معاونت آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم ایران «طرح توانبخشی پنجره» که به حمایت از درمان و توانبخشی کودکان طیف اتیسم در سن طلایی می‌پردازد را تشریح کرد.

جزئیات «طرح پنجره» و توانبخشی آنلاین کودکان اوتیسم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سینا توکلی با اشاره به اینکه طرح پنجره با اولویت ارائه خدمات درمانی، توانبخشی و سلامت روان به کودکان طیف اوتیسم زیر هفت سال و والدین آنها از ابتدای سال ۱۴۰۲ شروع شده است، بیان کرد: در این طرح ما خانواده‌های زیر هفت سالی که در تهران و دیگر استان‌های کشور نیاز به خدمات درمانی و توانبخشی دارند را شناسایی کردیم.

وی درباه انتخاب این سن برای ارائه خدمت،‌ توضیح داد: دلیل اینکه کودکان زیر هفت سال را برای ارائه خدمات درمانی و توانبخشی در اولویت قرار دادیم این است که سن طلایی که می‌توانیم مداخلات درمانی و توانبخشی را با بیشترین اثر انجام دهیم، بازه سنی سه تا پنج سال است؛ بنابراین یک بسته‌ خدمات توانبخشی طراحی شد که شامل ویزیت فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، ارزیابی جامع توانبخشی، کاردرمانی حسی _ حرکتی، گفتار درمانی، مداخلات شناختی، رفتاردرمانی و بازی‌درمانی گروهی است.

به گفته وی، این خدمت در تهران در سه کلینیک در شرق، غرب و جنوب شهر در قالب خانه‌های امید تهران و در دیگر استان‌های کشور نیز در قالب خانه‌های امید استان‌ها ارائه می‌شود.

توکلی ادامه داد: در حال حاضر در دو کلینیک در شهر کرمان، یک کلینیک در لرستان، یک کلینیک در خوزستان و یک کلینیک در سیستان‌ و بلوچستان در حال ارائه خدمت هستیم. لازم به ذکر است خانه امید انجمن اوتیسم ایران نیز در ارومیه در هفته جاری تاسیس شد. در ادامه هم رفسنجان به لیست خانه‌های امید اضافه می‌شود.

به گفته معاون آموزش، توانبخشی و سلامت خانواده انجمن اوتیسم، در طرح «پنجره» خانواده‌ها تنها با پرداخت ۱۰ درصد از تعرفه مصوب سازمان نظام پزشکی، خدمات درمانی و توانبخشی دریافت می‌کنند و ۹۰ درصد مبلغ تعرفه توسط خیرین پرداخت می‌شود.

وی افزود: در شهرهایی که انجمن اوتیسم ایران کلینیک ندارد و خانواده‌ها از نظر مددکاری در اولویت هستند و خانواده به کلینیک‌های معتبر دسترسی ندارد، ما پروژه Telerehab یا توانبخشی آنلاین را داریم. این پروژه با همکاری سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در انجمن اوتیسم ایران از اسفند ۱۴۰۱ با تنظیم پروتکل‌های آن راه‌اندازی شد و به تصویب سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت رسید.

توکلی ادامه داد: در استان‌های کشور و شهرستان‌های استان تهران اعضای انجمن اوتیسم ایران که به کلینیک‌های معتبر دسترسی ندارند و انجمن هم در آن شهرها خانه امیدی ندارد و خانواده از نظر مددکاری در اولویت است، خدمات درمانی و توانبخشی آنلاین ارائه می‌شود.

وی در توضیح طرح توانبخشی آنلاین، بیان کرد: والدین توسط درمانگران مجرب ما که شامل کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و روانشناس هستند، مداخلات و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و با فرزند طیف اوتیسم خود در طول هفته، پروتکل‌های درمانی و توانبخشی را انجام می‌دهند. سپس در جلسه آتی والدین از تمریناتی که با کودک انجام داده‌اند، فیلم تهیه می‌کنند و برای ما ارسال می‌کنند. در این مرحله، درمانگر فیلم‌های ارسال شده را بررسی کرده و مجددا تمرینات جدید را به والد کودک ارائه می‌کند و روند تمرینات در منزل را اصلاح می‌کند.

او تاکید کرد: هدف این است که والدین به یک مربی حرفه‌ای در منزل تبدیل شوند. در خدمات توانبخشی حضوری نیز خانواده به خانه‌های امید مراجعه می‌کند و خدمات را دریافت می‌کند و تمریناتی که درمانگر به کودک می‌دهد را در طول هفته کار می‌کنند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر بیش از ۹۰ درمانگر (کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، رفتاردرمانگر) در خانه‌های امید تهران و دیگر استان‌ها و Telerehab به بیش از ۵۰۰ کودک زیر هفت سال طیف اوتیسم خدمت ارائه می‌کنند و در کنار این خدمات، خانواده‌ها نیز از نظر مددکاری اجتماعی بررسی می‌شوند و اگر در سایر پروسه‌های درمان و توانبخشی کودک از جنس بستری و دارو نیاز به حمایت مالی داشته باشند، انجمن اوتیسم ایران با بررسی مددکاری در هزینه‌های درمانی خانواده را همراهی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha