چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 363342

در شهری که آگاهی از کیفیت هوا و جزییات آن به یکی از ضرورت‌های زندگی مردم بدل شده است، به ناگاه شهرداری تهران تصمیم می‌گیرد این جزییات را از دسترس خارج کند.

نفس تهران به شماره افتاد/ مدیریت بحران کجاست؟

به گزارش سلامت نیوز، اطلاعات نوشت: کلانشهر تهران با حومه 150 کیلومتری خود به رغم فضای یک درصدی کشور، 20 درصد جمعیت ایران را در خود جا داده است. کلکسیونی از صنایع آلاینده در آن استقرار یافته اند و ناوگانی از خودروهای سنگین و سواری از رده خارج در حال تردد در این خطه هستند.

در چنین شرایطی به جای کنترل توسعه جمعیتی این بخش از کشور، نوسازی صنایع وخودروهای سنگین و همچنین برقی کردن ناوگان سواری، در اقدامی تازه یکی از شاخص‌هایی را که از دهه‌ها پیش در دسترس عموم بود، به محاق بردند و جزییات کیفیت هوای تهران را از دسترس عموم خارج کردند تا به جای مدیریت آلودگی هوا، صورت مساله حذف شود .

در شهری که رسانه‌های عمومی ساعت به ساعت کیفیت هوا و جزییات آن را اطلاع‌رسانی می‌کنند و حتی آگاهی از این جزییات به یکی از ضرورت‌های زندگی مردم و به خصوص افراد حساس مانند کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی بدل شده است، به ناگاه شهرداری تهران تصمیم می‌گیرد این جزییات را از دسترس خارج کند. بر اساس این اتفاق که اخیرا رخ داد، حالا شهروندان فقط می‌توانند شاخص کلی کیفیت هوای تهران در ۲۴ساعت گذشته و شاخص کلی کیفیت هوا در لحظه را ببینند و نه جزئیات بیشتر آن را.

نتیجه اینکه، شاخص آلودگی و کیفیت هوای تهران دیروز سه‌شنبه ۲۳آبان نسبت به 5 روز پیش از آن بدتر شد و در شرایط قرمز قرار گرفت که به دنبال آن، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تشدید آلودگی هوای پایتخت و براساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران، کلاس‌های آموزشی پیش دبستانی و مقطع ابتدایی آموزش و پرورش در همه مناطق شهر تهران امروز چهارشنبه غیرحضوری و به صورت مجازی دایر است.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره کیفیت هوای پایتخت در دومین ماه فصل پاییز گفت: از ابتدای آبان تا دیروز (۲۳آبان) شاخص کیفیت هوا ۱۱روز در شرایط قابل قبول و ۱۲روز بالاتر از حد مجاز و در محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.
سید محمدمهدی میرزایی قمی، با بیان اینکه برای ششمین روز متوالی است که کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می گیرد، افزود: در تمامی این روزها آلاینده شاخص ذرات معلق کوچکتر از ۲و نیم میکرون بود.

وی یادآور شد: کیفیت هوای تهران دیروز روی عدد ۱۳۵قرار گرفت تا آلوده ترین روز از ابتدای آبان تاکنون باشد.

دیروز همچنین در شهر فردیس کرج و یک قدمی پایتخت شاخص آلایندگی به عددخطرناک ۵۰۰ رسید. براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا(AQI) از عدد۳۰۱تا ۵۰۰هوا بسیار ناسالم و شرایط کیفی هوا خطرناک است.

در اصفهان این روزها با شدت یافتن آلودگی هوا و با وجود تعطیلی مدارس این شهر، برخی از کوره‌های آجرپزی و صنایع خُرد به دور از چشم مسئولان، شبانگاهان از سوخت ارزانتر مازوت به جای گاز استفاده می‌کنند و بر تنور آلودگی هوای این کلانشهر می دمند.

شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۴ایستگاه سنجش در ۲۴ساعت منتهی به ساعت 7 صبح دیروز سه‌شنبه با میانگین ۱۷۶وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌داد که با احتساب دیروز،اصفهان ۱۱روز پیاپی هوای آلوده را تجربه کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شاخص کیفیت هوای کلانشهر مشهد در بیست و سومین روز آبان امسال برای سومین روز پیاپی در شرایط ناسالم برای تنفس شهروندان قرار گرفت.

مهدی اله‌پور در گفتگو با ایرنا افزود: میانگین ۲۴ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۱۰نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط ناسالم بود. همچنین در خراسان شمالی کیفیت هوای بجنورد با شاخص ۱۱۳در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت .

در غرب کشور نیز هوای کرمانشاه و قصرشیرین در وضعیت هشدار قرار گرفت.به گفته مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، هوای شهرهای کرمانشاه و قصرشیرین در شرایط هشدار قرار دارد.

احد جلیلیان، شاخص کیفی هوا تا ساعت 8 صبح دیروز را برای ایستگاه کرمانشاه عدد ۱۰۳اعلام کرد که بیانگر وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه‌های حساس است .
هوای شهر همدان هم با قرارگیری در شاخص ۱۳۰برای گروه های سنی حساس ناسالم شد. براساس اطلاعات پایگاه سنجش هوای کشور شاخص صبح دیروز هوا در این شهر روی عدد ۱۳۰قرار داشت.

در استان مرکزی، آلاینده‌های هوای اراک و شازند دیروز فراتر از استانداردهای زیست محیطی بود و وضعیت هوای این 2 شهر همچنان ناسالم بود.
بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱صبح دیروز به عدد ۱۵۱رسید.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک هم در ساعت ۱۱صبح دیروز به ۱۵۸رسید که نشانگر وضعیت هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی بود. شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند هم در این ساعت به ۱۱۸رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس بود.

در پی این شرایط،رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس درپی تشدید آلودگی هوا در تهران و 4 کلانشهر دیگر خبرداد.

دکتر جعفر میعادفر، با اشاره به هشدار نارنجی سازمان هواشناسی کشور گفت: برابر این هشدار تشدید کاهش کیفیت هوا برای دیروز در تهران، کرج، اراک، اصفهان و اهواز و برای امروز چهارشنبه و صبح فردا در تهران، کرج و اراک پیش‌بینی شده است. در همین زمینه هم برابر دستورالعمل مصوب سازمان اورژانس کشور؛ تمامی پایگاه‌ها و مراکز اورژانس در این 5 کلانشهر در آماده‌باش کامل قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha