رئیس اداره مامایی معاونت درمان وزارت بهداشت، در تشریح اقدامات انجام گرفته جهت تقویت جایگاه ماما در نظام سلامت گفت: طرح نیروی انسانی مامایی از سال ۱۴۰۲ جهت اجرایی کردن ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت الزامی شد.

طرح نیروی انسانی مامایی الزامی شد / سهمیه استخدام ۶۰۰ ماما لحاظ شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرح بابایی با بیان اینکه بخش زایمان نیز مشمول تعرفه گذاری خدمات پرستاری شد، گفت: پس از ابلاغ تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال گذشته، پیگیری جهت تعرفه گذاری خدمات همکاران ماما در بخش های مرتبط سلامت مادر و نوزاد صورت پذیرفت و نهایتا طی مصوبه هیات وزیران ابلاغ شد.

وی افزود: در راستای افزایش دسترسی مادران باردار به خدمات سلامت و با توجه به در دسترس بودن همکاران ماما در تمامی نقاط کشور و به منظور اجرایی شدن ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت، پوشش بیمه ای خدمات ماما در دوران بارداری و غیر بارداری سال ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شده است که توسط اکثر بیمه ها اجرا می شود و پوشش بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نیز در دست انجام است.

بابایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت (یک مادر به دو ماما) گفت: برآورد نیروی انسانی ماما مورد نیاز جهت ارائه خدمات به مادران باردار در بخش های زایمانی صورت گرفت از اینرو سهمیه استخدام ۶۰۰ ماما در حوزه درمان در آزمون استخدامی وزارت بهداشت در نظر گرفته شد. همچنین طرح نیروی انسانی مامایی از سال ۱۴۰۲ جهت اجرایی کردن ماده ۴۹ قانون جوانی جمعیت الزامی شد.

به گفته رییس اداره مامایی معاونت درمان وزارت بهداشت، دوره های ارتقای توانمندی گروه مامایی جهت ارائه خدمات با کیفیت به زنان و ترویج فرهنگ فرزندآوری به صورت پیوسته برگزار می شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با اشاره به برنامه های در حال اجرا برای تقویت جایگاه مامایی، از افزایش ضریب سختی شرایط محیط کار حرفه مامایی، افزایش ضریب حرفه مامایی در مشاغل سخت و زیان آور، تبیین و تقویت جایگاه مامای خانواده در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، تقویت نقش ماما در تیم زایمان در کنار دیگر ذینفعان، تبیین و تقویت جایگاه ماما در اجرایی سازی قانون جوانی جمعیت و فرهنگ‌سازی فرزندآوری و هماهنگی با حوزه معاونت آموزشی در راستای تقویت آموزش دانشجویان مامایی با رویکرد ارتقای کار تیمی در آموزش به عنوان بخشی از این اقدامات یاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha