رییس آزمایشگاه تخصصی انعقاد خون سازمان انتقال خون مهمترین دلیل لخته شدن خون را بی‌تحرکی در بستری‌ها عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد لخته‌ها در دوره بستری در بیمارستان‌ها یا مدتی بعد از ترخیص ایجاد می‌شود.

بی‌تحرکی در بستری‌ها مهمترین دلیل لخته شدن خون است

به گزارش سلامت نیوز، مینا احمدی نژاد در گفت وگو با ایرنا با اشاره روز جهانی ترومبوز (۲۱ مهر) افزود: ترومبوز یا لخته شدن خون به دلیل آمار بالا در جهان دارای اهمیت است و در جهان از هر چهار نفر یک نفر دچار لخته شدن خون می‌شوند همچنین ۶۰ درصد لخته‌ها در دوره بستری در بیمارستان‌ها یا مدتی بعد از ترخیص ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این گروه از ترومبوزها قابل پیشگیری است و مردم باید از آن اطلاع کافی داشته باشند و در زمان بستری، عوامل خطر لختگی خون را بدانند و از پزشک خود سوال کنند.

احمدی نژاد اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان دچار لخته شدن خون می‌شوند که آمار بالایی است؛ بنابراین می‌توان جان ۱۰ میلیون نفر را نجات داد به شرط اینکه بیماران در مورد سلامت خود بدانند. بیمارانی که می‌خواهند جراحی کنند یا زنان باردار از پزشک خود بخواهند تا وضعیت آنها را از نظر خطر ترومبوز بررسی کند.

لخته شدن چیست؟

رییس آزمایشگاه تخصصی انعقاد خون سازمان انتقال خون تصریح کرد: ترومبوز یا لخته شدن خون به تشکیل لخته دریک رگ خونی را می‌گویند که می‌تواند در سیاهرگ یا در شریان باشد.

وی با بیان اینکه این لختگی می‌تواند در هر رگی ایجاد شود، ادامه داد: اگر این لختگی در سرخرگ باشد، موجب سکته مغزی یا قلبی می‌شود و اگر در سیاهرگ باشد می‌تواند ایجاد ترومبوآمبولی شود که می‌تواند در ساق پا یا احشاء یا عروق مغزی را درگیر کند.

وقتی خون در رگ لخته شود، چه می‌شود؟

دبیر انجمن ترومبوز هموستاز ایران در مورد اینکه وقتی خون در رگ لخته شود چه می‌شود، افزود: وقتی خون لخته شود دو اتفاق می افتد؛ نخست اینکه رگ مسدود می‌شود و جریان خون را آهسته می‌کند یا ممکن است جریان خون‌رسانی به اندام‌ها را با اختلال مواجه کند و دیگر اینکه شاید خون لخته شده با ورود به جریان خون و دیگر اندام‌های بدن موجب آمبولی شود و این در حالی است که ۵۰ درصد آمبولی‌ها ریسک مرگ دارد.

عوامل ایجاد خطر ترومبوز

تصریح کرد: بخش کوچکی از لختگی خون ارثی است و بخش عمده‌ای از آنها اکتسابی است که می‌توان مهمترین آن را به ترومبوز ناشی از بستری شدن در بیمارستان عنوان کرد.

رییس آزمایشگاه تخصصی انعقاد خون سازمان انتقال خون با بیان اینکه چند عامل در مورد ترومبوز بستری شدن در بیمارستان موثر است، افزود: مهمترین دلیل، بی‌تحرکی در بستری‌ها است و دومین دلیل هم صدمه به جداره رگ است که در جریان عمل جراحی به‌خصوص جراحی‌های ارتوپدی، قلبی و عروقی ایجاد می‌شود و تا ۹۰ روز از زمان بستری شدن به بعد هم می‌تواند احتمال خطر داشته باشد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این اتفاقات، نخستین توصیه این است که بیماران خطرها را بدانند و پزشکان هم توجه لازم را داشته باشند یعنی تیم پزشکی باید ارزیابی‌های لازم را در مورد خطر لختگی‌ها در بدو ورود بیماران به بیمارستان بررسی کند و البته این موارد را همکاران ما رعایت می‌کنند.

۹۰ روز از زمان بستری شدن به بعد هم احتمال خطر لختگی خون می‌تواند وجود داشته باشد

لختگی و کووید ۱۹

احمدی نژاد در مورد تاثیر کرونا بر لختگی خون نیز گفت: جهان در زمان ابتلا به کرونا بسیار تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و مرگ‌ومیر بالایی را تجربه کرد و می‌دانیم که کرونا یک بیماری عفونی و التهابی است و همراهی زیادی هم با لختگی خون داشت.

دبیر انجمن ترومبوز هموستاز ایران تاکید کرد: در دوران اوج کرونا بیماران به دلیل التهاب و عفونت در معرض خطر لختگی خون قرار داشتند و بسیاری هم جان خود را از دست دادند اما از زمانی که داروهای انعقادی برای بیماران تجویز شد و بیماران با این داروها تحت درمان قرار گرفتند، تاثیر خوبی داشت و از لخته شدن جلوگیری کرد و مرگ‌ومیر را هم کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha