سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 362893

یک دم‌اسبی محکم، بافت آفریقایی یا موهای بالا جمع‌شده، زیبا به نظر می‌رسد، اما ممکن است هم‌زمان باعث ریزش مو شود. قبل از آنکه یک سبک دائمی و طولانی‌مدت برای مدل موهای خود انتخاب کنید، درباره بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید یا دست‌کم راه‌های مراقبی را در نظر بگیرید.

مدل‌ موهایی که باعث ریزش مو می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، اگر اغلب مواقع موهای خود را محکم به عقب می‌کشید، این کشیدن مداوم ممکن است درنهایت به ریزش مو منجر شود. با ایجاد چند تغییر می‌توانید سبک خود را بدون ریزش مو یا با حداقل آسیب حفظ کنید.

هر فردی که مرتب مدل موی «محکم کشیده شده» را انتخاب کند، ممکن است دچار ریزش مو شود. در واقع یک اصطلاح پزشکی برای این نوع ریزش مو وجود دارد و به آن آلوپسی کششی (al-oh-pee-sha) می‌گویند.

انجمن دانشگاهی متخصصان پوست آمریکا توصیه‌هایی کرده است که می‌تواند خطر ابتلا به این نوع ریزش مو را کاهش دهد:

۱. از انجام مرتب مدل مویی که موهایتان را می‌کشد خودداری کنید. اشکالی ندارد که هرچند وقت یک‌بار موهایتان را محکم به عقب ببندید، اما هر روز این کار را نکنید. کشیدن مداوم می‌تواند باعث شکستن یا ریزش تارهای مو شود.

با گذشت زمان، کشیدن مداوم می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند. فولیکول‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند دوباره رشد کنند و طاسی آن ترمیم‌شدنی نیست.

مدل موهایی که مرتب موهای شما را می‌کشند، عبارت‌اند از:

-موهای گوجه‌ای، دم‌اسبی‌ها و جمع‌کردن موها به‌صورت محکم به بالا

-بافت آفریقایی

-دردلاک (نمدی کردن مو)

-اکستنشن یا بافت مو

-موهای محکم بافته شده

-با بیگودی به رختخواب رفتن در بیشتر مواقع می‌تواند به ریزش مو منجر شود

۲. مدل مو را شل کنید. وقتی موهایتان را به عقب می‌کشید، موها را به‌ویژه در اطراف خط رویش مو کمی شل کنید. برای کاهش کشیدن مداوم می‌توانید:

-بافته‌های مو، به‌ویژه در اطراف خط رویش مو را شل کنید

-بیشتر از دو تا سه ماه موی بافت نداشته باشید

-دردلاک‌ها و بافت‌های ضخیم‌تری را انتخاب کنید

۳. تغییر مدل مو نیز می‌تواند به کاهش کشش کمک کند. در بهترین حالت وقتی مدل مو را تغییر می‌دهید، به موهایتان فرصتی برای بهبودی بدهید، مثلا بافت شل‌تری را امتحان کنید یا موها را باز بگذارید.

۴- این اقدامات احتیاطی را هنگام انتخاب مدل بافت رعایت کنید. بافت و اکستنشن روشی عالی برای افزایش حجم و بلندی موهای شماست، اما برای جلوگیری از ایجاد ریزش مو متخصصان پوست توصیه می‌کنند:

-آن‌ها را برای مدت کوتاهی امتحان کنید، زیرا تداوم آن خطر ابتلا به آلوپسی کششی را افزایش می‌دهد

-اگر باعث درد یا تحریک پوست سر شما می‌شوند، فورا آن را باز کنید

-به جای بافت‌هایی که از چسب استفاده می‌کنند، بافت‌های دوخته‌شده را انتخاب کنید

۵- به دنبال علائم اولیه ریزش مو باشید. اگر از مدل مویی استفاده می‌کنید که موهایتان را محکم می‌کشد، هر ماه زمانی را به بررسی این علائم اولیه ریزش مو اختصاص دهید:

-موهای شکسته دور پیشانی شما

-عقب‌نشینی خط رویش مو

-ریزش تکه‌ای مو در قسمت‌هایی که موهای شما محکم کشیده می‌شوند

-درد ناشی از موهای محکم کشیده‌ شده

-سوزش پوست سر

-ورم‌کردن یا پوسته‌پوسته شدن کف سر

اگر هر یک از موارد بالا را مشاهده کردید، زمان آن رسیده است که کشیدن موهایتان را متوقف کنید تا موهایتان دوباره رشد کنند.

چه زمانی باید به یک متخصص پوست مراجعه کرد؟

اگر دچار ریزش مو شده‌اید، هرگز برای مراجعه به یک متخصص پوست و مو دیر نیست. افراد به دلایل زیادی دچار ریزش مو می‌شوند. ممکن است مدل موهای شما دلیل آن باشد. همچنین ممکن است عوامل دیگری مانند استرس یا ژنتیک، دلیل ریزش موی شما باشد. یک متخصص پوست و مو می‌تواند ریشه مشکل را پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha