پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 364138

از عفونت‌ها گرفته تا درمان های پزشکی خاص، دلایل متعددی برای مشاهده خون در مایع منی وجود دارد.

آیا باید نگران وجود خون در منی باشم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث سنترال، وجود خون در مایع منی صحنه ایست که هیچ کس دوست ندارد با آن مواجه شود. انزال خون انواع زنگ خطر را به صدا در می آورد و شما این سوال فوری را مطرح می کنید که چه کار کنم؟ سخت است ولی آرام بمانید. به گفته کارشناسان، خون در مایع منی معمولاً به نگرانی های جزئی مربوط به سلامتی مربوط می شود و خود به خود از بین می رود.

به گفته کارشناسان چندین علت برای وجود خون در منی وجود دارد، از جمله:

  • عفونت و التهاب
  • تروما یا جراحت
  • اقدامات پزشکی
  • عفونت های مقاربتی
  • سرطان یا تومور

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، هماتوسپرمی یا وجود خون در مایع منی، عموماً در مردان زیر 40 سال رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی نیز مشاهده شود. خون در مایع منی معمولاً در مردان زیر 40 سال کمتر جدی است، زیرا آنها نسبت به افراد بالای 40 سال در معرض خطر کمتری برای نگرانی های جدی سلامتی قرار دارند.

در طول انزال، اسپرم از بیضه ها با مایعاتی دیگر مخلوط می شود و از طریق یک سری لوله ها به مجرای ادرار و خارج از آلت تناسلی حرکت می کند.

این لوله‌ها و همچنین پروستات (که مقداری از مایع را تامین می‌کند) و خود آلت تناسلی همگی دارای رگ‌های خونی هستند که در این مسیر قرار دارند.(اسپرم که از سلول های منفرد تشکیل شده است، این ویژگی را ندارد.) اگر در مایع منی خون مشاهده کردید، در مایعات حامل اسپرم است.

چرا خون در منی دیده می شود؟

دکتر بارت کوان، متخصص اورولوژی در گرین‌وود ویلج، می‌گوید: «از عفونت‌ها گرفته تا روش‌های پزشکی خاص، توضیحات متعددی برای مشاهده خون در مایع منی وجود دارد. معمولاً ممکن است به دلیل عفونت‌هایی مانند عفونت دستگاه ادراری ( UTI ) یا عفونت مقاربتی (STI) رخ دهد. علاوه بر این، روش‌های اخیر مانند وازکتومی یا آزمایشاتی مانند بیوپسی پروستات ممکن است باعث شود تا یک هفته یا بیشتر پس از آن خون در مایع منی شما ظاهر شود و در موارد دیگر، مشکل پروستات شما ممکن است یکی از عوامل موثر باشد.»

عفونت و التهاب

عفونت و التهاب بافت ها یا مجاری بیضه، آلت تناسلی یا پروستات می تواند منجر به تحریک و خونریزی شود.

اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است، لوله ای که در پشت بیضه پیچیده شده و اسپرم را حمل می کند. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) بیان می کند که این وضعیت اغلب به دلیل عفونت باکتریایی یا STI ایجاد می شود. علائم اپیدیدیمیت می تواند شامل درد در کیسه بیضه و بیضه، ترشح از آلت تناسلی، خون در مایع منی، درد یا سوزش همراه با ادرار و غیره باشد. NIH گزارش می دهد که اپیدیدیمیت سالانه بیش از 600000 مرد را مبتلا می کند.

پروستاتیت عفونت غده پروستات است که می تواند باعث درد در ناحیه تناسلی و کشاله ران شود. می تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا التهاب باشد و شدت آن متفاوت است. تحریک بافت ها می تواند منجر به خون در ادرار و همچنین خون در منی، درد در آلت تناسلی یا بیضه ها یا انزال دردناک شود. طبق گزارش کلینیک کلیولند، پروستاتیت در بیش از دو میلیون مرد در سال رخ می دهد.

دکتر کوان می افزاید: «شایع ترین منبع وجود خون در مایع منی، پروستات است. در انزال، اسپرم کمتر از 5 درصد از حجم کل را تشکیل می دهد و اکثر مایعات از پروستات و وزیکول های منی منشا می گیرند. مهم است که بررسی شود و در صورت وجود عفونت پروستات، آن را با آنتی بیوتیک مناسب درمان کنید.»

اورکیت التهاب یک یا هر دو بیضه به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی است که باعث درد و تورم بیضه ها می شود. اورکیت اغلب با عفونت دیگری مانند اپیدیدیمیت، STI یا پروستاتیت وجود دارد. علائم اورکیت می تواند شامل خون در مایع منی باشد.

عفونت های مقاربتی (STIs)

بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا تراکوماتیس، سوزاک و تبخال تناسلی همگی از علل وجود خون در منی هستند. دکتر کوان می گوید: «هر نوع بیماری التهابی، از جمله عفونت باکتریایی یا STI، می تواند باعث خونریزی در پروستات شود و با خون در مایع منی ظاهر شود.»

کلامیدیا تراکوماتیس، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی در جهان (120 میلیون عفونت جدید تنها در سال 2020)، می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. با این حال علائم ممکن است شامل درد یا سوزش همراه با ادرار، ترشح از آلت تناسلی مردان، درد بیضه یا خونریزی از آلت تناسلی باشد. کلامیدیا می تواند باعث التهاب و سایر عفونت ها مانند پروستاتیت و اپیدیدیمیت شود. التهاب و تحریک آلت تناسلی و مجرای ادرار می تواند منجر به خونریزی شود.

سوزاک نیز ممکن است علائمی نداشته باشد. اغلب با کلامیدیا همراه است و در بیش از یک میلیون مورد در سال در سراسر جهان ظاهر می شود. علائم می تواند شامل درد همراه با ادرار، ترشحات چرک مانند از آلت تناسلی، یا درد یا تورم بیضه باشد. سوزاک در مردان اندکی شایع تر است و در صورت عدم درمان، اورتریت به سمت بالا حرکت می کند و در طول مسیر باعث التهاب و تحریک می شود. عفونت می تواند به پروستات، بیضه و راست روده سرایت کند و علائم و ناراحتی بیشتری ایجاد کند.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) باعث ایجاد زخم های دردناک در ناحیه تناسلی یا اطراف آن می شود. بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، تنها در ایالات متحده، بیش از 45 میلیون نفر به تبخال تناسلی مبتلا هستند. بسیاری از افراد آلوده به این ویروس آگاه نیستند و ممکن است هرگز علائمی از خود نشان ندهند. ترشح از آلت تناسلی ممکن است اتفاق بیفتد یا حتی دیده نشود. زخم ها همچنین می توانند ترشح داشته باشند یا خونریزی کنند.

تروما یا آسیب

ضربه به بیضه ها یا آلت تناسلی می تواند منجر به مشاهده خون در مایع منی شود. آسیب هایی که در حین ورزش های تماسی ایجاد می شود یا نیروی مستقیم به بیضه ها یا آلت تناسلی می تواند به رگ های خونی آسیب برساند که در نتیجه می تواند باعث نشت خون به داخل بیضه ها یا لوله ها در هنگام عبور منی شود.

درمان های پزشکی

بیوپسی پروستات ممکن است باعث خونریزی در نتیجه آسیب به بافت های آلت تناسلی شود. ابزار مورد استفاده برای این روش ممکن است باعث تحریک یا پارگی شود که منجر به نشت رگ‌های خونی شود. اگر این دلیل خونریزی است و بیش از یک هفته ادامه دارد، اورولوژیست خود را مطلع کنید.

در حالی که غیر معمول است، وازکتومی ممکن است باعث ایجاد خون در مایع منی شود، زیرا این روش باعث آسیب به بافت ها و لوله های بیضه می شود. در این روش مشاهده تورم و کبودی می تواند شایع باشد. این خونریزی می تواند تا چهار هفته طول بکشد، اما برخی از افراد اصلاً متوجه این خونریزی نمی شوند.

کاتترهای ادراری می توانند باعث آسیب به مجرای ادرار شوند که ممکن است باعث خونریزی در ادرار یا مایع منی شود.

سایر شرایط

سایر مشکلات سلامتی می تواند منجر به مشاهده خون در مایع منی شود، از جمله:

  • سل می تواند از دستگاه تنفسی به سایر سیستم های بدن از جمله دستگاه تناسلی سرایت کند که باعث خونریزی و زخم در اندام تناسلی می شود.
  • آمیلوئیدوز، بیماری که منجر به تجمع پروتئین در اندام ها می شود، باعث ضخیم شدن لوله های منی می شود. لوله ها کمتر انعطاف پذیر و باریک تر می شوند که منجر به خونریزی می شود.
  • کیست یا پولیپ روی مثانه، پروستات یا مجرای ادرار می تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شود.
  • واسکولیت التهاب دیواره‌های رگ‌های خونی است که باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود و می‌تواند به راحتی شکسته شده و به مایع منی نشت کند.
  • انسدادهایی مانند سنگ های کلسیمی، پولیپ ها یا کیست ها نادر هستند اما هنوز هم ممکن است رخ بدهند. ممکن است انسداد پیدا نشود زیرا مردان اغلب علائمی را گزارش نمی‌کنند مگر اینکه مشکلی مانند ناباروری ایجاد شود. اگر انسداد جدید باشد، ممکن است خونریزی، انزال دردناک یا درد پروستات گزارش شود.

سرطان یا تومور

وجود خون در مایع منی به طور خودکار نشانه سرطان نیست، حتی اگر نگران کننده باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر در Andrology، نتایج مطالعه بسیار متفاوت است، از کمتر از 1٪ در یک مطالعه بزرگ با بیش از 56000 شرکت کننده تا 13.8٪ در مطالعات بسیار کوچکتر. نتایج دوباره بسته به سن مردان متفاوت است: اگر بالای 40 سال دارید، خطر شما برای مشاهده سرطان بیشتر است.

خون در منی و سایر علائم

خون در منی همیشه علائم دیگری همراه ندارد و توجه به علائمی که همراه با خون در مایع منی دیده می شود، مهم است. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • کاهش میل جنسی
  • تکرر ادرار
  • درد در هنگام ادرار یا انزال

وقتی خون در مایع منی قابل مشاهده است، می تواند متفاوت به نظر برسد. می تواند صورتی، قرمز یا قهوه ای شود. رنگ بستگی به مقدار خون یا مدت زمان وجود خون دارد.

تشخیص علل مشاهده خون در منی

وجود خون در منی نگران کننده است، اما این علامت عموماً خفیف است. اگر زیر 40 سال دارید، نگرانی کمتری باید داشته باشید زیرا احتمال ابتلا به سرطان کم است. بر اساس تحقیقات اخیر در American Journal of Clinical and Experimental Urology، به احتمال زیاد بدون درمان برطرف می شود. با این حال هنوز هم خوب است که برای انجام معاینه و آزمایش به پزشک خود مراجعه کنید. اگر به طور مکرر خون در مایع منی مشاهده می کنید و یا مقادیر زیادی خون در مایع منی وجود دارد، دلیلی برای مراجعه به پزشک است.

دکتر کوان می گوید : «از آنجایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان با افزایش سن بسیار بیشتر است و هماتوسپرمی می تواند یکی از علائم سرطان پروستات باشد، وجود آن در مردان مسن بیشتر نگران کننده است. این می تواند منبع خون در مردان جوانتر و مسن تر باشد و مهم است که در همه موارد ارزیابی شود.»

در موارد نادر، حتی می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی شدید باشد. در بسیاری از موارد هیچ علتی وجود ندارد. هر زمان که نگران هستید، کارشناسان ما توصیه می کنند که به پزشک مراجعه کنید.

به گفته دکتر کوان، در صورت وجود خون در مایع منی و موارد زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • شما بالای 40 سال سن دارید.
  • مشاهده خون در منی بیش از سه تا چهار هفته طول می کشد.
  • به طور مکرر اتفاق می افتد.
  • مشاهده خون در منی با علائم دیگری همراه است.

شما عوامل خطری مانند موارد زیر را دارید:

  • سابقه سرطان
  • سابقه خانوادگی سرطان
  • STI یا رفتارهایی که شما را در معرض خطر STI قرار می دهد
  • مشکلات ساختاری دستگاه تناسلی یا ادراری

تستی که می توانید انتظار داشته باشید

دکتر کوان می‌گوید، پزشک شما بر اساس علائم شما و با در نظر گرفتن مشکل احتمالی، آزمایشاتی را تجویز می‌کند که ممکن است فقط یک معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) برای ارزیابی پروستات باشد. در مردان بالای 50 سال، آزمایش خون DRE و آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ممکن است با هم انجام شود تا احتمال مشکلات پروستات مشخص شود.

دکتر کوان این فرآیند را توضیح می‌دهد: «بیشتر علل خون در منی بی‌اهمیت هستند. با این حال، در صورت بروز این اتفاق، ارزیابی توسط یک متخصص اورولوژیست واجد شرایط مهم است. بررسی وجود عفونت پروستات و درمان آن با آنتی بیوتیک مناسب بسیار مهم است. سایر علل جدی عبارتند از سرطان پروستات که در مردان جوان نادر است.

ارزیابی هماتوسپرمی توسط اورولوژیست شامل گرفتن شرح حال کامل از مدت زمان وجود خون، تداوم آن، و علائم دیگر همراه با آن است.

گام بعدی انجام معاینه پروستات به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی کامل، آزمایش ادرار، کشت احتمالی ادرار، آزمایش STI و آزمایش خون PSA است که همگی جنبه‌های مهم فرآیند تشخیصی هستند. اغلب، ما عفونت در پروستات و سرطان پروستات را به عنوان منبع خون حذف می کنیم و وجود خون را به خونریزی در غدد پروستات نسبت می دهیم که نیازی به درمان ندارد.

سایر آزمایشات، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نمونه ادرار و کشت برای بررسی عفونت
  • در صورت وجود علائم یا سابقه، آزمایش STI
  • تجزیه و تحلیل مایع منی
  • سونوگرافی اندام تناسلی
  • بیوپسی

درمان ها

درمان خون در مایع منی به علت آن بستگی دارد.

در اکثر موارد، هیچ درمانی برای خون در مایع منی لازم نیست. در واقع، اغلب بدون مداخله ظرف چند روز یا چند هفته از بین می رود. اگر خون همچنان در مایع منی شما ظاهر می شود یا علتی پیدا می شود، ممکن است برای رفع مشکل نیاز به درمان باشد. آنتی بیوتیک ها بهترین درمان برای UTI یا STI هستند.

در برخی موارد، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص مانند یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد.

مشاهده خون در مایع منی شما می تواند شوکه کننده باشد، اما در بیشتر موارد، یک مورد اورژانسی یا حتی جدی نیست و معمولاً خود به خود برطرف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha