مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مبحث کمبود ویتامین D در کشور را مانند دنیا جدی خواند و گفت: در این زمینه به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستیم تا این مشکل به حداقل برسد؛ اما در این بین از محققان کشور تقاضا می‌کنیم تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند تا مشخص شود علت شیوع بالای کمبود ویتامین D در کشور با وجود اینکه ایران کشوری چهار فصل و آفتاب‌خیز است، چیست؟

برنامه‌ وزارت بهداشت برای افزایش امنیت غذایی / پیشنهاد غنی‌سازی آرد با ویتامین D

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد اسمعیل‌زاده با اشاره به معضل کمبود ویتامین D در بین افراد جامعه، اظهار کرد: در این زمینه به دنبال غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D هستیم که اقداماتی در این راستا انجام شده است اما اعلام دقیق جزئیات این اقدام منوط به نهایی شدن تصمیمات و اقدامات است.

او تاکید کرد: البته وزارت بهداشت از سالیان قبل به شکل اختیاری به صنایع مجوز داده بود تا محصولات لبنی و روغن‌ها با ویتامین D غنی‌سازی شود که اکنون هم در سطح بازار برخی از این نوع محصولات را می‌بینیم.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش امنیت غذایی

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در راستای دستیابی به امنیت غذایی برنامه‌های متعددی دارد، اظهار کرد: کمبودهای شایعی که در کشورهای منطقه وجود دارد عمدتا مربوط به کمبود آهن و کمبود ویتامین D است که در کشور ما هم وجود دارد و با وجود برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک و همینطور برنامه مکمل‌یاری که در شبکه داریم، هنوز این کمبودها ریشه‌کن نشده است. تلاش ما این است که با بازنگری برنامه‌ غنی‌سازی آرد و تقویت برنامه مکمل‌یاری بتوانیم آمار کمبودها در کشور را کمتر کنیم.

پیشنهاد اجرای آزمایشی غنی‌سازی آرد با ویتامین D

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تصریح کرد: وزارت بهداشت اخیرا به دنبال این است که ببیند آیا غنی‌سازی آرد با ویتامین D می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر عمل کند یا خیر؟ از این رو این دغدغه تا حد زیادی با سازمان غذا و دارو دنبال شده است و اگر کمیته کشوری غنی‌سازی این پیشنهاد را قبول کند، آنوقت باید این طرح در یک استان به شکل پایلوت اجرایی شود تا نتایج آن برایمان ملموس شود.

او تاکید کرد: در صورتی که نتایج غنی‌سازی آرد با ویتامین D در یک استان پایلوت قابل قبول باشد آنوقت اجرای کشوری آن را درنظر می‌گیریم.

کمبود بالاتر ویتامین D در استان‌های کمتربرخوردار

وی در خصوص وضعیت کمبود ویتامین D در استان‌های مختلف‌، توضیح داد: متاسفانه در اغلب نقاط کشور با این کمبود مواجه هستیم اما استان‌های کمتربرخوردار آمار بالاتری از کمبود ویتامین D دارند البته؛ با توجه به اینکه به شکل متوسط بالاتر از ۵۰ درصد با کمبود ویتامین D مواجه هستیم برای ما مسجل شده است که باید یک برنامه قوی‌تر از گذشته در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اجرای دو برنامه مکمل‌یاری در مدارس و برنامه مکمل‌یاری در شبکه بهداشتی و همچنین خرید مکمل ویتامین D توسط خود مردم از داروخانه‌ها، گفت: اما باز هم متاسفانه کمبود ویتامین D در کشور مانند دنیا شایع است و به نظر می‌رسد که عوامل متعددی در کمبود ویتامین D در کشور نقش دارد.

وی افزود: از محققان کشور تقاضا می‌کنیم تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند تا مشخص شود علت شیوع بالای کمبود ویتامین D در کشور با وجود اینکه ایران کشوری چهار فصل و آفتاب‌خیز است، چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha