تامین داروی بیماران خاص از برخی شرکت‌های دارویی به چالش عجیبی خورده و کمبودها را در این حوزه تشدید کرده است؛ چالشی تحت عنوان ارز خاص که مورد تقاضای این شرکت‌هاست و تبدیل ارزهای عربی به ارزهای اروپایی که واردات را برای شرکت‌ها هزینه‌بر کرده است.

زمان برای تامین داروی تالاسمی ها از دست رفته است/جان 9 هزار بیمار در خطر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، همچنین تحریمی برای بانک قبلی که انتقال ارزی را انجام می‌داد، رخ داده است؛ وضعیتی که باعث شده بیماران هموفیلی به داروهایی ازجمله هیومیت، فیبرونوژن و فاکتور ۱۳ دسترسی نداشته باشند و ذخیره دارویی بیماران تالاسمی هم تا 2‌ماه دیگر بیشتر جوابگو نباشد. بررسی‌های همشهری هم نشان می‌دهد اگر واردات فوریتی درباره داروی این بیماران صورت نگیرد، بازه زمانی 3ماهه کمبودهای شدید دارویی جان آنها را به‌شدت در خطر قرار می‌دهد؛ چون تامین این داروها فرایند زمانی تقریبا 8ماهه دارد.



یک اقدام جدی برای کمبود احتمالی داروهای تالاسمی


یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران درباره پایان ذخایر دارویی بیماران تالاسمی تا بهمن امسال می‌گوید: «سازمان غذاودارو و دولت پذیرفته‌اند که در کنار داروهای تولید داخل، بحث واردات دارو هم انجام شود، اما مشکل اینجاست که برای تامین داروی موردنیاز این بیماران تاکنون 4دفعه انتقال ارز انجام شده، اما به‌دلیل تحریم‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است. در این‌باره باید فکر اساسی و پیگیری خرید دارو به سرعت انجام شود؛ چون ما حدود 9هزار بیمار مقاوم به درمان نسبت به داروهای تولید داخل داریم و باید برای آنها داروی خارجی تامین شود. میزان داروی تولید داخلی هم در حوزه داروی تزریقی پاسخگوی نیاز کشور نیست.»



سنگ‌اندازی به بهانه تحریم


او معتقد است که همین حالا هم زمان برای تامین این داروها از دست رفته و احتمالا یک بحران 3ماهه کمبود این داروها وجود خواهد داشت که جان بیماران را به خطر می‌اندازد؛ چون از همین حالا هم اگر پول مورد تأیید شرکت سوئیسی به‌حساب بنشیند، دقیقا 8‌ماه زمان می‌برد تا دارو وارد کشور شود؛ این در حالی است که سنگ‌اندازی سوئیسی‌ها در مسیر واردات دارو به بهانه تحریم، باعث مرگ بیش از ۷۵۰بیمار تالاسمی به‌دلیل نداشتن دارو شده است.


عرب با بیان اینکه تعداد 23هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که نیازمند درمان مادام‌العمر هستند، به یک تصمیم مناسب از سوی وزارت بهداشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «وزیر بهداشت تأکید کرده مدت زمان ذخایر استراتژیک درباره داروی بیماری‌های خاص افزایش پیدا کند و اگر این مسئله محقق شود، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.»‌



دردسرهای پایان‌ناپذیر داروهای بیماران خاص


به‌گفته قویدل، این کمبودها به‌دلیل اختصاص پیدا نکردن ارز اروپایی و جایگزین کردن ارز عربی است و با توجه به فرایندهای تحریم، تبدیل ارزهای عربی به ارزهای اروپایی بسیار هزینه‌بر است و شرکت واردکننده نمی‌تواند این داروها را وارد کند؛ چراکه متضرر می‌شود. عکس‌العمل بموقع سازمان غذا و دارو می‌تواند از تحمیل مخاطرات به بیماران نیازمند به این 3 دارو و ایجاد نارضایتی‌های عمومی جلوگیری کند.


او با بیان اینکه خرید داروهای بیماران خاص و دیردرمان مانند خرید داروهای معمولی در بازارهای جهانی ممکن نیست، ادامه می‌دهد: «تعداد این بیماران در جهان کم است؛ بنابراین شرکت‌های دارویی، تولید بدون برنامه ندارند و با دریافت سفارش اقدام به تولید می‌کنند.»‌



بی‌توجهی درباره داروی بیماران خاص


مجلسی‌ها به ماجرای کمبودداروی بیماران خاص ورود کرده‌اند. دوشنبه عصر جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای مشکل کمبود داروی بیماران هموفیلی، اس‌ام‌اِی و تالاسمی برگزار شد. چند روز پیش‌ هم وزیر بهداشت با روسای انجمن‌های تالاسمی و بیماران پروانه‌ای جلسه داشت و در جریان مشکلات دارویی آنها قرار گرفت.

سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه در مورد تامین داروی بیماران خاص با 3مشکل تحریم‌ها، سوء‌مدیریت و تعارض بین اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو و بیماران مواجه هستیم، گفته: «شاهد عدم همراهی بین وزارتخانه‌های مربوطه هستیم. هشدار می‌دهیم که بی‌توجهی مسئولان مربوطه به این موضوع باعث افزایش مرگ‌ومیر بیماران خواهد بود و در این رابطه رئیس‌جمهور باید به تشکیل قرارگاه غذا و دارو اقدام کند.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha