پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی ۵ روز آینده در بیشتر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستفر است که باعث افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز می‌شود.

این هفته آلودگی هوا در انتظار این شهرهاست

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی ۵ روز آینده در بیشتر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستفر است که باعث افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز می‌شود.

امروز در سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار پراکنده، وزش باد و در ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

شنبه و یکشنبه آینده برای ارتفاعات شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در بعد از ظهر رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: پایداری هوا

نوع مخاطره: سکون نسبی هوا همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا

زمان و منطقه اثر:

جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲: تهران، کرج، اصفهان، اراک.

شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲: تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم، تبریز.

یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲: تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم، تبریز، قزوین، مشهد.

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲: تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم، تبریز، قزوین، مشهد.

اثر مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌ آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش بیشینه باد تا ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱.۵ متر به ویژه در مناطق دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

زمان و منطقه اثر:

جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ و شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، در نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، شناورهای سبک و تفریحی و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی. توصیه: منع شنا و غواصی و محدودیت در تردد قایق‌های سبک و تفریحی و فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بندر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

نوع مخاطره: تداوم وزش باد شمال غربی (بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات) و بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی تا ۱.۵ و بویژه دور از ساحل تا ۱.۸ متر.

زمان و منطقه اثر:

شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس اثر مخاطره: احتمال آسیب به شناورها به‌ویژه شناورهای تفریحی، سبک، اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال موقت در فعالیت های ساحلی و فراساحلی و سکوهای نفتی.

توصیه: اجتناب از فعالیت‌های تفریحی، ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحلی و به‌ویژه فعالیت‌ سکوهای نفتی.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت کرج، تهران، اراک، اصفهان و تبریز طی پنج روز آینده خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط جوی کشور طی امروز جمعه ۱۰ آذر، اظهار کرد: طی پنج روز آینده در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر است که سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کرج، تهران، اراک، اصفهان و تبریز می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، امروز در سواحل دریای خزر ابرناکی، رگبار پراکنده و وزش باد و طی ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

وی افزود: بعد از ظهر شنبه و یکشنبه در ارتفاعات شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده و وزش باد دور از انتظار نیست.

ضیاییان همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا شنبه (۱۱ آذر ماه) صاف، همراه با غبار محلی و در بعضی ساعات غبارآلود با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد و طی ‌یکشنبه (۱۲ آذر ماه) صاف، همراه با غبار محلی و در بعضی ساعات غبارآلود با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا (۱۱ و ۱۲ آذر ماه) بندرعباس با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۴- و ۵- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha