روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس و علف لیمو دارای خواص ضد التهابی قوی هستند که می‌توانند به کاهش اندازه کیست‌های گانگلیونی کمک کنند. برای استفاده از آنها برای این منظور، چند قطره اسانس را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کنید و مستقیماً برروی ناحیه اطراف کیست بمالید.

ملاحظات دیگر

توجه به این نکته ضروری است که درمان های خانگی ممکن است در همه موارد موثر نباشد. علاوه بر این، مهم است که قبل از شروع هر رژیم درمانی خانگی با پزشک خود صحبت کنید تا هرگونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث ایجاد کیست شود را رد کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ضروری است که به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • افزایش تورم یا درد در اطراف کیست
  • سرخی؛ چرک یا ترشح از کیست
  • تب

اینها ممکن است نشان دهنده عفونتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. علاوه بر این، اگر به نظر می رسد که درمان های خانگی بعد از چند هفته کمک کننده نباشد، مراجعه به پزشک ممکن است ضروری باشد.

کیست گانگلیون می تواند دردناک و مخرب باشد. در حالی که مداخلات پزشکی سنتی مانند آسپیراسیون ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشد، بسیاری از مردم به جای آن درمان‌های خانگی طبیعی را انتخاب می‌کنند. اگر به دنبال درمان های خانگی برای کیست گانگلیون خود هستید، یکی از 6 مورد ذکر شده در بالا را امتحان کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha