دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 362802

درصد مردم نمی‌توانند به‌راحتی از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند و تنها راهکار آن هم پوشش بیمه‌ای و افزایش مراکز دولتی یا طرف قرارداد با بیمه‌های پایه عنوان می‌شود که می‌تواند آسیب‌های دهان و دندان را در جامعه کاهش دهد.

 حمایت بیمه‌ای از دندان‌های خراب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، هر چند که همین حالا 2هزار مرکز جامع خدمات سلامت در کشور زیرنظر وزارت بهداشت فعال هستند و خدمات ارزان ارائه می‌کنند، اما صرفا خدماتی مانند کشیدن دندان، پرکردن معمولی و جرم‌گیری دندان‌ها با بیمه‌هایی از جمله سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح انجام می‌شود و مردم برای سایر خدمات با مشکلات متعددی مواجهند.

اما حالا قرار است پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی افزایش پیدا کند و این پوشش بیمه‌ای از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند سطح دسترسی مردم به ارائه‌کنندگان خدمات دهان و دندان با هزینه‌های دولتی را افزایش دهد. همین حالا استفاده از خدمات دندانپزشکی در مراکز دولتی با هزینه‌های نسبتا کمتر به راحتی و در زمان کوتاه فراهم نیست و حتی زمان یک عکسبرداری ساده هم چندماه به طول می‌انجامد.

در بخش خصوصی نیز هزینه‌ها چندین برابر می‌شود و به همین دلیل نیازمندان به خدمات دندانپزشکی یا باید از هفت‌خوان نوبت‌دهی در مراکز دولتی بگذرند یا قید درمان‌های مورد نیازشان را بزنند، حالا اما سازمان بیمه سلامت در این حوزه گام اول را برداشته و براساس اعلام محمدمهدی ناصحی، رئیس این سازمان به‌زودی تمامی خدمات دندانپزشکی به جز ایمپلنت و ارتودنسی، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار خواهند گرفت تا هم مشکلات بهداشت دهان و دندان مردم حل شود و هم کاهش پرداخت از جیب مردم صورت بگیرد. به ‌گفته ناصحی همچنین قرار است با همکاری دانشکده‌های دندانپزشکی و خیران و با هدف کاهش هزینه‌های مردم، مراکز دندانپزشکی در تهران و شهرستان‌ها دایر تا پوشش بیمه‌ای برقرار شود.



4دلیل درباره اهمیت پوشش بیمه دندانپزشکی


به‌ منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان ضرورت دارد که حداقل هر ۶‌ماه یک‌بار دندان‌ها از سوی دندانپزشک، مورد معاینه قرار بگیرد. این چکاپ ماهیانه اما در بخش دولتی با توجه به آمار بالای مراجعه محقق نمی‌شود و در بخش خصوصی هم بسیاری از مردم از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.
90درصد مواد اولیه و تجهیزات دندانپزشکی از خارج و با ارز وارد می‌شود؛ به همین دلیل هزینه‌های پزشکان در این حوزه هم قابل توجه است و نیاز است که در این‌باره حمایت‌های بیشتری برای ارائه خدمات کم‌هزینه به مردم صورت بگیرد.
90درصد مردم نمی‌توانند به راحتی به‌سمت خدمات دندانپزشکی بروند چون هزینه تعرفه بیمه‌ها برای خدمات دندانپزشکی پایین است و آنها مجبور به پرداخت بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها از جیب خود هستند.
دریافت نکردن بموقع خدمات درمانی دندانپزشکی، مردم را در معرض آسیب‌های جدی دیگر قرار می‌دهد؛ از جمله پوسیدگی دندان که می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود یا عفونت‌های دندانی و لثه باعث ورود باکتری‌ها به جریان خون و عفونت سیستمیک شود. همچنین از دست دادن دندان‌ها مشکلاتی در جویدن، بلع غذا و عوارض گوارشی ایجاد می‌کند.

 حمایت بیمه‌ای از دندان‌های خراب


 حمایت بیمه‌ای از دندان‌های خراب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha