تعویض مفصل لگن چند سال دوام دارد؟‌ آیا پروتز لگن مانند لگن طبیعی عملکرد خوبی دارد؟ از چه طریقی جراحی پروتز لگن انجام می‌پذیرد؟  حتما این‌ سوالات و بسیاری سوالات دیگر برای تمام کسانی که خودشان یا فردی در آشنا و فامیل دچار مشکلات لگن و ستون فقرات شده‌، پیش آمده است. در ادامه به سوالات فوق پاسخ می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

تعویض مفصل لگن چند سال دوام دارد؟

تغییرات مفصل مصنوعی لگن با گذشت زمان

مفصل طبیعی در هر انسانی با افزایش سن دچار ساییدگی می‌شود و این مسئله که با نام آرتروز شناخته می‌شود سبب از بین رفتن مفاصل خواهد شد. در مورد مفصل مصنوعی نیز این مسئله وجود دارد، یعنی با گذشت زمان به علت خورده شدن سطح مفصلی، مفصل مصنوعی لگن دچار ساییدگی می‌شود.

چه عواملی روی طول عمر مفصل مصنوعی لگن تاثیر دارند؟

همانطور که در مفصل طبیعی پارامترهای مختلفی در طول عمر آن دخیل است، درباره‌ی مفصل مصنوعی نیز این موضوع صدق می‌کند. برخی از مهم‌ترین عواملی که بر روی طول عمر مفصل مصنوعی تاثیر دارند به شرح زیر هستند:

  • سن
  • وزن
  • میزان فعالیت
  • سابقه بیماری آرتروز
  • تغذیه

طول عمر تعویض مفصل لگن

آیا می‌توان مدت مشخصی برای دوام مفصل مصنوعی لگن معین کرد؟

پاسخ به این سوال که تعویض مفصل لگن چند سال دوام دارد؟ راحت نیست، چرا که عوامل مهمی در طول عمر مفصل مصنوعی دخیل هستند. اما به طور کلی دانشمندان و پزشکان عمری بین 15 تا 20 سال را برای مفصل مصنوعی لگن تخمین می‌زنند. البته بیمارانی هستند که تا 30 سال بدون مشکل از مفصل مصنوعی خود استفاده کرده‌اند. هرچه سن بیمار پایین‌تر باشد، باید بداند که احتمالا اولین جراحی پروتز لگن، آخرین جراحی او نخواهد بود.

چگونه طول عمر پروتز لگن را افزایش دهیم؟

همانطور که توضیح دادیم طول عمر پروتز لگن محدود است، اما نگران نباشید راه‌هایی وجود دارد  که می‌توان با آنها طول عمر پروتز لگن را افزایش داد.

  • کاهش وزن: حتی اگر وزن طبیعی دارید، این را به خاطر داشته باشید هرچه وزن خود را کاهش دهید، فشار به روی مفاصل کمتر خواهد شد. این امر باعث افزایش طول عمر مفصل مصنوعی لگن می‌شود.
  • تقویت عضلات: با ورزش‌های ساده در خانه می‌توانید عضلات لگن خود را تقویت کنید. هرچه عضلات قوی‌تری داشته‌ باشید، فشار به روی مفصل لگن کمتر خواهد شد.
  • دوری از ورزش‌های سنگین: ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای به دلیل فشار زیاد به مفاصل می‌تواند عمر مفصل لگن را به شدت کاهش دهد.
  • تغذیه سالم: داشتن یک تغذیه سالم علاوه بر این که باعث می‌شود وزن شما ایده‌آل بماند، می‌تواند در سلامت کلی جسمی شما نیز مفید واقع شود این مسئله عمر مفصل مصنوعی را افزایش می‌دهد.

کلینیک ژیوان به عنوان یکی از مراکز زانو و لگن در شیراز تمامی اطلاعات لازم را بعد از جراحی به شما میگوید.

عواملی که باعث خراب شدن مفصل عوض شده لگن می‌شود!

بخش بزرگی از آنچه باعث خراب شدن مفصل مصنوعی لگن می‌شود، علل طبیعی و خود به خودی هستند. به عنوان مثال ساییدگی در مفاصل اتفاقی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. یا عامل دیگر شل شدن و لق شدن مفصل مصنوعی است. احتمال این اتفاق در صورتی که به جراحی ماهر و کاربلد مراجعه کنید، تقریبا صفر خواهد بود. عامل دیگر در خرابی مفصل مصنوعی لگن، عفونت در این مفاصل است که احتمال وقوع آن کم بوده و در بیمارهایی با سیستم ایمنی بسیار ضعیف رخ می‌دهد.

طول عمر تعویض مفصل لگن

چطور بفهمیم عمر مفصل مصنوعی ما تمام شده است؟

به طور کلی کسانی که تحت جراحی پروتز لگن قرار می‌گیرند، باید در بازه‌های مشخص شده به متخصص و جراح مراجعه کنند. بنابراین اولین راه تشخیص پایان عمر مفصل مصنوعی سوالات و معایناتی است که متخصص انجام می‌دهد. همانطور که گفتیم به طور معمول عمر پروتز لگن مصنوعی بین 15 تا 20 سال است. بنابراین با نزدیک شدن به این سال‌ها باید هرچه بیشتر علائم خود را تحت نظر داشته باشید. آنچه به عنوان مهم‌ترین و یکی از نشانه‌های قطعی تمام شدن عمر مفصل مصنوعی به حساب می‌آید، احساس درد در کمر و ناحیه لگن است. بیماری که طی 15 تا 20 سال گذشته در این نواحی هیچ دردی نداشته باشد، به ناگهان دردهایی را در مناطق تحتانی ستون فقرات احساس خواهد کرد. این دردها به مرور بیشتر می‌شوند و می‌توانند در زندگی فرد اختلال‌ جدی ایجاد کنند. بنابراین به یاد داشته باشید مهم‌ترین زنگ خطری که نشان از اتمام عمر مفصل مصنوعی لگن می‌دهد، بروز دردهایی است که به تدریج بیشتر می‌شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال تعویض مفصل لگن چند سال دوام دارد؟ پاسخ دهیم. در واقع متوجه شدیم که اگرچه تعویض مفصل لگن اجتناب ناپذیر است، اما با داشتن تغذیه خوب، کاهش وزن و انجام ورزش‌های سبک می‌توان طول عمر این مفصل‌ها را افزایش داد. در پایان با نشانه‌هایی که به ما هشدار می‌دهد، طول عمر مفصل لگن به اتمام رسیده آشنا شدیم. با توجه به نتایج و پژوهش‌های دانشمندان این نکته را دریافتیم که مهم‌ترین عامل در جراحی پروتز لگن، انتخاب جراحی ماهر و با سابقه است.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در شیراز به وب سایت دکتر محمد علی قاسمی به آدرس doctor-www.ghasemi.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha