معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: برای افزایش کارآیی نظام بیمه‌ای باید تلاش کنیم.

پرداخت ۱۰۰ درصد حق بیمه‌ها از سوی دولت در برنامه هفتم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی رضایی، در آئین دومین اجلاس مدیران منطقه ۶ سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: دولت‌ها معمولاً در تأمین مالی هزینه‌های سلامت یا مستقیماً یا از طریق بیمه‌های اجتماعی هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرند و یا با پرداخت مستقیم از جیب مردم هزینه‌های سلامت تأمین می‌شود و در کشور ما از این سه طریق عمدتاً اعتبارات مهیا می‌شود.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم تحقق ۳۰ درصد پرداخت از جیب به عنوان هدف گذاری برنامه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مجموع سهم مستقیم پرداخت یارانه سلامت از سوی دولت و بیمه‌ها ۴۰ درصد است. آنجایی که دولت‌ها مستقیم هزینه می‌کنند، هزینه بالاسری دارند و میزان آن حداقل ۲۵ درصد برآورد می‌شود و این هزینه صرف ارائه خدمت نمی‌شود؛ به همین دلیل در سیاست‌های کلی آمده کمک دولت از طریق بیمه‌ها هزینه شود تا این مبلغ کاهش پیدا کند و این هزینه بالاسری در بیمه سلامت ۳ تا ۴ درصد بیشتر نیست.

رضایی با طرح این مهم که باید تلاش کرد سهم مردم کاهش پیدا کند و در سطح اقتصاد کلان ارتباط مستقیمی با GDP دارد، اظهار داشت: حرکت ما در تأمین مالی سلامت در سال‌های اخیر سینوسی بوده و هم اکنون در پایین نمودار هستیم و باید تلاش کنیم سهم سلامت را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: با بالا رفتن سهم سلامت مشکلات مرتفع نمی‌شود و برای بالا رفتن کارآیی و ارائه خدمت و تخصیص نظام بیمه‌ای نیز باید تلاش کنیم.

رضایی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت در برنامه هفتم تلاش کرده این مشکل رفع شود و دولت متعهد شده ۱۰۰ درصد حق بیمه‌ها را پرداخت کند که بعد از اجرای این قانون منابع ما تقریباً دو برابر خواهد شد.

وی بیان کرد: نظام پرداخت نیز باید اصلاح شود و گام به گام به سمت اصلاح آن خصوصاً در بخش بستری طی برنامه ۵ ساله حرکت کنیم.

رضایی گفت: ایده آل ما نظام پرداخت نوین‌تری است چرا که در تأمین منابع و هزینه کرد بیمه‌گر به وظیفه خود عمل کند.

وی افزود: در همه دنیا این طور نیست که توقع داشته باشند پوشش بیمه‌ای همه خدمات ۱۰۰ درصد باشد و سطح دسترسی آسان باشد و جیره بندی خدمات اتفاق نیافتد. هزینه‌های سلامت را بایستی به درستی کنترل و جیره بندی کرد.

رضایی اظهار داشت: نیازمند یک سری اصلاح قوانین بالادستی و ایجاد راهکارهایی برای اجرای تدابیر هستیم.

وی تصریح کرد: نیازمند دو مبحث اشتراک گذاری و همکاری چه درون سازمانی و چه بیرون سازمانی هستیم، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با هم افزایی موفق تر عمل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha