چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 364017

مشکل آلودگی هوا این روزها در کلان شهرها بسیار جدی است. این معضل در سالهای اخیر با مازوت سوزی در نیروگاه ها و کارخانه ها بحرانی تر شده است و در برخی کلانشهرها و شهرهای صنعتی تعداد روزهای آلوده سال را بیش از 20 درصد افزایش داده است.یکی از متداول‌ترین سوالاتی که درباره دستگاه‌های تصفیه هوا پرسیده می‌شود، این است که آیا واقعا دستگاه تصفیه هوا قابلیت کاهش دادن آثار سوء ناشی از مازوت سوزی در فضاهای بسته مانند خانه را دارد ؟در پاسخ یه این سوال می توان گفت در شرایط فعلی که راهکارهای موثر برای رفع پدیده آلودگی چندان عملی نیست، بررسی عملکرد دستگاه تصفیه هوا در مقابله با آثار مازوت سوزی در محیط های سربسته به عنوان یک راهکار کوتاه مدت می تواند تاثیر آن در سلامت خانواده و در نهایت جامعه را به خوبی نشان دهد.

دستگاه تصفیه هوا و مازوت

دستگاه تصفیه هوای خانگی برای مقابله با آثار مازوت سوزی

مازوت نوعی سوخت فسیلی از جنس نفت کوره است که در نیروگاه های حرارتی استفاده می شود. سوخت مازوت به لحاظ شدت بالای آلایندگی خود در کشورهای پیشرفته جهان عموما به کار برده نمی شود اما به دلیل قیمت پایین نسبت به سایر سوختها در کشورهائی مانند روسیه ، آذربایجان و ایران از محبوبیت بالائی برخوردار است.

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها و شهرک های صنعتی در حاشیه شهرهای بزرگ غلظت میزان آلایندگی هوا را به شدت افزایش می دهد و آثار منفی آن در کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی به سرعت پدیدار می شود. این آلاینده ها در افراد سالم نیز برخی علائم تنفسی مانند برونشیت حاد ایجاد می کند و خطر انواع مسمومیت را در انسان افزایش می دهد.

مازوت و بقیه سوخت‌ها وقتی در هوا، آب و غذای آلوده تجمع پیدا کنند یا در اثر تماس با پوست وارد بدن انسان شوند، به راحتی وارد بدن آن‌ها می‌شود و ترکیباتی با اکسیژن ایجاد می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

عوارض آلودگی هوای ناشی از مازوت سوزی بر انسان

آلودگی هوا در غلظت های پایین هم می تواند آثار منفی بر سلامتی افراد سالم و تشدید علائم بیماران قلبی و تنفسی داشته باشد. افزایش غلظت آلاینده ها بر اثر مازوت سوزی با ایجاد ذرات معلق بسیار ریز کوچک تر از 2.5 میکرون متشکل از سولفات و نیترات می تواند باعث ایجاد درد قفسه سینه ، تشدید آسم و مشکلات تنفسی ، قرمزی چشم ، مسمومیت ، سردرد و حملات قلبی و ... می شود.

همچنین تحفیقات نشان داده که آلایندگی هوا با سوخت مازوت، عوارض درازمدت نیز دارد که از جمله آن ایجاد برونشیت مزمن و بروز انواع بیماری ها در دستگاه تنفسی و دیگر اندام های حیاتی انسان است.

دستگاه تصفیه هوا برای کاهش خطر مسمومیت با مازوت

دستگاه تصفیه هوا و مازوت

این نکته که افزایش غلظت آلاینده ها در هوا سیستم های حیاتی انسان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و عوارض جانبی فراوانی بر محیط زیست دارد به اثبات رسیده است. هرگاه صحبت از آلودگی هوا پیش می‌آید، عموم افراد ماندن در فضای بسته خانه را توصیه کرده و به آلودگی هوای شهری و محیط بیرونی فکر می‌کنند. غافل از آنکه میزان آلاینده ها و ذرات معلق در فضاهای سربسته می تواند تا حدود ده برابر بیشتر از فضای بیرون باشد. اندازه میزان آلایندگی در فضاهای سربسته نشان دهنده آلودگی بیشتر در مقایسه با فضاهای بیرونی بوده است.

اگر چه توصیه های بهداشتی و سلامتی بسیاری برای کاهش آثار منفی آلاینده ها وجود دارد اما در نهایت کارشناسان توصیه می کنند در مقیاس کوچک و محیطهای سربسته استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای کاهش خطر مسمومیت با آلاینده های ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی مانند مازوت ضروری است. اما نقش دستگاه تصفیه هوا در این میان چه می تواند باشد ؟ آیا دستگاه تصفیه هوا قدرت پاکسازی آلاینده ها و ذرات معلق شیمیایی ناشی از مازوت سوزی را دارد ؟ برای پاسخ به این سوال لازم است در ادامه نگاهی به عملکرد دستگاه تصفیه هوا داشته باشیم.

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا دستگاهی است که هوای آلوده اطراف خود را مکش کرده و پس از گیر انداختن آلودگی های آن میان فیلترهای خود، هوای سالم و تمیز را به محیط برمی گرداند. اصولا فیلترها در دستگاه تصفیه هوا نقش حیاتی در جذب ذرات معلق موجود در فضا را دارند. فیلترهای هوا مانند غربال های بسیار دقیق عمل می کنند که با چند بار عبور هوا از داخل آنها ، ذرات معلق را جذب و حذف می کنند. عملیات گردش هوا در این دستگاه ها به وسیله یک فن انجام می شود که به صورت مداوم هوا را به داخل دستگاه کشیده و پس از تصفیه به بیرون هدایت می کند. ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوا از جمله ذرات pm2.5 میکرون که عمدتا حاوی مواد شیمیائی هستند ، بر روی فیلتر باقی می مانند و هوای پاکیزه دوباره به درون اتاق برمی گردد.

جهت مشاهده ویدیوی نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا در تصفیه دود و آلایندگی اینجا کلیک کنید

انواع فیلترها در دستگاه تصفیه هوا

  • جذب آلاینده ها با فیلترهپا و فیلتر کربن فعال

اصلی ترین فیلتری که در انواع دستگاه های تصفیه هوا کاربرد دارد فیلترهپا است. فیلترهپا از الیاف به هم فشرده‌ی پلیمری خاصی تشکیل شده است که دارای منافذ ریزی درون خود است.

فیلتر کربن فعال نیز درجذب آلاینده‌های شیمیایی عملکرد بسیار موثری دارد و از دیگر فیلترهای کاربردی در دستگاه های تصفیه هوا است که به دلیل خاصیت جذب کنندگی بالا ، قادر به جذب بو ، سموم و گازهای شیمیایی موجود در هوای اطراف است.

نکته قابل توجه در خرید دستگاه تصفیه هوا این است که بدانید فیلتر کربن فعال هیچگاه به تنهایی در این دستگاه استفاده نمی‌شود و معمولا به عنوان مکملی برای فیلترهپا شناخته می‌شود.

به طور کلی با توجه به ساختار ذرات معلق ناشی از مازوت سوزی در هوا ، فیلترها ضروری ترین بخش دستگاه تصفیه هوا برای جذب ذرات و آلاینده های ناشی از آن به شمار می روند.

  • یونیزاسیون یون منفی

ویژگی یونیزاسیون در دستگاه تصفیه هوا با انتشار یون منفی در محیط موجب می گردد جاذبه ای در میان آلاینده های معلق با یون مثبت درمحیط ایجاد شود. در نتیجه این فرایند ذرات آلاینده افزایش وزن پیدا کرده و به این ترتیب پس از آنکه از حالت معلق خارج می شوند در سطوح پایین و روی زمین خواهد نشست. بنابراین یونیزاسیون هوا از فرآیندهایی است که با کاهش ذرات معلق به پالایش هوای محیط کمک نموده ودر نهایت هوای سالم تری در محیط شما به جریان خواهد افتاد.

بهترین دستگاه تصفیه هوا خانگی

دستگاه تصفیه هوا و مازوت

درحال حاضر یکی از انواع بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل در بازار ایران که تمامی روش های ضد عفونی کنندگی و تصفیه هوای معمول با متراژ مناسب را در میان سایر دستگاه ها را دارا است دستگاه تصفیه هوای رپس مدل RAP-410 می باشد. این دستگاه با تکنولوژی ساخت کمپانی رپس گلوبال انگلیس به تولید رسیده و از نظر فناوری تولید و کیفیت به مراتب از بسیاری از محصولات موجود در این حوزه عملکرد بهتر و دقیق تری دارد. از نکات بسیار مهم در خصوص دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410، امکان کنترل هوشمند از راه دور آن از طریق اپلیکیشن و اتصال به وای فای است که به این ترتیب می توان حتی بدون حضور در کنار دستگاه، برنامه مناسبی برای تصفیه هوای محیط را به دستگاه دهید تا بلافاصله پس از ورود از هوای سالم و عاری از آلودگی بهره مند شوید. از نقاط قوت دیگر که دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410 را به محصولی ارزنده تبدیل می کند، خدمات پس از فروش خوب آن در ایران است به گونه ای که هر زمان که نیاز باشد می توانید اقدام به تعویض قطعات مصرفی آن مانند لامپ یو وی و فیلترها نمایید.

مزایا :

  • دارای سه مرحله فیلتر تصفیه هوا شامل فیلتر ذرات جامد، فیلتر کربن فعال، فیلتر هپا
  • دارای لامپ UV با طول موج 253 نانومتر
  • دارای خاصیت یون ساز ( قابلیت خاموش و روشن شدن دارد )
  • چهار دور فن به همراه حالت اتوماتیک
  • دارای ریموت کنترل و وای فای با اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل
  • پنل نمایشگر تماماً لمسی
  • سنسور تشخیص وضعیت آلودگی هوا
  • فروش دستگاه تصفیه هوا در تهران

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص این دستگاه کلیک کنید.

این مقاله توسط گروه صنعتی ناین منتشر شده است.

تلفن تماس با این مجموعه : 02145537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha