از هر سه کودک استرالیایی یک نفر در زمان شروع مدرسه دچار پوسیدگی دندان می‌شود و تا زمانی که آنها به هشت یا ۹ سالگی می‌رسند، این میزان به بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

۳ توصیه برای مراقبت از دندان‌های کودکان/ دندان شیری بی‌اهمیت نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رعایت بهداشت دهان و دندان سلامت کلی کودکان را تقویت می‌کند، در حالیکه بی توجهی به این موضوع می تواند برای آنان مشکل ساز شود. زمانیکه در مورد شایع ترین بیماری عفونی در کودکان صحبت می‌شود، ممکن است پوسیدگی دندان کمتر مورد توجه قرار گیرد اما این عارضه یکی از مشکلات نگران کننده‌ای است که در بیشتر کودکان دیده می‌شود. هرچند، عارضه پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است.

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مقادیر زیاد قند و شکر باعث اختلال در ترکیب باکتری‌های دهان شود. این وضعیت می تواند منجر به ایجاد سوراخ یا حفره در دندان شود که ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشد.

در صورت عدم درمان، سوراخ های دندان می توانند بزرگتر شوند و باعث درد و عفونت شوند. پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد در بین کودکان است.

والدین و مراقبان گاهی اوقات فکر می کنند دندان های شیری اهمیت کمتری نسبت به دندان های دوران بزرگسالی دارند اما پوسیدگی دندان می تواند توانایی کودک در خوردن، خوابیدن، یادگیری و اجتماعی شدن را مختل کند. همچنین پوسیدگی دندان می تواند بر کیفیت زندگی کودکان، والدین و مراقبان آنها تأثیر بگذارد.

به گفته متخصصان، خبر خوب این است که پوسیدگی دندان با رعایت برخی عادات قابل پیشگیری است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. معاینات اولیه دندانپزشکی

دستورالعمل‌های استرالیا و بین‌المللی توصیه می‌کنند که برای کودکان اولین معاینه دندانی زمانی که اولین دندان از لثه بیرون می‌زند (معمولاً در شش ماهگی) یا حداقل در ۱۲ ماهگی انجام شود.

با این حال تعداد کمی از خانواده ها به این توصیه عمل می کنند، با این تصور که فرزندشان خیلی کوچک است یا دندان‌های سالمی دارد.

معاینات اولیه دندانپزشکی می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را تشخیص دهد.

با این حال، کودکان استرالیایی که از خانواده هایی هستند که بیشترین ناملایمات را تجربه می کنند، کمترین احتمال دسترسی به خدمات دندانپزشکی را دارند.

هزینه‌های سنگین دندانپزشکی در این کشور نیز می‌تواند یکی از موانع دسترسی خانواده‌های کودکان به این خدمات باشد. همچنین خانواده هایی که در مناطق روستایی و دورافتاده زندگی می کنند، ممکن است برای دسترسی به خدمات دندانپزشکی با مشکل مواجه شوند.

۲. مسواک زدن را جدی بگیرید

مسواک زدن دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان فلورایددار که مناسب سن کودکان است، قویا توصیه می شود. دستورالعمل فلوراید استرالیا توصیه می کند که از ۱۸ ماهگی از خمیردندان فلورایددار با غلظت پایین برای کودکان استفاده شود.

دندان های بسیاری از کودکان خردسال از هم فاصله دارند، بنابراین ممکن است استفاده از نخ دندان ضروری نباشد. با این حال، دندانپزشک ممکن است استفاده از نخ دندان را در صورت فاصله کم بین دندان‌ها برای کودک شما توصیه کند.

در حالی که اکثر بزرگسالان استرالیایی دندان های خود را دو بار در روز مسواک می زنند، مسواک زدن در سال های اولیه زندگی برای کودکان کمتر رواج دارد.

برای برخی از والدین و مراقبان، مسواک زدن برای کودکان می تواند کم اهمیت باشد، زیرا زمانی که کودکان در این زمینه همکاری نمی کنند، مشکل ایجاد می شود.

مهارت‌های دستی بین کودکان نیز متفاوت است، بنابراین کمک به کودکان در درست مسواک زدن تا دوران ابتدایی بسیار مهم است. برخی از کودکان ممکن است برای مدت طولانی تری نسبت به دیگران نیاز به کمک داشته باشند. همچنین می‌توانید از دندانپزشک نیز در مورد نحوه درست مسواک زدن کودک خود سوال کنید.

۳. مصرف قند و شکر را محدود کنید

مصرف شکر در اوایل زندگی می تواند تمایل به مصرف شیرین‌جات و مواد قندی را با افزایش سن در کودکان بیشتر کند.

والدین و مراقبان باید از دادن «شکر اضافه شده» به کودکان خودداری کنند. شکر اضافه شده آنهایی هستند که به غذاها و نوشیدنی ها (مانند شیرینی ها و نوشابه ها) اضافه می شوند و به طور طبیعی در عسل و آب میوه ها هم وجود دارند.

بنابر گزارش «مدیکال اکسپرس»، سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می کند که شکر اضافه شده را به کمتر از پنج درصد کل انرژی دریافتی خود محدود کنید. با این حال، بسیاری از کودکان بیش از این مقدار را مصرف می‌کنند.

همچنین کودکان باید از خوردن و آشامیدن پیش از خواب به منظور کاهش خطر پوسیدگی دندان خودداری کنند. این شامل مصرف شیر و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند است.

بهترین جایگزین برای نوشیدنی های شیرین شده با قند و شکر، آب است. نوشیدن آب از منبع آب حاوی فلوراید به محافظت از دندان های کودک شما در برابر پوسیدگی کمک می کند.

فلوراید کردن آب جامعه یکی از بزرگترین دستاوردهای بهداشت عمومی قرن بیستم بوده است. اما برخی از استرالیایی ها به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، این امکان را در اختیار ندارند. افرادی که در این مناطق زندگی می کنند ممکن است از سایر انواع فلوراید (مانند دهان شویه های فلوراید) بهره مند شوند اما باید این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارند.

به این ترتیب خانواده ها نقش مهمی در سلامت دندان کودکان دارند. معاینات زودهنگام دندانپزشکی، مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان فلورایددار مناسب سن و محدود کردن مصرف قند و شکر به کودکان اجازه می دهد تا با دهان و دندان‌هایی سالم به بزرگسالی برسند.

وادار کردن فرزندانتان برای تمرین یک سبک زندگی سالم از سنین پایین، سلامتی آنها را برای مدت طولانی تا بزرگسالی تضمین می کند. مهمتر از آن، حفظ سلامت فرزند تنها به معنای عاری بودن او از بیماری ها نیست بلکه مجموعه‌ای از فاکتورهای مربوط به سلامت جسمی، اجتماعی و روانی کودک را شامل می‌شود.

در ادامه به نقل از سایت تخصصی «گودهلث‌هال» به چند توصیه مهم برای بهبود سلامت کودکان خواهیم پرداخت.

* برای معاینات پزشکی برنامه ریزی کنید

نوزادان و کودکان نوپا هر چند وقت یکبار نیاز به معاینات پزشکی منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که به خوبی رشد می کنند. پزشکان بالینی رشد جسمی و ذهنی کودک شما را به دقت بررسی می‌کنند تا نگرانی‌های بالقوه سلامتی را در مراحل اولیه شناسایی کنند. این معاینات ممکن است آسیب‌های زایمان را در نوزادان در مراحل اولیه تشخیص دهد که برای دریافت کمک در زمانی که مشکل هنوز قابل درمان است، بسیار مهم است.

* واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرید

نوزادان تنها با آنتی بادی هایی متولد می شوند که از مادران در دوران بارداری به آنها منتقل می شود. اما این محافظت موقتی است و به زودی نوزاد را مستعد ابتلا به بیماری می کند. واکسن ها نقش حیاتی در پیشگیری از بیماری ها و کاهش انتقال آنها دارند. از آنجایی که ایمنی کودک شما هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، باید اقداماتی را برای محافظت از آنها در برابر عوامل عفونی بالقوه انجام دهید. این اقدام پیشگیرانه تضمین می کند که کودک شما بدون خطر ابتلا به بیماری شدید رشد می کند. به طور کلی، واکسن‌های هپاتیت ب، سرخک، اوریون، سرخجه، فلج اطفال، آنفلوآنزا و دیفتری به کودکان در دوران رشد تزریق می‌شود. همچنین این واکسن ها می باست در زمان مناسب به کودکان تزریق شوند.

* ضرورت توجه به تغذیه سالم

هر چه زودتر فرزندان خود را به خوردن غذاهای سالم و مغذی ترغیب کنید، شانس آنها برای داشتن یک زندگی کامل و سالم بیشتر است. در حالی که کودکان کم سن نمی توانند غذاهای جامد مصرف کنند، شما همچنان باید مراقب باشید که چه غذایی به آنها می دهید و هر چند وقت یکبار این کار را انجام می دهید. به عنوان مثال، اگرچه غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده به راحتی در دسترس هستند، اما همیشه عاقلانه ترین انتخاب غذایی نیستند. افزودنی‌ها و مواد شیمیایی موجود در این مواد هرچند ممکن است از جنبه‌هایی به رشد سریع‌تر کودک شما کمک کند اما در عین حال باعث می‌شود که بعداً و در سنین بالاتر به عوارضی مانند دیابت و چاقی مبتلا شود. هنگامی که کودک شما از سن شیردهی فراتر رفت، می توانید میوه ها و سبزیجات تازه را به هر شکلی که می تواند مصرف کند به او بدهید. این گروه های غذایی به طور قابل توجهی به رشد، قدرت عضلانی و ایمنی کودک شما کمک می کنند. علاوه بر این، اعمال عادات غذایی سالم از سنین پایین، شانس کودکان را برای اتخاذ سبک زندگی مشابه در بزرگسالی افزایش می دهد.

* داشتن فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی به فرزند شما کمک می کند تا به فردی سالم و پرانرژی تبدیل شود که می تواند برای جامعه مفیدتر باشد. ورزش منظم نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز ضروری است. برای تشویق فرزندانتان به تناسب اندام، آنها را تشویق کنید به پارک بروند، دوچرخه سواری کنند، در ورزش شرکت کنند یا با دوستان خود بازی کنند. چنین فعالیت هایی منجر به سه عنصر اصلی تناسب اندام می شود که عبارتند از: استقامت، انعطاف پذیری و قدرت.

اگرچه ورزش منظم فواید متعددی دارد اما فعال ماندن اساساً:

- ماهیچه ها و استخوان های قوی تری ایجاد می کند.
- خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.
- از چاقی جلوگیری می کند.
- نگرش بهتر به زندگی را ترویج می کند.
- از تجمع چربی عضلانی جلوگیری می کند.

کودکانی که به فعالیت های بدنی می پردازند نیز با افزایش سن بیشتر به ورزش خواهند پرداخت. این سبک زندگی به طور قابل توجهی به جلوگیری از بیماری های مزمن و شدید مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان - که علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند - کمک می کند.

* الگوهای منظم خواب برای کودک خود ایجاد کنید

آگاهی از ساعات استراحت توصیه شده مناسب برای هر فرد، جوان یا پیر بسیار مهم است. کودکان نیز به خواب نیاز دارند تا انرژی خود را بازیابند و زود خسته نشوند. داده های مطالعات نشان می دهد که بدن هورمون های رشد ضروری برای رشد کودک شما را هنگام خواب ترشح می کند.
الگوهای خواب بسیار کم یا مختل کننده می تواند منجر به ضعیف شدن کودک و خسته شدن او در اوایل روز شود. برای جلوگیری از این امر، کودک خود را تشویق کنید زودتر بخوابد و زمان مشخصی را برای خوابیدن او تعیین کنید. کسانی که عادت دارند زود بخوابند، اغلب سحرخیز هستند. این عادت، بازده کاری و عملکرد افراد را بهبود می بخشد و این افراد در طول روز که بیشترین فعالیت را دارند عملکرد بهتری خواهند داشت.

* بهداشت عمومی را رعایت کنید

کودکان رفتارها و عادات خود را با یادگیری از محیط و بزرگسالان اطراف خود اتخاذ می کنند. به عنوان والدین یا سرپرستان، شما منبع اصلی آنها برای دریافت این اطلاعات هستید. بنابراین، آگاهانه یا ناآگاهانه، هر کاری که انجام می دهید در نهایت نگرش فرزندتان را به تصویر می کشد. بنابراین، باید مراقبت بیشتری را برای گنجاندن برخی اقدامات بهداشتی در برنامه روزمره خود انجام دهید. انجام این کار به کودک شما کمک می کند تا با این عادات سازگار شود و از بیمار شدن در امان بماند. برای مثال، از آنجایی که میکروب‌ها و ارگانیسم‌های باکتریایی دائماً کودکان را احاطه کرده‌اند، آنها در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند. با این حال با شستن دست ها قبل و بعد از هر وعده غذایی می توانند این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. عادات بهداشتیِ دیگری که می توانید در کودک خود ایجاد کنید عبارتند از:

- مسواک زدن
- استحمام
- پوشاندن بینی و دهان خود در هنگام عطسه یا سرفه کردن
- کوتاه کردن ناخن ها
- پوشیدن لباس تمیز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha