مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، داروسازان و داروخانه‌داران را شریک خدمت تأمین‌اجتماعی نامید و گفت: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌ها نشان از آن دارد که شرایط پایداری منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در حال بهبود است. پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد ازجمله داروخانه‌ها اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی است و با بهبود شرایط منابع ورودی، وضعیت ما از جهت اجرای تعهدات قراردادی بهتر از شرایط موجود خواهد شد.

تزریق ۸۰۰۰ میلیارد ریال به کارخانه‌های داروسازی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میرهاشم موسوی در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: ما در سازمان تأمین‌اجتماعی و شما در صنف دارویی، با هم‌افزایی و با رویکرد خدمت‌رسانی به‌دنبال رفع مشکلات و انجام کار مردم هستیم. اگر امروز مردم با همه اقتضائات، با مشکلات کمتری خدمات را دریافت می‌کنند و روزبه‌روز وضعیت خدمت‌رسانی بهتر می‌شود؛ نشان از آن دارد که همه نقش راهبردی خودشان را مخصوصاً در حوزه سلامت به درستی و به نحو احسن اجرا می‌کنند.

موسوی افزود: جای خوشحالی است که انجمن داروسازان ایران به‌عنوان یک انجمن تخصصی، تحلیل درست و ارزشمندی نسبت به طرح دارویار دارد و از آن به‌عنوان طرحی که توانسته از مشکلات بزرگ پیشگیری کند یاد می‌کند. به‌رغم همه مشکلات موجود، این زبان مشترک خدمت‌رسانی ما در این عرصه است و فهم مشترکی نسبت به طرح دارویار داریم. تأمین‌اجتماعی وارد طرح دارویار شد چون نظام حکمرانی سلامت این اصلاحات را ضروری می‌دانست و نمی‌شد آن را معطل گذاشت. این قضیه در مورد نسخه الکترونیک هم اتفاق افتاد و الان بستر مناسبی برای توسعه خدمات ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در طرح دارویار، سیاست‌های حوزه سلامت و تکلیف قانونی این بود که از طریق و از محل بیمه‌ها، منابع مالی در این طرح ساری و جاری شود. این‌که بیمه‌ها در این طرح چه مقدار به تعهداتشان عمل کرده‌اند، بر اساس اسناد مشخص است. تأمین‌اجتماعی همیشه در طرح دارویار از دو جهت جلوتر بوده است، یکی این‌که در اسناد پرداختی برای طرف‌های قرارداد، پرداختی‌های ما در سهم سازمان تأمین‌اجتماعی از هزینه داروی بیمه‌شدگان، از پرداخت‌های طرح دارویار جلوتر بوده و دوم این که ما در صنعت دارو نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان مطالبه داریم. البته ما در این بخش هیچ دغدغه‌ای جز ایفای تعهداتمان نداریم.

وی افزود: ما وقتی سازمان را تحویل گرفتیم حتی برای پرداخت مستمری‌های ۲۷ هزار میلیارد تومانی ماهانه مشکل و کسری داشتیم ولی الان ماهانه ۴۱ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کنیم و از ابتدای سال جاری ریالی استقراض نکرده‌ایم. در همین مدت ۴۰۰ قلم داروی جدید هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت. این کارها برای مردم است و بر استمرار توسعه خدمات تأکید داریم و هرچند اقدامات معطوف به توسعه خدمات، هزینه و بار مالی سنگینی دارد؛ اما مشخصاً وضعیت پرداختی‌های ما به حوزه درمان در مسیر به‌روز شدن است. البته مشکلاتی که هست باید برطرف شود تا به نقطه سربه‌سر و پرداخت مطالبات با فاصله یک ماه برسیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: صندوق تأمین‌اجتماعی، صندوق مردمی است و منابع آن هم به مردم و کارگران و بیمه‌شدگان تعلق دارد. به‌خاطر همین ما در حساب و کتاب‌ها دقت می‌کنیم تا قوام و پایداری صندوق را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم. پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌ها نشان از آن دارد که شرایط پایداری منابع سازمان تأمین‌اجتماعی در حال بهبود است و ان‌شاءالله در سال آینده از امسال هم وضعیت بهتری خواهد داشت. با افزایش تعداد بیمه‌پردازان با اجرای طرح‌های توسعه پوشش بیمه اجتماعی مانند طرح بیمه جامع خانوار، منابع پایدار جدیدی برای سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد شده و همکاران ما هم در حال مدیریت مصارف هستند و اصلاح ساز و کارها برای افزایش تاب‌آوری اجتماعی صندوق را هم از طریق مجلس و دولت پیگیری می‌کنیم. پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد ازجمله داروخانه‌ها در اولویت سازمان قراردارد. با بهبود شرایط منابع ورودی، وضعیت ما از جهت اجرای تعهدات قراردادی بهتر از شرایط موجود خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته می‌دانیم که شرایط برای داروخانه‌داران هم سخت است و افزایش قیمت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است. برای جلوگیری از توقف این صنعت، در ماه‌های پیش، ۸ هزار میلیارد ریال به کارخانه‌های داروسازی زیرمجموعه تزریق کردیم، چون نمی‌توانستیم به خاطر انجام نشدن تعهدات برخی دستگاه‌های دیگر در تولید دارو و تأمین نیاز کشور تعلل و توقف کنیم.

در این مراسم، همچنین دکتر شهرام کلانتری خاندانی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به قدمت زیاد همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی و جامعه داروسازی کشور، به لزوم بازنگری در برخی بندهای قرارداد همکاری این دو نهاد اشاره کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، کلانتری خاندانی در خصوص طرح دارویار نیز گفت: اگر در کشور طرح دارویار اجرا نمی‌شد، صنعت داروسازی کشور با مشکلات بزرگی روبرو می‌شد و می‌توان گفت این طرح اقتصاد صنعت داروسازی را نجات داد. با این حال، ادامه این طرح به شکل فعلی، مشکل نقدینگی برای داروخانه‌ها ایجاد می‌کند. ما رفع این مشکل را از طریق مقامات و مسئولان اقتصادی و بهداشتی کشور پیگیر هستیم؛ اگرچه جامعه داروسازی کشور در هر شرایطی به شکل مداوم و مستمر به خدمت‌رسانی ادامه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha