چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 361261

هرچند طبق توصیه متخصصان بهترین سن برای بارداری بین ۱۸تا ۳۵ سالگی است اما به این معنی نیست زنانی که بیش از ۳۵سال دارند، نمی‌توانند مادر شوند! آمارهای ثبت احوال برای سال۱۴۰۰ حتی تولد ۲۵۵ فرزند را از مادران ۵۰تا ۵۴ساله ثبت کرده است. بچه‌هایی که در دیگر کشورها به بچه‌های طلایی معروفند، چراکه بارداری در سنین بالای ۳۵ یا ۴۰سالگی نیازمند مراقبت‌های بیشتر است اما ناممکن نیست.

۴۰ساله‌ها هم می‌توانند مادر شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، سال۱۴۰۰ تنها شاهد تولد یک‌میلیون و ۱۰۶هزار و ۷۲نوزاد بود که در قیاس با سال۹۹ کاهش بسیار ناچیزی داشت و به این ترتیب روند کاهش موالید در ایران متوقف شد. طبق گزارش سازمان ثبت‌احوال و آمارهای رسمی موالید ۱۴۰۰ حدود ۵۷۱هزار و ۲۵۶پسر و ۵۳۴هزار و ۸۱۶دختر به دنیا آمدند که نسبت جنسی ۱۰۶.۸را نشان می‌دهد.

یعنی در مقابل تولد هر ۱۰۰نوزاد دختر ۱۰۶.۸ نوزاد پسر متولد شدند. بنابر گزارش‌های رسمی بیشترین تولد از مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ساله با مجموع ۳۰۱ هزار و ۳۶۹ نوزاد به وقوع پیوست. پس از آن مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ساله بودند که در مجموع ۲۸۳هزار و ۲۴۱ نوزاد به دنیا آوردند. به‌عبارتی مادران گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ساله درمجموع ۱۹۶هزار و ۴۰۲ نوزاد به دنیا آوردند.



سهم مادران ۵۰تا۵۴ ساله؛ ۲۵۵فرزند


در سال۱۴۰۰، ۴۷هزار و ۵۹۸ هزار تولد از مادران گروه سنی ۴۰ تا۴۴ساله متولد شده‌اند که نسبت به سال۹۹ از افزایش ۷ درصدی برخوردار است، در گروه سنی ۴۵ تا ۴۹ساله نیز طی سال ۱۴۰۰، ۳۷۵۶ زن صاحب فرزند شدند که میزان فرزندآوری این گروه پرخطر نسبت به سال گذشته ۱۲درصد افزایش یافته است.

میزان فرزندآوری مادران گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ساله هم در این سال ۲۵۵فرزند بوده است. براساس جدول آماری سازمان ثبت‌احوال، میزان زاد و ولد در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰نسبت به ماه‌های پایانی سال۹۹ در همه گروه‌های سنی شتاب گرفته که به نظر می‌رسد تحت‌تأثیر سیاست‌های تشویقی و امتیازات اقتصادی در نظر گرفته شده باشد.

البته براساس اطلاعات سازمان ثبت‌احوال کشور در سال ۱۴۰۰، ۵۳۶هزار و ۱۰۹نفر در کشور فوت کردند که سهم فوت مردان ۲۹۸هزار و ۵۲۸نفر و سهم فوت زنان ۲۳۷هزار و ۵۸۱ نفر بود. طبق همین گزارش‌ها و تفاضل آمار زادوولد و مرگ‌ومیر سال ۱۴۰۰، ۵۶۹هزار و ۹۶۳نفر به جمعیت کشور اضافه شدند و میزان رشد طبیعی جمعیت ۰.۷درصد بود.



افزایش سن فرزندآوری


امید به زندگی ایرانیان افزایش یافته، طبق پژوهش‌ها امید به زندگی در میان زنان ایرانی در تناسب با ۷۰سال گذشته افزایش دوبرابری را تجربه کرده است. به عبارتی در حال حاضر زنان عمر طولانی‌تری نسبت به مردان تجربه می‌کنند، بنابراین در شرایط فعلی، ازدواج زنان ۴۰ و ۵۰ساله امروزی همانند ازدواج دخترهای ۲۰ و ۲۵ ساله چنددهه گذشته است، بنابراین زنانی که با همدلی و هم‌اندیشی همسران مهربان و حمایتگر خود می‌خواهند بعد از ۴۰ تا ۴۵ سالگی فرزند داشته باشند از بیشترین رضایت‌مندی زوجیت برخوردار بوده و همواره با چهره گشاده، امیدوار، متوکل و با کمال صبوری آمادگی‌های لازم را برای زایمان طبیعی یا بعضا زایمان به روش سزارین و در موارد خاص زایمان دوقلو را داشته باشند.



۹۹درصد بارداری‌ها مشکلی ندارد


از زمانی که سیستم هیپوتالاموس مغز، تخمدان‌ها و سیستم تولیدمثل و رحم کامل می‌شود تا زمانی که از کار می‌افتد، امکان بارداری وجود دارد. بنابر نظر متخصصان زنان و زایمان بارداری بالای ۴۰سال فقط نیاز به کنترل و نظارت بیشتری دارد، همین. سن بالای ۴۰سال به این معنا نیست که دیگر کسی قادر به بارداری نیست و نباید حامله شود بلکه فقط کافی‌ است نظارت‌های پزشکی افزایش یابد.

به باور این متخصصان از ۴۰سال به بعد ۹۹درصد بارداری‌ها مشکلی ندارد و ممکن است در یک درصد مشکل ایجاد شود. در دوره‌ای که جامعه ایران با انفجار جمعیتی روبه‌رو بود یعنی دهه ۶۰ سیاست‌ کنترل جمعیت مطرح شد، بنابراین بر اساس این سیاست، بهترین زمان بارداری بین ۲۲ تا ۳۵ سالگی اعلام شد. در همان دوره تاکید بر این بود فاصله‌گذاری مناسب بین دو فرزند سه تا پنج سال باشد، درواقع مبنا بر این بود مادر عملا نمی‌تواند زیاد بچه‌دار شود اما امروز این فاصله ایمن بین دو بارداری تغییر کرده و حتی در آمریکا به یک سال نیز رسیده است.



افزایش زایمان زنان بعد از ۴۰ سالگی


براساس گزارش مراکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا(۲۰۱۲)، تعداد زنانی که بعد از ۴۰ و۵۰ سالگی بچه‌دار می‌شوند به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۰، ۲۹۷هزارو۷۳۹ مادر در سنین ۴۰تا ۴۴سالگی فرزندآوری را تجربه کردند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۰ حدود دو برابر است. در همین سال ۹۷۴۶ مادر هم در سنین ۴۵ تا ۵۴ سالگی بچه‌دار شدند.

بی‌تردید این تعداد بارداری زنان ۴۰ تا ۵۴ سال نسبت به دو دهه گذشته بسیار قابل ملاحظه است. مطابق گزارش آماری زایمان در انگلستان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۰درصد کل زایمان‌های انجام شده در انگلستان مربوط به زنان بالای ۳۵ سال بوده است. اطلاعات ارائه شده در این گزارش آماری بیانگر این است که در سال ۲۰۰۰، ۱۵هزار و ۱۰۰مادر بالای ۴۰سال در مناطق مختلف انگلستان زایمان داشتند. این رقم در سال۲۰۱۱ به ۲۸هزار و ۸۴۹ نفر یعنی به حدود دو برابر افزایش یافت. نوزادان این مادران نیز عموما ازسلامت کامل برخوردار بودند. این گزارش اضافه می‌کند در همین سال‌ها یعنی بین سال‌های ۲۰۰۰تا۲۰۱۱ زایمان‌های زیر ۲۰سال به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha