یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج کسب آرامش است بنابراین لازم است که همه زوجین نکاتی را درباره تحکیم خانواده و حفظ و ارتقای صمیمت در روابط زناشویی بدانند.

۱۶ راهکار و توصیه‌ برای تقویت صمیمیت در روابط زناشویی زوجین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، آغاز زندگی مشترک یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر انسانی است و یکی از مهم‌ترین اهداف آن کسب آرامش است؛ بنابراین لازم است که همه زوجین نکاتی را درباره تحکیم خانواده و حفظ و ارتقای صمیمت در روابط زناشویی بدانند.

برای داشتن رفتار صمیمانه با همسرتان لازم است نکات زیر را روزانه تمرین کنید:

به خودتان احترام بگذارید. جذابیت و دوست داشته شدن را از خود شروع کنید؛ خود را با دیگران مقایسه نکنید و با کم بینی مقابله کنید.

ویژگی‌های مثبت را در خود ایجاد و تقویت کنید. خوش بینی، یکرنگی، مهربانی، قابل اعتماد بودن و توانایی برقراری ارتباط خوب از جمله ویژگی‌های خوبی هستند که باید پیوسته تقویت شوند.

بر مشترکات اعتقادی و اخلاقی یکدیگر تمرکز کنید و به باورها و ارزش های یکدیگر احترام بگذارید. درعین حال توجه داشته باشید انسان دائماً در حال رشد و تکامل است. عشق و علاقه زوجین در زندگی مشترک میتواند زمینه‌ساز و مهم‌ترین مجرای رشد و تکامل اعتقادی و اخلاقی آن‌ها باشد.

اوقاتی را برای فعالیت مشترک با یکدیگر اختصاص دهید. در زندگی پرمشغله امروزی اختصاص زمان کافی برای فعالیتهای مشترک مثل دیدن تلویزیون، صحبت از تجارب روزمره، خرید، مسافرت، صله رحم، ورزش یا آشپزی نقش مهمی در ایجاد و تقویت صمیمت زناشویی دارد.

به خانواده یکدیگر احترام بگذارید. فراموش نکنید که خانواده جایگاه والایی در فرهنگ ایرانی دارد و رعایت احترام خانواده همسر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین در هر شرایطی حتی زمانی که با والدین همسرتان اختلاف دارید احترام آن‌ها را رعایت کنید.

محبت خود را به همسرتان ابراز کنید. احساسات مثبت و علاقه خود را نسبت به همسرتان با جملات محبت آمیز بیان کنید. از بیان کلماتی که بار منفی دارد، حتی به صورت شوخی و طنز جداً خودداری کنید.

درباره امور زندگی با یکدیگر مشورت کنید. فراموش نکنید که ممکن است در برخی مسائل اطلاعات همسرتان بیشتر از شما باشد.

مشکلات گذشته را فراموش کنید. از بازگویی مکرر صحبت‌ها و مشکلات گذشته و همچنین بیان سخنانی که باعث تحقیر طرف مقابل می‌شود پرهیز کنید.

در هنگام بیماری از یکدیگر مراقبت کنید. بخشی از روند بهبودی بیماری، وابسته به وضعیت روحی و روانی فرد بیمار است و ابراز توجه و همدردی با همسر، می‌تواند در بهبود وضعیت روحی او اثرات مثبت زیادی بگذارد.

یکدیگر را سرزنش نکنید. در زمان گرفتاری از سرزنش و مقصر جلوه دادن یکدیگر جداً اجتناب و با همدردی و همدلی از همسرتان حمایت کنید.

از روابط زناشویی خود مراقبت کنید. از دورهمی‌هایی که فکر میکنید به زندگی خانوادگی و صمیمیت شما لطمه می‌زند دوری کنید.

توانایی‌ها و روحیات همسر خود را بشناسید و به آنها ارج بگذارید. ممکن است همسر شما روحیات، احساسات و توانمندیهای متفاوتی داشته باشد؛ تفاوتها را بشناسید و بپذیرید و به آنها احترام بگذارید.

عذرخواهی همسرتان را بپذیرید و او را ببخشید. توانایی بخشش به جا یکی از نشانه‌های ازدواج موفق است. در واقع فرد بخشنده به خود می‌گوید اگرچه رفتارش آزرده‌ام کرد اما به جای تلافی کردن و انتقام گرفتن راه بهتری را انتخاب می‌کنم که بخشش است. از سوی دیگر، باور کنید که تقاضای بخشش نشانه ضعف نیست؛ بلکه نشانه برخورداری از شخصیت قوی است.

با انتظارات یکدیگر آشنا شوید. نسبت به همسرتان احساس مثبت داشته باشید و انتظارات خود را با او درمیان بگذارید همچنین علایق و انتظارات همسرتان را بشناسید و در مورد آن‌ها و علایق و انتظارات خود با او صحبت کنید.

اعتقادات و باورهای دینی به تقویت روابط زناشویی کمک می‌کند. همسرتان را امانت الهی بدانید و هیچ وقت وی را سرزنش و و قضاوت نکرده و او را نادیده نگیرید.

با همسر خود صادق باشید. از دروغگویی و پنهان‌کاری پرهیز کنید.

تمرین زیر به تقویت صمیمیت زناشویی کمک می‌کند.

برای انجام این تمرین ابتدا به هر گزاره از صفر تا 2 امتیاز بدهید سپس مشخص کنید که شما از صفر تا 10 چه نمره‌ای گرفته‌اید. پس از آن با استفاده از راهکارهای زیر صمیمیت زناشویی خود را تقویت کنید و بعد از یک ماه مجدداً تمرین را تکرار کنید. افزایش نمره نشان می‌دهد شما در بهبود روابط خود موفق بوده‌اید.

در خلال کارهای روزانه رفتارهایی را انجام می‌دهم که حس خوب بودن را به همسرم نشان دهم.

در طی روز با ارسال پیامک یا تماس تلفنی همسرم را تحسین می‌کنم و تمایل خود برای زود برگشتنش به منزل را نشان می‌دهم.

رابطه جنسی را جزو اولویت‌های زندگی زناشویی می‌دانم و توانایی گفت‌‍وگوی روشن و صادقانه درباره روابط جنسی را دارم و نشان می‌دهم که به نیازهای جنسی همسرم اهمیت می‌دهم. قبل از رابطه جنسی با گفت وگوی صمیمانه رضایت همسرم را جلب می‌کنم.

درباره امور زندگی با همسرم مشورت می‌کنم و او را بابت اشتباهش سرزنش نمی‌کنم.

محبت خود را به همسرم با نوازش کردن، در آغوش گرفتن و به صورت کلامی ابراز می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha