اگر حساسیت یا عدم تحمل لاکتوز دارید، ممکن است لبنیات باعث بروز التهاب در بدن شما شود. با این حال اگر به لبنیات واکنش آلرژیک نشان نمی دهید، برخی از مطالعات نشان می دهد که غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و ماست ممکن است در واقع خطر التهاب در بدن شما را کاهش دهند.

آیا مصرف لبنیات باعث التهاب بدن می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، التهاب مزمن با انواع مشکلات سلامتی جدی از جمله بیماری قلبی، اختلالات گوارشی و افسردگی مرتبط است. منطقی است که بخواهید خطر ابتلا به التهاب nv بدن را کاهش دهید.

در حالی که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، یک گروه غذایی وجود دارد که عموماً تصور می شود با التهاب مرتبط است: لبنیات.

اما آیا اصلاً لبنیات باعث التهاب می شود یا این فقط یک افسانه مرتبط با سلامتی است؟

آیا لبنیات باعث التهاب می شود؟

ذکر این نکته از قبل مهم است: مگر اینکه به لبنیات حساسیت داشته باشید، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد لبنیات باعث التهاب بدن می شود.

برخی از مطالعات نشان می دهد که غذاهای لبنی مانند شیر، پنیر و ماست ممکن است در واقع خطر التهاب بدن را کاهش دهند.

اسکات کیتلی، RD، یکی از مالکان درمان تغذیه پزشکی کیتلی، می‌گوید: «همه محصولات لبنی برابر نیستند.» او می‌گوید: «در مورد غذا و التهاب، چیزی که ما بیشتر نگران آن هستیم چیزهایی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) است و این موارد زمانی رخ می دهند که پروتئین ها یا چربی ها با قند در جریان خون ترکیب شوند. از آنجایی که همه ما همیشه قند در جریان خون خود داریم، AGE می تواند زمانی رخ دهد که ما هر چیزی که چربی یا پروتئین در آن وجود دارد بخوریم، که تقریباً می توان گفت همه چیز.»

شیر گاو دارای AGE است، اما میزان آن بسیار کمتر از مثلاً سبزیجات کبابی است. محصولات لبنی مانند شیر تغلیظ شده و تبخیر شده و پنیرهای سفت یا کهنه ممکن است نسبت به سایرین دارای AGE بیشتری باشند. مواد تخمیر شده مانند ماست و کفیر ترکیباتی در خود دارند که این میزان را کاهش می‌دهند.

در واقع محصولات جانبی محصولاتی که AGEs تولید می‌کنند می‌توانند بر باکتری‌های روده شما تأثیر بگذارند تا ترکیبات ضدالتهابی را به جریان خون برگردانند؛ بنابراین لبنیات به طور بالقوه می‌توانند خود را در روده شما خنثی کند.

بزرگترین مشکل التهابی بالقوه لبنیات افزایش چربی و وزن است. با توجه به اینکه چاقی یک بیماری التهابی در نظر گرفته می‌شود، دریافت کالری بیش از حد از لبنیات می‌تواند به طور بالقوه التهاب بدن شما را افزایش دهد اما اگر توجه داشته باشید که چه مقدار از گروه غذایی مصرف می کنید، نباید مشکلی ایجاد کند.

البته اخطارهایی وجود دارد. آلبرت ماتنی، متخصص تغذیه، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه استحکام SoHo ، می‌گوید: «اگر حساسیت یا عدم تحمل لبنیات دارید، ممکن است لبنیات باعث التهاب بدن شما شود.»

چگونه متوجه شویم که آیا حساسیت یا عدم تحمل لبنیات داریم؟

آلرژی واقعی به لبنیات و شیر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است، اما ممکن است در بزرگسالی نیز حساسیت به لبنیات داشته باشید. با توجه به کالج آمریکایی آلرژی، ایمونولوژی آسم (ACAAI)، علائم آلرژی به شیر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • راش و خارش پوستی
  • ناراحتی معده
  • استفراغ
  • مدفوع خونی
  • آنافیلاکسی، یک واکنش نادر و بالقوه تهدید کننده زندگی است که تنفس را مختل می کند

با این حال، عدم تحمل لبنیات به‌ویژه با افزایش سن شایع تر می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که آنزیمی به نام لاکتاز در روده کوچک شما بسیار کم می شود و هضم کامل قند (لاکتوز) موجود در شیر را دشوار می‌کند.

با عدم تحمل لاکتوز، ممکن است بلافاصله پس از نوشیدن یا مصرف لبنیات، نفخ، ناراحتی شکمی، گاز و یا اسهال داشته باشید.

اگر از مصرف لبنیات اجتناب می کنید باید به چه نکاتی توجه کنید

رژیم‌های غذایی بدون لبنیات نسبتاً رایج هستند، اما متخصصان تغذیه می‌گویند اگر از این گروه غذایی اجتناب می‌کنید، باید به برخی از مواد مغذی توجه بیشتری داشته باشید.

لبنیات منبع اصلی کلسیم و ویتامین D برای بسیاری از افراد است. اگر کسی ترجیح می دهد لبنیات را حذف کند، باید مطمئن شود که این مواد مغذی را از منابع دیگری مانند شیرهای گیاهی غنی شده، سبزیجات برگ دار یا ماهی دریافت می کند. نظارت بر مصرف پروتئین و ویتامین B12 به ویژه برای گیاهخواران نیز ضروری است.

لبنیات همچنین می تواند منبع خوبی از پروتئین باشد؛ در واقع بیشتر مردم پروتئین کافی مصرف نمی کنند. اگر قصد دارید استفاده از محصولات لبنی را متوقف کنید، فقط مطمئن شوید که محتوای پروتئین دیگری مانند گوشت، آجیل و دانه‌ها را جایگزین آن می کنید.

اگر نگران این هستید که لبنیات ممکن است برای شما مشکل ساز باشد، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند راهنمایی شخصی ارائه دهند تا به شما کمک کنند تا مراحل بعدی را طی کنید.

اگر هیچ علامتی را در رابطه با مصرف لبنیات مشاهده نکرده اید، کارشناسان می گویند لازم نیست در مورد خطر ابتلا به التهاب بدن ناشی از مصرف لبنیات در بدن استرس داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha