رییس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره کشور گفت: خانواده‌ها شناخت خوبی نسبت به مراحل رشد کودکان داشته باشند و بدانند که کودک و نوجوان آنها در هر مرحله‌ای از رشد چه ویژگی‌هایی پیدا می‌کند.

خانواده‌ها شناخت خوبی نسبت به مراحل رشد کودکان داشته باشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی فتحی آشتیانی افزود: خانواده ها باید بدانند که کودک و نوجوان آنها در هر مرحله ای از رشد چه ویژگی هایی پیدا می کند چرا گاهی برخی از ویژگی های کودکان دارای ظاهری نامطلوب باشد اما باید بدانند که جزء تحولات کودکی تلقی می شود.

رییس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره کشور گفت :مثلا در دوره نوجوانی با تغییرات جسمانی که فرد دچار آن می شود ممکن است همراه با تغییرات شناختی باشد و پرخاشگری کند اما باید دقت کرد اینها جزء فرآیند طبیعی است و با آن کنار بیایند و نوجوان را همراهی کنند و برخوردی با وی نداشته باشند و بعد از مدتی نوجوان از آن مرحله عبور می کند.

وی تاکید کرد: مهمترین توصیه دراین زمینه بالا بردن آگاهی و سطح سواد سلامتی جامعه است، زمانی والدین احساس کردن رفتار نوجوان و کودک دارد تداوم پیدا می کند، مثلا نافرمانی در سه سالگی طبیعی است اما اگر این رفتارها تداوم یابد یا شاهد رفتارهایی مثل اضطراب و بیش فعالی بود و یعنی رفتارهایی که سایر هم سن وسال هایشان نشان نمی دهند، باید به رفتار کودک حساس بود و به روان شناس یا مشاوره مراجعه کرد.

وی توصیه کرد: اگر چنانچه تعداد جلسات مراجعه به نظرشان زیاد باشد تا پایان با صبر و حوصله جلسات مراجعه را ادامه دهند. تا مشکل حل شود و معمولا با ۶ تا ۱۲ جلسه اینگونه مشکلات حل می شود.

بیشترین افرادی که درگیر مشکلات روانشناختی هستند، شامل: نوجوانان و جوانان هستند، بخصوص دوره نوجوانی که بیشتر درگیر مسایل مربوط به تحولات دوره نوجوانی هستند که از ابعاد مختلف روحی و اجتماعی و عاطفی دچار تحولاتی می شوند به همین دلیل هم مشکلات آنها بیشتر است.


۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه با مشکلات مختلف روانشناختی رو به رو هستند

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد جامعه با مشکلات مختلف روانشناختی رو به رو هستند و این افراد نیاز به خدمات روانشناختی دارند و همچنین ۲ درصد افراد هم دارای مشکلات جدی هستند.

وی افزود: از این زاویه نیاز به تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روان شناختی، بیشتر می شود. ضمن اینکه در شرایط فعلی حدود ۷۰ درصد افراد جامعه توان مالی مراجعه به روان‌ شناسان و مشاوران را ندارند و از دولت می‌خواهیم در حوزه تحت پوشش قرار دادن بیمه خدمات روان شناختی، به ما کمک کند.

رییس سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره گفت: در کشورهای دیگر به ازای هر هزار خانوار بین ۵ تا ۱۶ روان‌ شناس ارائه خدمت می کنند، در حال حاضر ما ۲۰ هزار روانشناس یا مشاور پروانه‌دار داریم، یعنی به ازای هر هزار خانوار، یک روان شناس یا مشاور مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به حداقل جهانی دست پیدا کنیم نیازمند ۱۰۰ هزار روان شناس یا مشاور پروانه‌دار هستیم و از طرفی در دانشگاه‌های کشور بیش از ۳۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل داریم و بر این اساس امیدواریم طی ۵ سال آینده به ازای هر هزار خانواده به ۳ روان‌ شناس یا مشاور دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha