معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در گزارشی به مناسبت روز جهانی خون بند ناف، تعداد واحدهای ذخیره شده از این سلول‌های بنیادی حیات‌بخش در سازمان انتقال خون را چهار هزار و ۳۵۴ واحد اعلام کرد.  

ذخیره بیش از ۴ هزار واحد سلول بنیادی خونساز در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان انتقال خون، عباداله سالک مقدم ضمن تبریک روز جهانی خون بند ناف به دست اندرکاران ذخیره سازی، پیوند و اهدا کنندگان این سلول‌های حیات بخش، افزود: تا پیش از سال ۱۹۸۸ میلادی، جفت و بندناف به عنوان ضایعات بیولوژیک، پس از تولد نوزادان امحاء می‌شد و از بین می‌رفت اما پس از اینکه مشخص شد سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف از قابلیت خون سازی و ایمنی‌زایی برخوردارند، اولین بانک خون بندناف در جهان تاسیس شد.

سالک مقدم افزود: خون بندناف، پس از تولد نوزاد در جفت و بندناف باقی می‌ماند و پس از زایمان، پزشک بندناف را قطع کرده و نوزاد را از مادر جدا می‌کند سپس در یک فرایند استریل و فوری، خون بندناف با استفاده از کیسه‌های مخصوص، قابل جمع‌آوری است. این فرایند در مدت زمان کوتاهی بین ۵ تا ۷ دقیقه قابل انجام بوده و برای مادر و نوزاد کاملا بی‌خطر و بدون درد است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ادامه داد: آغاز فعالیت واحد بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی در ایران به تیر ۱۳۸۹ برمی‌گردد و در این مدت ۲۶ هزار و ۱۲۸ واحد خون بندناف جمع آوری شده است.

وی افزود: اکنون ۶ بیمارستان نجمیه، میلاد، مصطفی خمینی، بقیه الله (عج)، پارسا و صارم با سازمان انتقال خون در این رابطه همکاری می‌کنند و آماده پذیرش مادران باردار هستند تا خون بند ناف خود را با اهداف انسان دوستانه برای سلامت بیماران هدیه کنند.

ذخیره بیش از ۴ هزار واحد سلول بنیادی خونساز در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون

سالک مقدم از انجام ۲۸ مورد پیوند خون بند ناف برای بیماران خبر داد و افزود: طیف وسیعی از بیماری‌های بدخیم و غیر بدخیم خونی مانند سرطان‌های خون، تالاسمی، آنمی آپلاستیک و نیز نقایص ایمنی با انجام پیوند خون بند ناف قابل درمان و بهبود هستند.

وی تاکید کرد: موضوع قابل توجه این است که در میان نمونه های بندناف ذخیره شده، شانس سازگاری بسیار پایین است زیرا به علت تنوع بسیار زیاد HLA در میان اقوام ایرانی امکان سازگاری کاهش می‌یابد و تنها راهکار عملی به منظور افزایش شانس برای یافتن اهداکننده سازگار برای بیماران، افزایش میزان ذخایر خون بندناف ذخیره شده و تعداد داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی خونساز است که البته سازمان انتقال خون اجرای هر دو رویکرد را به شکل مستمر مدنظر داشته و در حال انجام فعالیت و ارائه خدمات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha