ارمغان السادات کیهان مهر، با بیان اینکه در طب سنتی ایران دوران زندگی به چهار مرحله رشد، جوانی، میانسالی و سالمندی (شیخوخیت) تقسیم می‌شود که از ۶۰ سالگی به بعد فرد به دوران سالمندی وارد می‌شود، گفت: هرکدام از این چهار مرحله، ویژگی خود را دارد که هر فرد با رعایت این دستورات و تدابیر بهداشتی می‌تواند دوران زندگی خود را به بهترین نحو طی کند.

۶ اصلِ طب ایرانی برای زندگی سالم در سالمندی

به گزارش سلامت یوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، وی افزود: از ویژگی‌های دوران سالمندی کاهش حرارت غریزی بدن است. هر فرد با سطحی از انرژی حیات متولد می‌شود که این انرژی به طور طبیعی در سال‌های ابتدایی عمر در اوج است و به تدریج کاهش می‌یابد. رعایت تدابیر حفظ الصحه می‌تواند حافظ این حرارت باشد؛ در حالی که سبک زندگی ناسالم باعث هدر رفتن و کاهش زودتر از موعد این انرژی خواهد بود.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: در دوران سالمندی مزاج سنی سرد و خشک است که البته در بعضی از افراد به دلایل مشکلات گوارشی و تجمع رطوبت نامناسب در بدن سردی و تری عارض خواهد شد. در هر دو نوع حرارت و انرژی کاهش می‌یابد، اما در بعضی سالمندان در ظاهر لاغری و در بعضی چاقی نمایان خواهد شد که هر یک ویژگی‌های متناسب با خود را خواهند داشت.کیهان مهر تصریح کرد: در واقع سالمندی یک بیماری نیست، بلکه یک جریان طبیعی زیستی است، اما شیوع ابتلاء به بیماری‌ها در این دوران افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهند سبک زندگی در افزایش طول عمر نقشی به مراتب قوی‌تر از ژن‌ها بازی می‌کند و طب ایرانی نیز برای داشتن زندگی سالم در سالیان عمر از جمله سالمندی رعایت تدابیر ۶ اصل را ضروری می‌داند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مزاج سالمندان عموماً سرد و خشک است، هوایی مشابه با بهار (گرمی و رطوبت) متناسب این مزاج است. این اصل می‌تواند شامل شهر، خانه و اتاق فرد سالمند باشد. از سوی دیگر چیدمان خانه و وسایل به‌گونه‌ای باشد که جریان هوا به خوبی جریان یابد و سالمندان در انزوا قرار نگیرند.

کیهان مهر افزود: غذاهای سریع الهضم و مقوی مناسب برای این گروه هستند که توصیه می‌شود در حجم کم و به دفعات میل شوند. پرهیز حتی الامکان از مصرف سردیجات و مصرف گوشت گوسفند و پرندگان، تخم‌مرغ عسلی، آش و سوپ‌های ساده، نخودآب، آبگوشت قابل توصیه است.

این متخصص طب ایرانی در خصوص تدابیر خواب و بیداری سالمندان اظهار داشت: سالمندان معمولاً به دلیل بیماری و مشکلات اضطرابی کیفیت خواب مطلوبی ندارند. توصیه می‌شود شام سر شب میل شود و زود بخوابند. نوشیدن شیر گرم می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. قابل توجه است که معمولاً طول خواب شبانه در سالمندان کاهش می‌یابد که البته این امر با توجه به مزاج افراد متفاوت خواهد بود.

وی، ورزش و ماساژ و روغن زدن به بدن با روغن بنفشه و بادام در هنگام صبح را مفید دانست و گفت: ورزش سبب افزایش حرارت غریزی می‌شود و با توجه به افت حرارت غریزی در این دوران، خیلی کمک کننده است. لازم است هر سالمند متناسب با شرایط جسمانی‌خویش ورزش کند که از آن جمله می‌توان به ورزش‌های هوازی از جمله پیاده‌روی اشاره کرد.کیهان مهر همچنین در خصوص یبوست که مشکل شایع سالمندان است گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر باشد. پرهیز از مصرف مواد یبوست‌زا، استفاده از انواع آش و سوپ‌ها و مصرف ملینات می‌تواند به پیشگیری و بهبود یبوست کمک کند.

وی در پایان گفت: ارتباط داشتن با اطرافیان بویژه فرزندان، نوه‌ها و دوستان، داشتن تفریح و انجام اعمال ذهنی مانند مطالعه در نشاط سالمندان بسیار مؤثر است. همچنین مصرف موادی مانند گلاب، بهارنارنج، فالوده سیب، زعفران، بیدمشک، سیب و به می‌تواند به این امر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha