شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 362026

حالا خیلی وقت است که درمان و زیبایی دندان، در موازات یک خط قرار گرفته‌اند؛ خطی که گاهی شما را به درمان بیماری یا رفع نقصی می‌رساند و گاهی هم دندان طبیعی شما را بهتر از آنچه هست می‌کند.

سه روش برای درمان و زیبایی دندان ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، در واقع در دنیای امروز، تنها دندان‌های ناسالم نیست که افراد را مشتاق به رسیدگی‌های دهان می‌کند، بلکه تمایل به داشتن دندان‌هایی یک‌دست، ردیف، زیبا و خوشرنگ و درنهایت، لبخندی زیبا هم، افراد را مجاب می‌کند که از علم و فناوری‌های پیشرفته برای بهبود وضعیت ظاهری دندان‌های‌شان استفاده کنند.

البته شاید بهتر است پیش از دست به دامن شدن به علم و فناوری، کمی به اصلاح سبک‌زندگی‌مان بپردازیم؛ سال‌ها نوشیدن قهوه، سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای بسیار رنگی، سرانجام عوارض خود را روی دندان‌های‌مان می‌گذارد و آنها را به شکل‌های ناخوشایندی تبدیل می‌کند؛ شکل‌هایی که ما را متوسل به روش‌های درمانی و زیبایی می‌کند.

کج‌ومعوج بودن، نامنظم بودن فاصله دندان‌ها، تغییر رنگ و ترک‌های دندانی، از جمله آن مشکلاتی است که به وسیله سه روش درمانی رفع می‌شود: «ارتودنسی، لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر، روش‌های برای درمان و زیبایی دندان هستند که البته طبیعتا هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.» این را دکتر مریم عباسیان، متخصص و کارشناس واحد دهان و دندان مرکز بهداشت شمال تهران می‌گوید که معتقد است انتخاب صحیح هرکدام از این روش‌ها، می‌تواند افراد را به داشتن لبخندی زیبا و باب‌میل‌شان برساند.



دو راهی درمان و زیبایی!


یکی از شیوه‌های درمان در حوزه دندان، ارتودنسی است؛ روشی که همزمان با اصلاح مشکلات فک و ناهماهنگی‌های دندان، باعث بهبود عملکرد دندان‌ها، زیباتر شدن لبخند و حفظ سلامت دهان و دندان می‌شود. البته در کنار آن، مشکلات ظاهری دندان را هم برطرف می‌کند، موضوعی که دکتر مریم عباسیان هم آن را تایید می‌کند و به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «تخصص ارتودنسی با استفاده از وسایلی متحرک یا ثابت به مدت طولانی به طور مداوم، فشار و کشش خفیفی روی دندان‌ها وارد می‌کند؛ فشاری که تا زمان انجام اصلاح مورد انتظار، ادامه پیدا می‌کند.»


وی معتقد است ارتودنسی یک روش درمانی کاملا محافظه‌کارانه است و به مینای دندان هیچ آسیبی نمی‌زند. البته که ارتودنسی نمی‌تواند رنگ دندان‌ها یا اندازه آنها را تغییر دهد؛ اقداماتی که نیاز به دیگر روش‌های از جمله کامپوزیت ونیر و لمینت داریم. کامپوزیت و لمینت، یک تیر و دو نشان هستند اما نه به طور تمام و کمال. درواقع این اقدامات، روش‌های ترمیمی زیبایی محسوب می‌شوند که به منظور زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند: «این اقدامات ولی نمی‌تواند مشکلات جدی دندان‌ها و فک را برطرف کند و تنها ایرادات ظاهری آنها را می‌پوشاند.»


این را مریم عباسیان می‌گوید که معتقد است هر یک از این روش‌ها تکنیک‌های خاص خودشان را دارند:« مثلا در کامپوزیت، ما با استفاده از رزین‌های کامپوزیتی، یک پوشش مستقیم روی دندان‌ها قرار می‌دهیم که توسط نور فرابنفش سفت می‌شود و در نهایت جلا پیدا می‌کند؛ روشی که نیاز به تراشیدن دندان ندارد اما در لمینت این‌طور نیست.»


آن گونه که متخصصان می‌گویند، فرآیند لمینت‌ شدن دندان‌ها، مستلزم برداشتن مقدار کمی از مینای دندان‌های طبیعی فرد است تا روکش‌های دندانی به درستی جا بیفتند و طبیعی به نظر برسند: «البته که میزان تراش ناچیز است و با تراش روکش‌های تمام سرامیک نباید اشتباه شود.» اما به هر حال تراش، تراش است دیگر!


با همه این تفاسیر، لازم است بدانید میزان ماندگاری کامپوزیت معمولا سه تا هفت سال است و در صورتی که آسیب ببیند، باید ترمیم یا تعویض شود؛ ولی لمینت طول عمر و استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.



یک انتخاب درست


اگر کسی، دندان‌هایی با فاصله زیاد یا دندان‌هایی روی هم، رابطه فکی غلط یا بیرون‌زدگی دندانی دارد، ارتودنسی درمانی مناسب برای اوست. این در حالی است که اگر فرد دچار بیماری لثه، تحلیل لثه و لقی دندان است، بهتر است به ارتودنسی به چشم یک راه درمان نگاه نکند:« از طرف دیگر، بهترین انتخاب برای برداشتن فاصله‌های جزئی بین دندان‌ها، سفیدتر کردن آنها و پوشاندن لکه‌ها و ترک‌ها، لمینت و کامپوزیت است؛ البته فراموش نکنید اگر دندان‌هایمان مینای نامناسبی دارند و مقداری پوسیدگی در نواحی مختلف دندانی وجود دارد، کامپوزیت ونیر مناسب‌تر از لمینت است.»


این را هم اضافه کنیم عادت‌هایی مانند دندان قروچه کردن یا ناخن جویدن می‌تواند به لمینت دندان‌ها آسیب وارد کند؛ پس اگر دچار چنین عادت‌هایی هستید، بهتر است با دندان‌های طبیعی خودتان بسازید و سراغ لمینت نروید. ضمن این‌که دکتر عباسیان تاکید می‌کند در تمام این درمان‌ها، اگر بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، هیچ نتیجه مطلوبی برای فرد به دنبال نخواهدداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha