اگر عادت دارید ساعت‌های متوالی یکجا بنشینید،‌ دانشمندان خبر بدی برایتان دارند. یکجا نشستن به مدت طولانی خطر سکته قلبی را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

هشدار دانشمندان درباره خطر یکجا نشستن به مدت طولانی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از ladbible، بنابه گفته محققان، نشستن طولانی، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد و فعالیت‌های مختلف، حتی خوابیدن، بهتر از چند ساعت یکجا نشستن است.

بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه کالج‌لندن، هر نوع فعالیتی که ضربان قلب‌ و سرعت تنفس‌تان را حتی به‌ مدت ۱ یا ۲ دقیقه افزایش دهد، از خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی می‌کاهد.

محققان در آزمایش‌هایی که روی تعدادی داوطلب انجام دادند، به این نتیجه رسیدند افرادی که به هر دلیلی ساعت‌های متوالی یکجا می‌نشینند، در معرض سکته و بیماری‌های قلبی هستند. اما اگر همین افراد به‌جای دایم یکجا نشستن، دست به فعالیت‌های فیزیکی بزنند و در روز تحرک کافی داشته باشند، بسیار کمتر از مواقعی که تحرکی ندارند در معرض خطر حمله قلبی قرار می‌گیرند. درواقع فعالیت‌های فیزیکی از کلسترول بد و وزن بالای فرد می‌کاهد.

بنابه توصیه محققان، بهتر است افراد به‌جای کم‌تحرکی و یکجا نشستن، فعالیت‌های فیزیکی روزانه از متوسط (مثل، پیاده‌روی معمولی) تا شدید (مثل، دویدن) داشته باشند. درواقع این محققان به این نتیجه رسیدند حتی بالا و پایین رفتن از پله، به افراد فایده رسانده و از قلب آنها محافظت می‌کند.

از فعالیت‌های متوسط فیزیکی باید به پیاده‌روی معمولی و سریع، دوچرخه‌سواری، بازی بدمینتون یا تمیزکردن خانه اشاره کرد.

از فعالیت‌های شدید فیزیکی که ضربان قلب را تا حد زیادی بالا می‌برد می‌توان از پیاده‌روی بسیار تند، پیاده‌روی در مناطق کوهستانی، دوچرخه‌سواری با سرعت و بازی‌هایی مثل فوتبال و بسکتبال نام برد.

علاوه‌بر این تحقیق، بررسی دیگری هم انجام شده است که نشان می‌دهد،‌ فعالیت‌هایی مانند خواب هم بهتر از یکجا نشستن است. در این بررسی از داوطلبان آزمایش در یک دوره ۲۴ ساعته خواسته شد، کارهایی مانند یکجا نشستن، ایستادن، ورزش کردن یا کل روز خوابیدن را انجام دهند.

نتیجه این تحقیق نشان داد سلامت و کارکرد قلب افرادی که تحرک دارند و حتی آنهایی که می‌خوابند (البته کمتر از ۶ ساعت در روز) به مراتب بهتر از افرادی است که مدت طولانی یکجا می‌نشینند.

بنابراین بهتر است هشدار خطر یکجا نشستن به مدت طولانی را بسیار جدی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha