تحقیقات جدید نشان می دهد تری گلیسیرید بالا که به طور گسترده به عنوان دشمن قلب شناخته می شود، ممکن است برای مغز افراد مسن تهدید کننده نباشد.

تری گلیسیرید خون بالا می تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، این مطالعه بر روی بیش از ۸۰۰۰۰ فرد مسن نشان داد افرادی که دارای تری گلیسیرید در محدوده بالا-طبیعی یا نسبتاً بالا هستند، در مقایسه با همسالان خود دارای سطح تری گلیسیرید پایین، کمتر احتمال ابتلاء به زوال عقل را داشتند.

در طی شش سال، ۳ درصد از افراد مسن با بالاترین سطح تری گلیسیرید دچار زوال عقل شدند درحالیکه در گروه مورد مطالعه با کمترین تری گلیسیرید، ۶ درصد دچار زوال عقل شدند.

البته محققان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه ثابت نمی‌کند که تری گلیسیریدها به نوعی از مغز در برابر پیری محافظت می‌کنند.

به گفته محققان چربی خون- کلسترول و تری گلیسیرید- را می‌توان به راحتی با رژیم غذایی یا دارو اصلاح کرد. بنابراین، اگر مطالعات بیشتر نشان دهد که آنها مستقیماً بر رشد زوال عقل تأثیر می‌گذارند، این یک راه برای کاهش خطر است.

«ژن ژو»، محقق دانشگاه موناش استرالیا و سرپرست تیم تحقیق، گفت: «توضیحات مختلفی برای اینکه چرا تری گلیسیرید پایین با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است، وجود دارد.»

ژو گفت: «در افراد مسن، تری گلیسیرید پایین ممکن است با کاهش وزن، سو تغذیه، مشکلات سلامتی یا ضعف مرتبط باشد.»

او خاطرنشان کرد که این شرایط با وضعیت میانسالی که تری گلیسیرید بالا ممکن است باعث ایجاد بیماری قلبی شود، متفاوت است. افراد مسن با تری گلیسیرید نسبتاً بالا ممکن است نسبت به همسالان خود با سطوح پایین‌تری گلیسیرید، تغذیه بهتر یا مشکلات سلامت کمتری داشته باشند.

به طور کلی، سطح تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ برای بزرگسالان، سالم در نظر گرفته می‌شود. اعداد بین ۱۵۰ و ۱۹۹ در مرز روبه بالا (یا بسیار نرمال) هستند، در حالی که سطوح ۲۰۰ یا بیشتر، بالا در نظر گرفته می‌شوند.

برخی از مطالعات گذشته رابطه معکوس مشابهی را بین تری گلیسیرید افراد مسن و خطر زوال عقل پیدا کرده اند: یعنی هر چه چربی خون بالاتر باشد، خطر زوال عقل کمتر می‌شود.

برای مطالعه جدید، ژو و همکارانش داده‌ها را از دو پروژه تحقیقاتی بزرگ که شامل افراد مسن از استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا بود، استخراج کردند. همه آنها در ابتدای مطالعه فاقد زوال عقل و همچنین بیماری قلبی یا سکته بودند.

در این مطالعه بیش از ۱۸۰۰۰ سالمند به طور متوسط به مدت شش سال مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این زمان، ۸۲۳ نفر مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.

محققان مشاهده کردند خطر زوال عقل در ۱۰٪ از سالمندان با کمترین تری گلیسیرید بالاتر بود. (تری گلیسیرید آنها زیر ۶۲ بود.)

درحالیکه، ۱۰ درصد از سالمندان با بالاترین تری گلیسیرید (بالای ۱۸۶) با خطر زوال غقل بیشتر مواجه بودند.

بقیه گروه مورد مطالعه که تری گلیسیرید آنها از ۶۲ تا ۱۸۶ متغیر بود، نرخ زوال عقلی بین ۴ تا ۵ درصد داشتند.

اگر تری گلیسیرید به نحوی در خطر زوال عقل نقش داشته باشد، دلایل آن نامشخص است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha