رئیس حوزه آبریز زاینده‌رود: با تامین فیلتراسیون و تغییر منبع آب شرب مردم در چهارمحال‌وبختیاری مشکل آب شرب برای زمستان امسال برطرف شد.

تامین آب شرب استان چهارمحال‌وبختیاری بدون استفاده از منابع آب زاینده‌رود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، چهار محال و بختیاری، استانی حاصلخیز است که ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی دارد، اما خشکسالی‌های پی‌درپی و مشکلات تامین آب در این استان سبب شد تا حدودی این بخش با مشکل روبه‌رو شود. این مشکل تنها در حوزه کشاورزی رخ نداد و سال گذشته سیلاب‌ها و بارش‌های شدیدی که در این محدوده رخ داد سبب شد تامین آب آشامیدنی این استان نیز با اختلال مواجه شود.

ماجرا از این قرار بود که منبع اصلی تامین آب که از چشمه کوهرنگ سرچشمه می‌گرفت به‌دلیل بارش‌های مکرر به‌شدت کدر شده بود و این سبب شد که آب از منبع گل‌آلود شده و قابل استفاده نباشد. در کنار اینکه مردم نسبت به این آب اعتراض داشتند دولتمردان تمام تلاش خود را به‌کار بردند تا مشکل آب موردنیاز مردم استان را برطرف کنند.

بارگذاری منبع جدید


علیرضا الماسوندی، رئیس حوزه آبریز زاینده‌رود، درخصوص وضعیت آب در استان چهار محال و بختیاری می‌گوید: «در برخی از رسانه‌ها درخصوص تخصیص آب در شهرکُرد صحبت شده بود که باید در توضیح آن گفت که تامین این آب بارگذاری جدیدی نیست.»او توضیح می‌دهد: «تا پیش از این شهرکُرد از چشمه‌های اطراف چشمه کوهرنگ که از بالادست می‌آمد که در تونل اول کوهرنگ است، برداشت می‌شد این تونل کاملا فرسوده شده است و طراحی این سامانه از قبل انجام شده بود، اما به‌دلیل فرسوده بودن، کیفیت آب به‌شدت کاهش پیدا کرده بود، درواقع در شرایط سیلابی چشمه کدورت پیدا می‌کرد و آب‌شرب قابل مصرف نبود. این اتفاق در سال گذشته چند باری رخ داد و ماه‌ها شرکت آب منطقه‌ای مشغول تامین آب‌شرب مردم منطقه بود. درواقع چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت دچار مشکل شدیم. »


الماسوندی تأکید می‌کند که هم‌اکنون تامین این آب از منابع آب زاینده رود نیست به‌دلیل مشکلات کدری آب و فرسوده بودن تونل قرار بر این شد که تامین آب از محل دیگری انجام شود. در محل جدید فیلتراسیون نصب شد تا مشکلات گذشته رخ ندهد. درواقع میزان آب کم یا زیاد نمی‌شود بلکه اگر بناست به‌طور مثال ٣٠میلیون لیتر آب برداشت شود از نقطه اول برداشت نمی‌شود و این آب در حوزه رهاسازی می‌شود و از نقطه دیگر برداشت می‌شود. درواقع به میزان مصرف از نقطه دیگر برداشت می‌شود تا با مشکلاتی که سال گذشته با آن روبه‌رو شدیم، برخورد نکنیم.به باور او٦٤گروه در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در موضوع این دفتر فعالیت کردند و مدل‌های مختلف توسط گروه‌های مهندسی به‌دست آمد.


الماسوندی با اشاره به نصب ۳۰۰ کنتور در ماه قبل در این استان خاطرنشان کرد: «دلیل انجام چنین کارهایی عدالت در توزیع آب است.»
وی با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی‌ در توزیع، تامین و مصرف آب تصریح می‌کند: «در این زمینه دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان همکاری می‌کنند و قرار است برنامه موبایلی نیز در این ارتباط فعال‌سازی‌ و اجرا شود که هر کسی ازجمله کشاورزان بدانند که شرایط آبی و رهاسازی آب و مصرف و برداشت آن به چه صورتی خواهد بود.»رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به اینکه حدفاصل سد زاینده‌رود و سد چم آسمان در غرب استان ۵۲۰ ایستگاه پمپاژ آب قرار دارد، تصریح کرد: «تمام این ایستگاه‌ها با مجوز و میزان برداشت‌های آن مشخص و قابل کنترل است.»

برای جایگزین کردن چشمه آب کوهرنگ همه تلاش‌مان را به‌کار می‌بندیم


وزیر نیرو پیش از این درخصوص این طرح گفته بود: «چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ و تامین آب استان چهارمحال‌وبختیاری در حال اجراست.»علی‌اکبر محرابیان درخصوص آخرین وضعیت تامین آب چهارمحال‌وبختیاری، گفته بود: «در پی سیل‌های سال گذشته در ٢٠ استان کشور، حوزه آب، برق و زیرساخت‌های کشور و ازجمله این مناطق، به استان چهارمحال‌وبختیاری خسارت قابل توجهی وارد شده بود.»


وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مناطق آسیب‌دیده، چشمه کوهرنگ است، خاطرنشان کرده بود که در اثر سیل، آب این منطقه کدر و از حد استاندارد خارج شد و متأسفانه این موضوع برای مردم مشکل‌ساز شده بود.وی ادامه داده بود که با توجه به این موضوع، در پی جایگزین کردن سهم چشمه کوهرنگ هستیم تا بتوانیم درواقع بیش از ۵٠ درصد آب شهرکُرد را که از این منطقه تامین می‌شود، با سامانه‌های اضطراری جایگزین کنیم.
محرابیان با بیان اینکه حجم آب بالا بوده و ایجاد سامانه‌های اضطراری نیز زمانبر است، اعلام کرد دستور بسیج تمامی امکانات کشور داده شده و همزمان حدود چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ در حال اجرا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha