یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 363256

واژن یک اندام خود تمیز شونده است، بنابراین استفاده از بخار، دوش واژینال یا سایر عوامل پاک کننده توصیه نمی شود، زیرا تعادل طبیعی باکتری ها را بهم میریزد

آیا بخور دادن واژن بی خطر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کلولند کلینیک، مردم دائماً در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی برای تقویت یا زیباتر کردن «واژن» خود بیابند.

اخیرا بخار دهی واژن ترند شده است؛ در واقع بخار کردن واژن قرن هاست که وجود داشته است و برخی می گویند که می تواند به افزایش انرژی، کاهش استرس و تعادل هورمون ها شود. بنابراین، سوال اصلی این است که آیا باید واژن را بخار دهیم؟

تالیا کرافورد، پزشک متخصص زنان و زایمان، در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است، توضیح می دهد.

بخار دهی واژن چیست؟

دکتر کرافورد توضیح می‌دهد: «بخار دادن واژینال، شامل چمباتمه زدن یا نشستن روی یک قابلمه آب داغ و بخار آماده شده با گیاهان است. در این روش اغلب یک پتو به دور بدن پیچیده می شود تا از خروج بخار جلوگیری شود.»

در حالی که این عمل در غرب رایج تر است، سم زدایی با بخار واژینال با یک درمان یونانی باستان به نام "فومیگاسیون" مرتبط است. این روش شامل نشستن روی یک شیشه مهر و موم شده از گیاهان بود که در سوراخی در زمین گرم می شد. از نی برای انتقال دود از کوزه به داخل واژن استفاده می شد. یونانیان باستان معتقد بودند که رحم در اطراف بدن به دنبال رطوبت می چرخد. برای همین از بخور استفاده می کردند.

در سال 2012، سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک مطالعه چند کشوری را منتشر کرد که نگاهی دقیق به اعمال واژینال در اندونزی، موزامبیک، آفریقای جنوبی و تایلند داشت. این مطالعه نشان داد که بخار دادن واژینال توسط برخی از زنان به عنوان راهی برای حفظ سلامتی و هویت آنها انجام می شود. زنان دیگر برای مدت کوتاهی پس از زایمان این کار را انجام دادند. دلایل دیگر برای بخار کردن واژن شامل سفت کردن واژن یا به عنوان یک درمان کلی زیبایی است.

مزایای ظاهری بخار دادن واژن

برخی می گویند که بخار دادن واژن می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • هورمون های متعادل
  • سم زدایی رحم
  • بهبودی سریعتر بعد از زایمان
  • باروری
  • تسکین هموروئید
  • افزایش انرژی
  • سردرد کمتر
  • تسکین کلی درد
  • تسکین استرس یا افسردگی

با این حال، دکتر کرافورد می گوید هیچ مدرک علمی که این ادعاها را تایید کند وجود ندارد. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بخار فقط به قسمت بیرونی واژن شما می رسد. بخار وارد دهانه رحم شما نمی شود.

برخی از داروها به خوبی از طریق واژینال جذب می شوند. از سوی دیگر، هیچ یک از محصولات گیاهی که در بخار دادن واژن استفاده می‌شوند، هیچ مزیت سلامتی ثابت شده‌ای ندارد.

همچنین، مشخص نیست که آیا مقدار کافی از خواص شیمیایی گیاهان از طریق بافت واژن جذب می شود تا به جریان خون برسد یا خیر.

آیا بخار دادن واژن بی خطر است؟

دکتر کرافورد توصیه می کند که بخار دادن واژن پتانسیل خطرناکی دارد؛این به این دلیل است که پوست فرج شما بسیار ظریف است و می تواند باعث سوختگی شود.

او همچنین می‌گوید قرار دادن واژن در معرض بخار و گیاهان معطر می‌تواند pH طبیعی آن را تغییر دهد و باعث واژینوز باکتریایی و عفونت‌های قارچی شود.

دکتر کرافورد هشدار می دهد: «واژن یک اندام خود تمیز شونده است، بنابراین استفاده از بخار، دوش واژینال یا سایر عوامل پاک کننده توصیه نمی شود، زیرا تعادل طبیعی باکتری ها را بهم میریزد.»

او می‌گوید: «به‌علاوه، صندلی‌هایی که برای بخار دادن استفاده می شوند یا سایر تجهیزات ممکن است باکتری‌های مضری را وارد بدن کنند که اگر به‌درستی تمیز نشده باشد، می‌تواند منجر به عفونت جدی واژن شود».

اگر باردار هستید، دکتر کرافورد می‌گوید که از بخار دادن واژن به جد دوری کنید؛ زیرا گرمای بیش از حد می‌تواند باعث عوارض یا حتی نقص مادرزادی شود.

آیا جایگزینی برای بخار دادن به واژن وجود دارد؟

نه واقعا. به غیر از تسکین درد با روش های علمی و تکیه کردن به توصیه های پزشک، خیس کردن واژن در وان و بخار دادن واژن هیچ فایده‌ای ندارد. با این حال، اگر از طرفداران حمام هستید، از استفاده از محصولات معطر خودداری کنید زیرا می توانند تعادل طبیعی باکتری ها را مختل کنند.

سعی کنید مرتباً آن وان را تمیز کنید. زیرا اگر وان شما به خوبی تمیز نشده باشد، باکتری‌های موجود در آن می‌توانند مشکلاتی را برای سلامت شما ایجاد کنند.

دکتر کرافورد توصیه می کند: «برای اینکه واژن سالم بماند، باید تعادل باکتری های خوب و بد را حفظ کنید. به همین دلیل، تمیز کردن آن با صابون، دوش و یا معرفی محصولات معطر توصیه نمی شود. فقط از آب استفاده کنید.»

اگر درد، ترشح غیر طبیعی، بو یا خشکی واژن دارید، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که باید درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha