برای خیلی از افراد، ماه‌های سرد سال تصاویر خوشایندی را به ذهن می‌آورد: برف‌وباران پشت پنجره، نوشیدنی گرم کنار آتش و لباس بافتنی. اما اگر آرتریت یا آرتروز داشته باشید، پاییز و زمستان می‌توانند درد مفاصلتان را بدتر کنند.

با درد مفاصل در پاییز و زمستان چه کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، هر چند سرمای هوا می‌تواند تشدیدکننده درد مفاصل باشد؛ اما روش‌هایی برای تسکین این درد در ماه‌های سرد سال وجود دارد. شما می‌توانید با چند تغییر ساده از زمستان هم لذت ببرید و بدون اینکه درد مفاصل محدودتان کند همچنان فعال بمانید.


برای تسکین درد مفاصل، بدنتان را گرم نگه دارید


هوای سرد باعث می‌شود درد دست‌ها و پاها و لگن و دیگر مفاصل را شدیدتر احساس کنید. برای کمک به تسکین این درد باید مفاصل را گرم نگه دارید. چندلایه لباس گرم بپوشید، مثلاً ژاکت پشمی، جوراب‌های ضخیم و حتی شال و دستکش. روی مفاصل دردناک دست‌هایتان را با دستکش نرم و پشمی بپوشانید.

شال‌وکلاه را فراموش نکنید. هدف این است که تمام مفاصلتان گرم و راحت بمانند. پس باید قبل از سردشدن هوا به فکر و آماده باشید.

از گرمای مرطوب کمک بگیرید


برای تسکین درد مفاصل در هوای سرد از گرمای مرطوب به‌عنوان شیوه‌ای تأیید شده استفاده کنید. دوش آب گرم یا وان آب گرم می‌توانند نواحی دردناک بدنتان را گرم کنند و تسکین دهند. یک بطری آب گرم هم می‌تواند گاهی بهترین دوست شما باشد. کافی است یک بطری را با آب گرم پرکرده و آن را روی مفاصل دردناک و ملتهب خود بگذارید. گرما، عضلات را شُل کرده و کمک می‌کند وقتی درد دارید راحت‌تر به خواب بروید.
وقتی از گرما برای نقاط حساس بدن استفاده می‌کنید حتماً ابتدا دما را تست کنید. گرما باید به حدی باشد که بتوانید آن را تحمل کنید. منبع گرما را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید و این کار را دو سه بار طی روز تکرار کنید. گرمای مرطوب بهتر می‌تواند به رفع سفتی مفاصل و بهتر کردن طیف حرکتی کمک کند. گرمادرمانی با آزمون‌وخطا می‌تواند تسکین خوبی برای مفاصل دردناکتان باشد.

بدنتان را هیدراته نگه دارید


حتماً بارها شنیده‌اید که باید طی روز جرعه‌جرعه آب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود؛ اما به‌خاطر مفاصلتان هم لازم است آب بنوشید. رساندن آب کافی به بدن باعث می‌شود مایع مفصلی بیشتر تولید شود، بازسازی غضروف‌ها بهتر صورت بگیرد و مفاصل نرم و منعطف باشند. نرم و منعطف نگه‌داشتن مفاصل برای سلامت و حرکت بدون درد لازم است.
ضمناً وقتی غضروف‌ها سالم و قوی هستند، به‌عنوان یک ضربه‌گیر برای استخوان‌ها عمل می‌کنند. در نتیجه اصطکاک در مفاصل کمتر می‌شود. حواستان به رنگ ادرارتان باشد؛ چون شاخصی است که نشان می‌دهد بدنتان هیدراته است یا دهیدراته. اگر ادرارتان به رنگ زرد بسیار کم‌رنگ نباشد و تیره‌تر باشد پس باید بیشتر آب بنوشید.

فعالیت بدنی‌تان را حفظ و وزنتان را کنترل کنید


ورزش‌کردن به محدودکردن درد مفاصل کمک می‌کند، حرکت‌پذیری مفاصل را بیشتر می‌کند، انرژی‌تان را بالا می‌برد و عضلات حامی مفاصل را قوی‌تر می‌کند. حفظ فعالیت بدنی کمک می‌کند وزنتان نیز کنترل شود و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل وارد بیاید. طولانی‌مدت یک جا ننشینید و هر چقدر می‌توانید حرکت کنید.
شما باید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید که درد مفاصلتان را بدتر نکند. فعال ماندن زمانی که آرتریت دارید مهم است. گاهی شاید ورزش‌کردن دردناک باشد، بنابراین باید تمرینات خود را متناسب با شرایطتان تطبیق بدهید. ورزش منظم از راه‌های زیر به شما کمک می‌کند:
. مفاصلتان را منعطف و قوی نگه می‌دارد. هر چه بیشتر حرکت کنید، حرکت‌کردن برایتان راحت‌تر می‌شود و انجام کارهای روزانه کمتر شما را خسته خواهد کرد.
. به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. وزن اضافی به مفاصل فشار وارد می‌کند و حتی کمی کاهش وزن هم می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
. تورم و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد. حرکت‌کردن باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود و درد مفاصلتان کمتر خواهد شد.
. برای قلب و خلق و خوی‌تان عالی است. ورزش با تحریک ترشح اندورفین‌ها در غلبه بر استرس و اضطراب به شما کمک می‌کند.
. مهم این است که ورزش‌هایی را انتخاب کنید که از آنها لذت می‌برید و می‌تواند ادامه‌شان دهید. کم‌کم شروع کنید و صبور باشید. به‌مرورزمان متوجه خواهید شد فعالیت‌کردن برایتان راحت‌تر شده و انرژی بیشتری دارید و به‌طورکلی حالتان بهتر است. اجازه ندهید آرتریت شما را از فعالیت دور نگه دارد. پیش از شروع روتین ورزشی جدید با پزشکتان مشورت کنید.
برای تسکین درد مفاصل در هوای سرد از گرمای مرطوب به‌عنوان شیوه‌ای تأیید شده استفاده کنید. دوش آب گرم یا وان آب گرم می‌توانند نواحی دردناک بدنتان را گرم کنند و تسکین دهند. یک بطری آب گرم هم می‌تواند گاهی بهترین دوست شما باشد. کافی است یک بطری را با آب گرم پرکرده و آن را روی مفاصل دردناک و ملتهب خود بگذارید


اهمیت کشش بدن را نادیده نگیرید


یک راه دیگر برای مدیریت درد مفاصل در زمستان این است که کشش بدن، بخشی از روتین روزانه شما باشد. کشش بدن و عضلات، طیف حرکتی را بهتر می‌کند و بدن را منعطف نگه می‌دارد و ضمناً درد و تنش عضلات و مفاصل کمتر می‌شود. ضمناً کشش عضلات باعث بهبود گردش خون در عضلات و مفاصل شده و کمک می‌کند اکسیژن و مواد مغذی بهتر به عضلات برسند و درد و سفتی مفاصل کمتر شود.
حرکات کششی را به‌آرامی و ملایمت انجام دهید و فراتر از میزان راحتی خود نروید. صبور و ادامه‌دهنده باشید. روز خود را با چند دقیقه حرکات کششی شروع کنید و طی روز چند بار آنها را تکرار کنید. اگر زیاد می‌نشینید، تمرینات مربوط به کشش فلکسورهای لگن را انجام دهید.

نتیجه‌گیری: سلامت مفاصل خود را مدیریت کنید


حتی برای افرادی که هیچ بیماری مزمنی ندارند هم هوای بسیار سرد زمستان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما اگر شما آرتریت دارید، پس با چالش‌های بیشتری روبرو هستید. خوشبختانه با آمادگی‌های درست می‌توانید از فصل زمستان هم بدون اینکه بر کیفیت زندگی‌تان اثر بگذارد لذت ببرید. خودتان را به‌خاطر مشکلی که دارید محکوم به تحمل درد نکنید، در عوض از روش‌های گفته شده کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha