راه های از بین بردن حشره برنج موضوع مهمی هست که در این مطلب می خوایم برای شما مورد بررسی قرار بدیم. کیفیت برنج برای ما ایرانی ها از اهمیت خیلی زیادی برخورداره؛ برای خرید برنج با کیفیت می تونید به سایت های معتبری مثل گیلانیتو مراجعه کنید. اما خبر خوب اینه که از بین بردن شپشک برنج در خانه امکان پذیر هستش؛ شما می تونین با استفاده از راه های از بین بردن حشره برنج به راحتی جلوی از بین رفتن کامل برنج رو بگیرین. برای انجام این کار ادامه مطلب رو دنبال کنین.

9 راه برای از بین بردن حشره برنج به صورت 100 درصد + عکس

راه های از بین بردن حشره برنج موضوع مهمی هست که در این مطلب می خوایم برای شما مورد بررسی قرار بدیم. کیفیت برنج برای ما ایرانی ها از اهمیت خیلی زیادی برخورداره؛ برای خرید برنج با کیفیت می تونید به سایت های معتبری مثل گیلانیتو مراجعه کنید. از طرفی کوچک ترین حشره داخل یک کیسه برنج، میتونه باعث از بین رفتن حجم زیادی از برنج بشه. از دیدگاهی دیگه، به دلیل قیمت نسبتا زیادی که برنج داره، خرابی محصول اتفاق بدی برای همه محسوب میشه.

اما خبر خوب اینه که از بین بردن شپشک برنج در خانه امکان پذیر هستش؛ شما می تونین با استفاده از راه های از بین بردن حشره برنج به راحتی جلوی از بین رفتن کامل برنج رو بگیرین. برای انجام این کار ادامه مطلب رو دنبال کنین.

حشره و شپشک برنج چه شکلی هست؟

قبل از این که بخواین از راه های از بین بردن حشره برنج استفاده کنین، بهتره نوع حشره داخل محصول رو تشخیص بدین. شپشک برنج تنها 2 تا 3 میلی متر اندازه داره و مثل همه حشرات دیگه میتونه پرواز کنه؛ این موضوع باعث شده تا کل برنج های داخل ظرف یا کیسه با خطر از بین رفتن مواجه بشن. همچنین باید دقت داشته باشین که این نوع حشره میتونه با سوراخ کردن برنج داخل اون بره.

اما اتفاق بدتر این هست که شپشک داخل برنج ها میتونه تخم گذاری هم بکنه. عمر حشره داخل برنج تا سی روز هم هست.

9 راه برای از بین بردن حشره برنج به صورت 100 درصد + عکس


 

انواع راه های از بین بردن حشره برنج

خیلی از افراد به دلیل ندونستن راه های از بین بردن حشره برنج اقدام به دور ریختن محصول میکنن. بهتره بدونین که تا حد امکان حتی احتیاجی به استفاده از اسپری های شیمیایی هم نیست؛ در واقع با روش های کاملا طبیعی می تونین از راه های از بین بردن حشره در برنج استفاده کنین. در ادامه به مهم ترین این روش ها می پردازیم.

تله چسبناک بزارین

اولین و یکی از راحت ترین راه های از بین بردن حشره برنج استفاده از تله های چسبناک هست. برای استفاده از این روش اول از همه باید برنج ها رو در محیطی پر نور قرار بدین. این باعث میشه که حشره ها به اطراف و بیرون برنج بیان و به تله چسبناکی که شما گذاشتین برخورد کنن.

از بین بردن شپشک برنج با سیر

برای استفاده از روش از بین بردن شپشک برنج با سیر می تونین مستقیما از حبه های سیر استفاده کنین؛ اما راه بهینه و درست تر اینه که از داروخونه قرص سیر بخرین و داخل ظرف یا کیسه قرار بدین. سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی که داره علاوه بر از بین بردن حشرات میتونه هر نوع میکروب دیگه ای رو هم از بین ببره.

استفاده از برگ بو

یکی از رایج ترین راه های از بین بردن حشرات برنج استفاده از برگ بو هست. شما در این روش اول باید برگ بو رو کامل بشورین تا از هر گونه آلودگی پاک بشه. بعد از اون برای این که خالی از رطوبت باشه، باید برگ رو مدتی بزارین خشک بشه؛ چون که رطوبت خودش باعث از بین رفتن برنج میشه. بعد از اون تعدادی از برگ بو ها رو می تونین داخل برنج ها بزارین.

آب جوش

این یکی از آسون ترین روش های از بین بردن شپشک برنج در خانه هست. روش اقدام به این صورت که اول باید برنج ها رو داخل یک ظرف بزرگی بریزین و بعد روی اون ها رو با آب جوش پر کنین. بعد گذشت چند دقیقه حشرات کشته میشن و روی سطح آب می تونین اون ها رو ببینین.

میخک روشی عالی

استفاده از میخک روشی کشنده برای از بین بردن حشرات نیست؛ اما با استفاده از این روش می تونین شپشک ها رو از برنج دور کنین. در واقع حشره ها از بوی میخک بدشون میاد و این میتونه روشی عالی برای این مشکل باشه.

استفاده از فریزر

یکی دیگه از راه های از بین بردن حشره برنج استفاده از فریزر هست. این روش برای وقتی پیشنهاد میشه که حجم زیادی از برنج رو نگهداری می کنین. کافیه برنج ها رو برای سه تا چهار روز داخل فریزر نگهداری کنین و بعد اقدام به بسته بندی اون ها کنین.

نور آفتاب

یکی دیگه از راه های از بین بردن حشرات برنج استفاده از نور افتاب هست. اگر در منزل خودتون بالکن یا حیاطی با نور شدید آفتاب دارین، حتما از اون محیط برای از بین بردن حشرات داخل برنج استفاده کنین. همون طور که گفتیم حشرات از نور بدشون میاد؛ حالا نور آفتاب در کنار این موضوع خاصیت ضد عفونی هم داره که بسیار میتونه کارآمد باشه.

تعویض گونی برنج

اگر شپشک روی گونی برنج تخم گذاری کرده، میتونین از روش تعویض گونی استفاده کنین. این روش از بین بردن شپشک برنج در خانه باعث میشه تا حشره به برنج های سالم نرسه و باعث از بین رفتن برنج نشه.

راه های پیشگیری از شپشک برنج

اگر در منزل خودتون برنج زیادی رو نگهداری میکنین و قرار مدت زمان زیادی تا پخت اون فاصله داشته باشه، می تونین از روش هایی برای پیشگیری از شپشک برنج استفاده کنین. خیلی از افراد از داروی ضد حشره برنج استفاده می کنن؛ اما تا وقتی که ترفند های طبیعی و ساده ای وجود داره، نیازی به استفاده از موارد شیمیایی نیست. در ادامه به مهم ترین اون ها می پردازیم تا مجبور نباشید در آینده سراغ راه های از بین بردن حشره برنج بشید.

  1. تا جایی که می تونین برنج رو در محیطی نگهداری کنین که روشن هست و هیچ رطوبتی در اون وجود نداره.

  2. برنج ها رو روی هم قرار ندین و اطراف کیسه ها حتما هوا در جریان باشه.

  3. فاصله برنج تا زمین 20 سانتی متر باشه.

  4. قرار دادن برنج ها روی همدیگه گرما رو زیاد می کنه و این باعث زیاد شدن حشرات میشه.

  5. به بهانه خشک شدن اطراف برنج، از باد شدید کولر استفاده نکنین؛ چرا که با باد شدید کولر برنج ها می شکنه.

  6. اگر می خواین برنج رو خارج از کیسه نگهداری کنین، سراغ ظرف های شیشه ای، پلاستیکی و فلزی برین.

  7. به هیچ وجه برنج تازه رو با برنج قدیمی ترکیب نکنین.

9 راه برای از بین بردن حشره برنج به صورت 100 درصد + عکس

آیا شپشک برنج برای سلامتی انسان خطری داره؟

این سوال در ذهن اکثر افراد هست و لازمه بدونین که شپشک برنج هیچ خطری برای انسان ها نداره؛ همچنین این نوع شپشک با شپشی که به مو آسیب می رسونه کاملا متفاوته. تنها آسیب شپش برنج برای خود برنج هست و از بابت سلامتی شخصی نگرانی وجود نداره.

سخن نهایی

حتما پس از خرید برنج، موارد نگهداری رو مورد توجه خودتون قرار بدین. برنج جزو مواد غذایی حساس به رطوبت هست. همچنین بلافاصله بعد این که با حداقل‌ترین تعداد شپشک رو به رو شدین، از راه های از بین بردن حشره برنج استفاده کنین.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha