رسانه‌ها روز گذشته (شنبه) اعلام کردند که سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مقامات بهداشتی چین ویدیو کنفرانس دیگری را در خصوص بیماری‌های تنفسی شایع شده در این کشور برگزار کردند.

ویدیو کنفرانس مقامات چین با سازمان جهانی بهداشت در خصوص بیماری‌های تنفسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از آناتولی، در این نشست، کارشناسان چینی به‌روزرسانی‌هایی را در مورد نظارت ملی و تشخیص بالینی و درمان بیماری‌های تنفسی از جلسه تبادل فنی که در ۲۳ نوامبر برگزار شد، ارائه کردند.

کمیسیون ملی بهداشت چین در این نشست بار دیگر تاکید کرد که تمام بیماری‌های حاد تنفسی که در حال حاضر در این کشور شایع هستند، توسط پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) شناخته شده ایجاد می‌شوند و هیچ بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری جدیدی شناسایی نشده است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های پکن، در مجموع ۷۲ هزار و ۴۷۵ مورد ابتلا به ۱۶ بیماری عفونی بین ۲۰ تا ۲۶ نوامبر در پکن گزارش شده است.

روز چهارشنبه، مقامات بهداشتی چین از شهروندان خواستند تا اقدامات احتیاطی را انجام دهند زیرا در چندین منطقه این کشور افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شده است.

هفته گذشته، انجمن بین المللی بیماری های عفونی اعلام کرد که موارد تشخیص داده‌ نشده‌ای از بیماری های تنفسی و ذات الریه در چین در حال افزایش است. بیمارستان‌های کودکان در پکن و مناطق دیگر نیز مملو از موارد مشابه ذات‌الریه «نامشخص» هستند که گمان می‌رود از عفونت‌های باکتریایی منشا گرفته باشند.

بیماری‌های تنفسی در حالی در چین روبه افزایش گزارش شده است که این کشور اولین فصل سرما را پس از لغو محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید۱۹ تجربه می‌کند.

شیوع بیماری‌های تنفسی در چین زمانی مورد توجه قرار گرفت که سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در راستای برنامه پایش بیماری‌های نوظهور (ProMED) از این کشور خواست اطلاعات بیشتری در خصوص بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه کودکان در چین ارائه دهد.

از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از کودکان چینی که روی تخت‌های مراکز درمانی بودند را دست به دست می‌کردند و رسانه‌های محلی در شمال غربی چین نیز ویدئوهایی از بیمارستان‌های شلوغ این کشور منتشر کردند که نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرد.

یکی از نگرانی‌های مطرح شده، افزایش بیماری‌های تنفسی ناشی از باکتری «مایکوپلاسما پنومونیه» است که در سایر کشورها نیز شیوع یافته است.

«ماریا ون کرخوف»، یکی از مسئولان سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه با اشاره به افزایش «پنومونی مایکوپلاسمایی» در ماه‌های گذشته در برخی کشورها، گفت: به نظر می‌رسد که حالا شیوع پنومونی مایکوپلاسمایی رو به کاهش است.

او در ادامه افزود: ما با پزشکانی در چین در ارتباط هستیم تا دلیل مقاومت عوامل بیماری‌زا به آنتی بیوتیک‌ها را متوجه شویم. البته این مشکل خاص کشور چین نیست بلکه یک مشکل جهانی به ویژه در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

پزشکان چینی و کارشناسان حوزه سلامت در سایر کشورها چندان نگران شیوع بیماری‌های تنفسی در چین نیستند و خاطرنشان کرده‌اند که سایر کشورهای دیگر نیز پس از کاهش محدودیت‌های کووید۱۹ شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مشابهی بوده‌اند.

«سیسیل بریون»، رئیس بخش اطفال بیمارستان رافلز پکن می‌گوید: تا کنون چیز غیر عادی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم و بیشتر بیماران علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی و تب داشته‌اند که کاملا قابل درمان است.

سازمان جهانی بهداشت در عین حال توصیه می کند که مردم در مناطق پرخطر از قوانین عادی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی پیروی کنند.

این موارد شامل واکسینه شدن، ماندن در خانه در صورت بروز علائم بیماری و انجام تست یا استفاده از ماسک در صورت لزوم است.

آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و کووید ۱۹ همگی بخشی از مجموعه ویروس‌های تنفسی فصلی هستند که در پاییز و زمستان شمار مبتلایان به آن‌ها افزایش می‌یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید: انتظار می رود تعداد بستری شدن در بیمارستان ها ناشی از بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان پیش‌رو نیز مشابه سال گذشته باشد. با این حال، این مرکز می گوید مهم است توجه داشته باشیم که این تعداد بستری شدن در بیمارستان‌ها نسبت به قبل از همه گیری کووید۱۹ که علل اصلی بستری شدن‌ها آنفلوآنزا و ویروس سینسیشیال تنفسی بودند، بیشتر است.

«متیو بینیکر»، یک متخصص «مایو کلینیک» در این باره می گوید که متخصصان در نیمکره شمالی در حال نظارت بر روندهای شیوع بیماری‌های تنفسی در نیمکره جنوبی، جایی که زمستان در حال پایان است، هستند تا بتوانند فصل بیماری‌های تنفسی پیش‌رو را پیش بینی کنند.

دکتر بینیکر می گوید: ما در استرالیا دیدیم که آنها یک فصل شیوع معمولی آنفلوآنزا و در برخی مناطق شیوع شدیدتر این بیماری را داشته‌اند. این چیزی است که من امسال انتظار دارم و بیشتر از آن چیزی است که قبل از همه گیری کووید۱۹ شاهد آن بودیم.

وی همچنین اظهار کرد: این که شیوع بیماری‌های فصلی امسال در حد متوسط باشد یا شدید شود به چند عامل بستگی دارد از جمله اینکه چقدر مردم در هنگام بیماری در خانه می‌مانند، چقدر از ماسک در صورت ابتلا به بیماری استفاده می کنند و همچنین به تزریق واکسن آنفلوآنزا و نوع ویروسی که در گردش است،‌ بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha